زمان عرضه خودروهای برقی ایرانی و تایید ساخت اولین اتوبوس

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدحسین رفان با اشاره به اینکه گروه مپنا در راستای مسئولیت اجتماعی و فرابنگاه‌نگری از حدود 10 سال قبل تصمیم به‌ ورود به حوزه برقی‌سازی حمل‌ و نقل با ایجاد زیرساخت‌ها و وورد به عرصه تولید تجهیزات خودروهای برقی گرفته‌، اعلام کرد: حدود یک سال پیش مطالعات تعرفه برق خودروهای برقی و پیشنهادات انجام و قرار است ظرف هفته‌های آینده، تعرفه نهایی توسط وزارت نیرو اعلام شود. قرارداد تولید خودروی برقی نیز امضا و ساخت اولین اتوبوس برقی تایید شد.

بر روی تولید انواع شارژرها نیز کار شده و می توان تمام شارژر را به ظرفیت بیش از یک کیلولت به‌تولید رساند. همچنین بالغ بر 100 ایستگاه شارژ خودرو برقی احداث که 3 مورد‌ آن در خارج از کشور و بقیه در داخل است. از این تعداد، 40 ایستگاه شارژ در تهران احداث و راه‌اندازی شد.

طبق برنامه وزارت نیرو کنتورهای اختصاصی شارژ خودرو در منازل نصب و تعرفه جداگانه‌ای تعیین خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود اولین خودروی برقی تولید داخل اواخر سال آینده وارد بازار و تولید با عمق داخلی سازی بالا در حدود یک تا دو سال‌ آینده شکل گیرد. هیچ نگرانی نیز بابت کمبود برق در اوج تابستان برای برقی‌سازی حمل‌ و نقل وجود ندارد.

استفاده از خودروهای برقی به جز دستاوردهای محیط زیستی و کاهش آلایندگی هوا به مراتب از خودروهای بنزینی مقرون به‌صرفه تر هستند و هم هزینه‌های نگهداری کمتری داشته و هم تأمین برق در برابر بنزین به مراتب کم هزینه‌تر خواهد بود. از سوی دیگر، عمده قیمت خودرو برقی مربوط به باطری است و قیمت باطری نسبت به 5 سال پیش حدود یک‌چهارم شده و رفته رفته باز هم قیمت باطری خودروهای برقی کاهش خواهد یافت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام