تاسیس بیش از ۸ بانک ایرانی با ۴۹ شعبه در انگلیس، آلمان، عراق و ...

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا فرزین در اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی گفت: اقتصاد ایران دهه‌ها است با تحریم‌ کشورهای غربی مواجه شده و در یک دهه اخیر این تغییر شدت یافته و بخش‌های پولی و بانکی هدف قرار گرفته است. اما اقتصاد ایران با اتکا به توانمندی های داخلی و همکاری با کشورهای منطقه همچنان از بخش مالی گسترده و پویایی برخوردار است.

وی افزود: حجم تجارت صورت گرفته در سال ۲۰۲۲ به ۱۶۰ میلیارد یورو رسیده که رشد بیش از ۱۸ درصدی را تجربه کرد. کل ارزش تجارت خدمات ۲۵ میلیارد یورو بود که رشد ۴۴ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۱ داشت. با وجود تحریم‌های بانکی ضمن حضور تعدادی از بانک‌های خارجی، بیش از ۸ بانک با مالکیت ایرانی در خارج تاسیس شدند که ۴۹ شعبه فعال در کشورهای مختلفی مانند انگلستان، آلمان، عراق، روسیه، فرانسه و غیره دارند.

فرزین ادامه داد: در سال‌های اخیر پیشرفت و توسعه زیرساخت‌ها و گسترش شبکه پرداخت بانکی به گونه‌ای بوده که تمامی تراکنش‌های خرد و کلان با درصد اطمینان حدود ۱۰۰ درصد انجام شده است.  بیش از ۹۷ درصد مبادلات بانکی بدون پول نقد و بصورت الکترونیک انجام می‌شود. اتحادیه پایاپای آسیایی با هدف دلارزدایی فعالیت را آغاز کرده است. تعداد زیادی از کشورهای عضو این اتحادیه از منابع قوی برخوردار هستند و توسعه مبادلات تجاری بویژه با حضور پررنگ‌تر کشورهایی که ظرفیت های بیشتری دارند بستر مناسب تری برای بهره‌برداری از این منابع ایجاد می‌کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام