محاسبه یک کارگزاری از NAV "گوهران" تازه وارد و ۲۰۰ میلیارد تومانی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت 200 میلیارد تومانی توسعه گوهران امید با عرضه اولیه 5 درصد سهام و کشف قیمت 108 تومانی هر سهم از 30 خرداد سال جاری وارد فرابورس شد اما نتوانست رضایت 23 هزار و 199 سهامدار حقیقی و 297 حقوقی خریدار روز اول را جلب کند. چرا که با توجه به زیان سال گذشته ، وضعیت بازار و عدم تجربه موفق از سهامدار عمده یعنی سرمایه گذاری امید درحمایت از زیرمجموعه ها، افکار عمومی بازار انتظار کشف قیمت جذابی از این شرکت داشت که محقق نشد.

براساس این گزارش، این شرکت که ششمین شرکت جدید سال جاری محسوب می شود طی حدود سه ماه حضور در تابلوی معاملات به قیمت حدود 110 تومانی هر سهم رسیده و در این میان نسرین اسکندری از کارگزاری بانک توسعه صادرات، برآوردی از آخرین NAV (خالص ارزش دارایی های هر سهم) کرده است:

1-کلیاتی درباره شرکت

1-1-تاریخچه:

گروه شامل شرکت سرمایه گذاری توسعه گوهران امید (شرکت اصلی) و شرکت سرمایه گذاری گوهران امید قشم(شرکت فرعی) است. شرکت سرمایه گذاری توسعه گوهران امید در تاریخ 1383/12/16 بصورت سهامی خاص تاسیس شد و در تاریخ 1394/05/10 شخصیت حقوقی شرکت از سهامی خاص به عام تغییر یافت.

مرکز اصلی شرکت در تهران، خیابان گاندی، خیابان شانزدهم است. شرکت فرعی در تاریخ 1390/05/03 بصورت سهامی خاص تاسیس و در جزیره قشم به ثبت رسید. مرکز اصلی آن در جزیره قشم واقع است و 99.99 درصد سهام شرکت فرعی متعلق به شرکت اصلی است.

1-2-فعالیت اصلی شرکت:

موضوع فعالیت اصلی شرکت، سرمایه گذاری و مشارکت و خرید سهام کلیه شرکتها و موسسات داخلی و خارجی و تجاری و تولیدی اعم از اینکه در سازمان بورس و اورق بهادار پذیرفته شده باشند و یا غیر آن با رعایت ضوابط و قوانین و مقررات و موازین مربوطه، خرید و فروش و واگذاری کلیه اموال منقول به منظور اجرای کلیه طرح های تولیدی در داخل و خارج از کشور، اخذ و اعطای نمایندگی از و به شرکت ها و موسسات داخلی و خارجی به منظور عرضه و پذیرش کلیه کالاهای خدمات مدیریتی و نیز انجام هرگونه عملیات و معاملات بازرگانی در داخل و خارج از کشور و نیز صاردات و واردات کلیه اقلام و کالاهای بازرگانی مصنوعات مجاز و اخذ تسهیلات مالی و اعتباری از کلیه بانک ها و موسسات مالی و اعتباری داخلی و خارجی دولتی و خصوصی.

2-سرمایه و سهامداران:

سرمایه شرکت در حال حاضر 2.000.000 میلیون ریال است و سهامداران آن به شرح ذیل هستند:

3-صورت وضعیت پرتفوی بورسی:

همانطور که در جدول فوق مشاهده می نمایید، بهای تمام شده پرتفوی بورسی گوهران 2.911.844 میلیون ریال است که در حال حاضر ارزش روز پرتفوی شرکت 2.691.115 میلیون ریال است. حدود 50 درصد ارزش روز پرتفوی بورسی گوهران مربوط به نمادهای رکیش، فارس، بترانس، جم و مبین می باشد.

4-صورت وضعیت پرتفوی غیربورسی:

همانطور که در جدول فوق مشاهده می نمایید، بهای تمام شده پرتفوی غیربورسی گوهران 99.188 میلیون ریال است. و از آنجایی که 96 درصد از ارزش پرتفوی غیربورسی مربوط به اوراق مشارکت می باشد ارزش روز پرتفوی غیربورسی برابر بهای تمام شده درنظر گرفته شده است.

5-ارزش خالص دارایی های هر سهم (NAV):

همانطور که در جدول بالا ملاحظه می شود، ارزش خالص دارایی های هر سهم گوهران، 1368 ریال است. (قیمت سهام جهت محاسبه NAV برابر قیمت پایانی سهم ها در تاریخ 95/06/27 بوده است). در حال حاضر سهم با 81 درصد NAV در حال معامله است و ارزش بازار سهم 82 درصد ارزش پرتفوی بورسی شرکت است.

انتهای پیام