صنعت برق ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به پیمانکاران، نیروگاه‌ها و... بدهی دارد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی اکبر محرابیان در جلسه امروز مجلس و در جریان رسیدگی به درخواست دولت برای بررسی لایحه دوفوریتی الحاق یک بند به تبصره ۵ ماده واحده قانون بودجه کل سال جاری، گفت: تابستان دو سال پیش با وجود خاموشی های گسترده‌ اردیبهشت تا پایان شهریور و در بخش خانگی از اول خرداد تا ۱۵ مهر، ۴۸ میلیارد کیلووات ساعت برق تامین شد.

وی افزود: در بخش صنعت هم ۳۶ میلیارد کیلووات برق و مجموعه اقداماتی انجام شد. تامین برق بخش خانگی با اقدامات تشویقی نظیر طرح پاداش صرفه جویی و همکاری مردم علی رغم اضافه شدن ۲ میلیون مشترک جدید، ۲ میلیارد کیلووات ساعت کاهش مصرف برق داشت و در بخش صنعت، تامین برق از ۳۶ به ۴۶.۱ میلیارد کیلووات ساعت رسید.

این مقام مسئول ادامه داد: اصلاح قیمت ها در این صنعت ضرورت دارد و با قوانینی که وضع شده کار با رویکرد عدم فشار روی اقشار جامعه به گونه‌ای آغاز شد که اصلاح قیمت‌ها به هیچ وجه منتج به افزایش قیمت مصارف زیر الگو و بخش هایی نظیر کشاورزی نشده و حتی هزینه‌های بخش‌هایی نظیر بخش‌های حمایتی به صفر رسید.

محرابیان توضیح داد:‌ صنعت برق طبق بدهی‌ سنواتی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد که باید تسویه شود. بر اساس قوانین به ویژه موادی از قوانین مانع زدایی از صنعت برق و قانون حمایت از صنعت برق و قانون هدفمند سازی یارانه‌ها، مابه‌ تفاوت قیمت تکلیفی فروش با قیمت تمام شده که توسط سازمان حسابرسی تعیین شده و باید به صنعت برق پرداخت شود. این رقم بدهی وزارت نیرو به مجموعه پیمانکاران، نیروگاه‌ها و مجموعه‌های مختلف است که با پرداخت آن بازآماد و توسعه نیروگاهها مشاهده می شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام