سامانه پس از معاملات در آینده نزدیک رونمایی می شود

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از سپرده گذاری مرکزی،حسین فهیمی درخصوص سامانه پس از معاملات اظهار داشت: سال گذشته در اسفندماه این سامانه به شکل آزمایشی راه‌اندازی شد و به اصطلاح به‌صورت گرم زیر بار رفت و دو، سه روز هم با آن معامله شد تا عملکرد واقعی آن ارزیابی شود.

وی افزود: بعد از این اقدام، اشکالات این سامانه به پیمانکار آن ارجاع شد تا مجددا روی آن کار کند و برخی تغییرات جدید را هم که در سیستم‌های جدید معاملاتی اتفاق افتاده بود، اعمال کند.همچنین طرح راه‌اندازی جدیدی ارائه دهد که راه‌اندازی آن هیچ گونه اختلالی در روند جاری فعالیت‌های بازار ایجاد نکند.

این مقام مسئول با بیان اینکه پیمانکار سامانه پس از معاملات، دوباره آن را آماده کرده، ادامه داد: برنامه‌ریزی جهت ارائه نقشه راه‌اندازی دیگری نیز وجود دارد. ممکن است بخش‌هایی تا پایان سال به تدریج وارد فرآیند عملیاتی ‌شود که تلاش می‌شود روی بخش‌های دیگر نیز بررسی بیشتری صورت گیرد.

فهیمی با اشاره به فرآیندی که در دیگر کشورها برای پیاده‌سازی سامانه‌هایی از این دست طی می‌شود، گفت: در کشورهای مختلف به استثنای بعضی کشورهای کوچک سیستم‌های تسویه و پایاپای مختلف بررسی شده،بقیه کشورهایی که از بازار سرمایه قابل توجهی برخوردارند، بخش‌هایی از سیستم‌های پس از معاملات را خود نوشته و توسعه داده‌اند. 

وی افزود: عمده فعالیت‌های سامانه‌های پس از معاملاتی، مبتنی بر مجموعه‌ای از مقررات بومی است، از این رو فرآیند بومی‌سازی به اندازه طراحی و تدوین یک سامانه، زمان‌بر و هزینه‌بر است. از این رو حتی در کشورهایی که از خارج سیستم خریداری کرده‌اند، مجموعه‌ای از ماژول‌ها را خود نوشته‌اند.

مدیرعامل سپرده گذاری مرکزی اظهار داشت: این شرکت به سمتی رفته که سیستم جامعی بنویسد و همچنان روی این سیستم کار می‌کند تا با نیازهای روز تطبیق داده شود.فعالیت‌ها، خدمات و زیرساخت‌های قبل و بعد از معاملات ما بسیار گسترده است. در برخی بخش‌ها مثل سیستم‌های مدیریت ریسک مرکزی و سیستم‌های تسویه و پایاپای اوراق مشتقه که دانش و امکانات کمتری در داخل وجود دارد، باید از فناوری روز در جهت ارتقای استانداردها استفاده کرد.

بنابراین گزارش،سامانه جدید پس از معاملات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پس از تجربه‌ موفق سامانه‌ تسویه و پایاپای نت کلیر که از سال ۹۰ به‌صورت پیوسته مورد استفاده کارگزاران قرار گرفته، مطابق زمان‌بندی از پیش تعیین شده، آماده‌ بهره‌برداری در آینده نزدیک است.  این سامانه به‌صورت هیبریدی کامل عمل کرده و ذی‌نفعان مختلف اعم از کارگزاری‌ها، ناشران، بورس‌ها و... می‌توانند سرویس‌های مورد نیاز را با اتصال به پلت‌فرم تحت وب این سامانه در اختیار گیرند.

انتهای پیام