۹۷ میلیارد دلار طرح توسعه پتروشیمی و افزایش شرکت ها به ۱۷۹ مجتمع

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رضا نکویی در اولین همایش سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی، گفت: تحقق رشد 8 درصدی اقتصادی تا پایان برنامه هشتم توسعه، نیازمند تأمین مالی حدود 7 میلیارد دلاری بوده و با دستور مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، تمام طرح های مدون سرمایه گذاری سال گذشته، مورد بازنگری قرار گرفت و با توجه به نیاز برخی طرح های پتروشیمی، حذف و برخی برای اجرا جایگزین شد.

وی افزود: ظرفیت صنعت پتروشیمی 92 میلیون تن بوده و براساس برنامه هفتم و هشتم توسعه باید به حدود 141 و 200 میلیون تن برسد. در این میان 125 طرح پتروشیمی با ارزش سرمایه‌گذاری حدود97 میلیارد دلار در دست اجرا بوده و تعداد شرکت های پتروشیمی تا سال 2032 به 179 مجتمع افزایش می یابد.

این مقام مسئول ادامه داد: مناطق ماهشهر، عسلویه، کنگان، پارسیان، چابهار و قشم به عنوان هاب های صنعت پتروشیمی بوده و در ماهشهر 20 طرح با سرمایه گذاری 7.4 میلیارد دلار و ظرفیت 5.9 میلیون تن و در منطقه عسلویه 22 طرح با سرمایه گذاری بیش از 22 میلیارد دلار و ظرفیت حدود 28 میلیون تن در دست احداث است. همچنین در مناطق کنگان، سیراف و دیر 14 طرح با سرمایه گذاری بیش از 11.5 میلیارد دلار و ظرفیت حدود 14 میلیون تن و در منطقه انرژِی بر پارسیان نیز 11 طرح با بیش از 11 میلیارد دلار سرمایه گذاری و ظرفیت تولید حدود 14.5 میلیون تن در دست اجرا است.

نکویی ادامه داد: در منطقه چابهار 3 طرح با سرمایه گذاری حدود 5 میلیارد دلار و ظرفیت تولید 9.1 میلیون تن و در جزیره قشم نیز، 4 طرح با سرمایه گذاری بیش از 5 میلیارد دلار و ظرفیت حدود 10.5 میلیون تن عملیات اجرایی را آغاز کردند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام