کاهش فاصله بورس ایران با استانداردهای جهانی زمان پرداخت سود

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از اینوستوپدیا، چندی پیش مسئله کاهش مهلت پرداخت سود تقسیمی مجامع در فضای بازار سرمایه خبرساز شد. نهاد ناظر بازار سرمایه شرکت‌ها را موظف کرد مدت زمان واریز سود را کاهش دهند و تنها تا چهار ماه پس از تاریخ برگزاری مجمع باشد. کارشناسان معتقدند این مسئله‌ منجر به پویاتر شدن بازار سرمایه و از همه مهم‌تر نزدیک‌تر شدن استاندارهای بورس ایران به بازارهای مالی دنیا شده است.

بر اساس این گزارش، اگر شرکتی سودده باشد و تصمیم بگیرد به سهامداران سود پرداخت کند، مقدار و زمان پرداخت آن مبلغ به سهامداران اعلام می‌شود. این تاریخ اعلامی در ایران مجمع عمومی نام گرفته است. مجمع عمومی در بیشتر کشورها مثل آمریکا هر سه ماه یک بار برگزار می‌شود اما استاندارد مشخص و متقنی در این خصوص وجود ندارد. به‌عنوان مثال مجامع عمومی در انگلستان هر شش ماه یک بار و در قطر سالانه است. در واقع مهم پرداخت سود است که از یک شرکت به شرکت دیگر متفاوت است. به‌عنوان مثال گزارش‌های یک نماد نفتی در بازار سرمایه قطر به شرح زیر است:

گزارش‌های نماد LSEG که سرمایه‌گذار بورس لندن است و نماد قابل معامله دارد، نیز به این صورت است:

تاریخ پرداخت هم در کشورها و شرکت‌های مختلف متفاوت است. در این ساز و کار، تاریخ اعلام سود، تاریخ ثبت سود، تاریخی که محاسبه سود از آن روز به بعد به دوره بعدی منتقل می‌شود و تاریخ پرداخت وجود دارد. سود هم به طرق مختلفی اعم از نقدی و اعتباری و البته در قالب سهام امکان پرداخت دارد. اما آنچه مهم است، فاصله میان تاریخ مجمع و پرداخت است. برخی از شرکت‌ها در دنیا، فردای برگزاری مجمع، پرداخت سود را انجام می‌دهند اما معمولا این روند تا سقف یک ماه به طول می‌انجامد.

در ایران هم شرکت‌هایی وجود دارند که تا یک ماه پس از برگزاری مجمع سود را واریز می‌کنند اما تا پیش از اصلاح اساسنامه جدید ناشران پذیرفته شده نزد سازمان بورس، شرکت‌ها می‌توانستند تا هشت ماه پس از برگزاری مجمع سود را پرداخت کنند. هشت ماه اخیرا به چهار ماه تقلیل یافته و این یعنی بازار سرمایه ایران در این زمینه در حال نزدیک شدن به میانگین جهانی است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام