محاسبه یک کارگزاری از NAV "پترول" ۲ هزار میلیارد تومانی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی موافقت 24 اسفند هیات‌پذیرش بورس اوراق بهادار با پذیرش گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان در بورس، این شرکت بزرگ از 15 فروردین 95 به عنوان چهارصد و نود و هشتمین بورسی، از 6 اردیببهشت در فهرست نرخ‌های تابلوی بازار دوم معاملات بورس حضور یافت تا اولین انتقالی شرکت ها از فرابورس به بورس در سال 95 انجام شود.

براساس این گزارش، در این میان کارگزاری بانک توسعه صادرات، با بررسی آخرین وضعیت این شرکت دو هزار میلیارد تومانی ، خالص ارزش داریی ها (NAV) را محاسبه کرده است.

کلیات

شرکت گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان در بهمن ماه 89 با سرمایه یکصد میلیارد ریال بصورت سهامی عام به ثبت رسیده است. در شهریورماه 93 در بازار دوم فرابورس و از اردیبهشت ماه 95 در بازار دوم بورس پذیرفته شده است.

سرمایه و سهامداران

سرمایه شرکت هم اکنون به 2.000 میلیارد تومان رسیده است.

ترکیب سهامداران شرکت به شرح زیر می باشد.

 

مقایسه ارزش پرتفوهای بورسی و غیر بورسی

ترکیب پرتفوی شرکت به شرح ذیل است:

 

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می گردد 68 درصد از دارایی های شرکت مربوط به پرتفوی غیربورسی و مابقی به شرکتهای بورسی اختصاص دارد.

ترکیب پرتفوی بورسی و غیر بورسی شرکت گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان به شرح ذیل است:

 

از 32 درصد دارایی های بورسی شرکت، 51 درصد ارزش دارایی ها مربوط به پتروشیمی جم و 27درصد به صنایع پتروشیمی کرمانشاه  و 16درصد به زاگرس اختصاص دارد.

ترکیب پرتفوی غیر بورسی شرکت به شرح ذیل می باشد:

عمده سهام پرتفوی غیر بورسی شرکت بر اساس بهای تمام شده در جدول بالا نشان داده شده است. همانطور که مشاهده می کنید عمده بهای تمام شده مربوط به شرکت پتروشیمی ایلام می باشد این شرکت با ظرفیت تولید 300 هزار تن پلی اتیلن سنگین در سال 96 شروع به کار خواهد کرد برای

برآورد دیگر شرکتهای پرتفوی غیر بورسی مانند مدبران اقتصاد از آخرین پرتفوی ارائه شده شرکتهای سرمایه گذاری و برای دیگر شرکتها از برآورد ارزش، با استفاده از p/e صنعت که برابر 5 است استفاده شده است. لازم به ذکر است که برخی شرکتهای غیر بورسی پترول مانند شلرد و ممسنی در بازار پایه معامله می شوند و برای برآورد ارزش آنها از قیمتهای موجود استفاده شده است.

ارزش خالص دارایی ها

با توجه به قیمت های 18 بهمن ماه، ارزش خالص دارایی های پترول 117 تومان به ازای هر سهم برآورد می شود که با توجه به قیمت 105 تومانی سهم، پترول با 90 درصد  NAV معامله می شود.

لازم به توضیح است که در محاسبات از حقوق صاحبان سهام آخرین صورتهای مالی ارائه شده شرکت که منتهی به آبان ماه 95 می باشد استفاده شده است.

انتهای پیام