کد خبر: ۱۱۲۶۶۹
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۴

جزئیات مهم لایحه بودجه ۹۸ : از معافیت مالیاتی تا عوارض قبوض و درآمد دولت

جزئیات مهم لایحه بودجه ۹۸ : از معافیت مالیاتی تا عوارض قبوض و درآمد دولت

متن کامل لایحه بودجه ۹۸ با جمع منابع ۱۷۰۳هزار میلیارد تومان و بودجه عمومی ۴۷۸هزار میلیارد تومانی درحالی منتشر شد که جزئیاتی مهم از آن مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،در حالی حسن روحانی به همراه چند عضو کابینه امروز برای تقدیم لایحه بودجه 98 به مجلس رفتند که بعد از انتشار متن این لایحه ، جزئیاتی مهم از این سند مشخص شد:

عدم تغییر معافیت مالیاتی درآمد کارکنان

در بند الف تبصره 6 لایحه بودجه 98 آمده است: سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده(٨٤) قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ٤/١٢/١٣٦٦ و اصلاحات بعدی آن در سال ٩٨ سالانه مبلغ دویست و هفتاد و شش میلیون ریال تعیین می شود.

نرخ مالیات بر کل درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از حقوق و مزایای فوق العاده و کارانه ( به استثنای تبصرههای (١ ) و (٢) ماده (٨٦) قانون مالیات های مستقیم و اصلاحات بعدی آن و با رعایت ماده (٥) قانون اصلاح پاره ای از مقررات مربوط به اعضای هیأت علمی مصوب ١٦/١٢/١٣٦٨ با اصلاحات و الحاقات بعدی) مازاد بر مبلغ مذکور تا پنج برابر آن مشمول مالیات سالانه ده درصد و نسبت به مازاد آن بیست درصد است.میزان معافیت مالیاتی اشخاص موضوع مواد(٥٧) و (١ ١) قانون مالیات های مستقیم سالانه مبلغ دویست و شانزده میلیون ریال تعیین می شود.

حذف یارانه ۳ دهک درآمدی با هماهنگی وزارت کار و استانداری‌ها

در متن لایحه بودجه 98 آمده است: در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها مصوب 1388.10.15 و با هدف تحقق عدالت،کاهش فقر مطلق و توسعه بهداشت و سلامت مردم و همچنین معطوف کردن پرداخت یارانه به خانوارهای نیازمند و در اجرای ماده (39) قانون برنامه ششم توسعه تمامی دریافتی ها (منابع) مندرج در جدول ذیل به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه ها نزد خزانه داری کل واریز و پس از تخصیص سازمان برنامه و بودجه، طبق جدول ذیل هزینه می شود.

1. استانداران سراسری مجازند با هماهنگی وزارت تعاون و بر اساس پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان نسبت به حذف یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی اقدام کنند.

2. منابع حاصله از حذف یارانه نقدی خانوارهای پردرآمد با تصویب شورای برنامه ریزی و توسعه استان صرف حذف تدریجی فقر مطلق و همچنین تکمیل پروژه های نیمه تمام اولویت دار استانی همان استان خواهد شد.

در صورتی که خانوارها نسبت به حذف یارانه معترض باشند، استانداران با همکاران وزارت تعاون موظفند حداکثر ظرف مدت یک ماه موضوع را بررسی و درصورت استحقاق، نسبت به برقراری یارانه آنها اقدام کنند.

در هر صورت خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و سایر خانواده های کم درآمد کماکان یارانه دریافت خواهند کرد و از فهرست دریافت کنندگان یارانه حذف نخواهند شد.

به منظور تحقق کامل ردیف (3) دریافتی ها (منابع) جدول فوق، وزارت اقتصاد مکلف است  به استناد ماده (48) قانون محاسبات عمومی و با اعلام شرکت ملی گاز،نسبت به وصول مطالبات سنوات قبل شرکت مذکور از مشترکین اقدام کنند. منابع وصولی پس از واریز به خزانه واری کل، ابتدا صرف تسویه سود سهام معوقه و مالیات های معوقه شرکت های تابعه وزارت نفت شده و باقیمانده آن به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه ها نزد خزانه داری کل واریز می شود.

ب- آیین نامه اجرایی این تبصره به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه و با همکاری وزارتخانه های اقتصاد، نفت، نیرو و تعاون تهیه و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

تکمیل مسکن مهر و اجرای مسکن‌ اجتماعی در سال آینده

بر اساس تبصره 8 لایحه بودجه سال 98 به دولت اجازه داده شد برای عملیات آماده‌سازی، محوطه سازی، تامین خدمات روبنایی و زیربنایی و تکمیل واحدهای مسکن مهر، طرح‌های بازآفرینی شهری و احیای بافت‌های فرسوده و احداث واحدهای مسکن اجتماعی و حمایتی، اقدامات به شرح زیر را به عمل آورد:

1- بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی بابت اصل و سود خطوط اعتباری طرح مسکن مهر تا سقف 50 هزار میلیارد تومان به حساب بدهی دولت به بانک مرکزی منتقل و مبلغ مذکور به عنوان افزایش سرمایه دولت در بانک مسکن منظور می‌شود، بدهی دولت به بانک مرکزی مشمول قانون برنامه ششم توسعه نمی‌شود. بانک مسکن متعهد به اعطای تسهیلات برای موارد فوق الذکر است.

2- وزارت راه و شهرسازی از طریق شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن مجاز است تا سقف 15 هزار میلیارد ریال از محل منابع داخلی و یا تهاتر اراضی و املاک متعلق به شرکت‌های فوق الذکر را به قیمت کارشناسی صرف اجرای طرح‌های فوق کند.

3- در صورت درخواست مالکین اعیانی واحدهای مسکن مهر، شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن مجاز به واگذاری قطعی زمین‌های اجاره‌ای 99 ساله هستند، منابع حاصله پس از واریز به حساب این شرکت‌ها نزد خزانه‌داری کل صرف اجرای طرح‌های فوق خواهد شد.

4- وزارت راه و شهرسازی مجاز است زمین های متعلق به شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن را تا سقف 30 هزار میلیارد ریال طی قراردادهایی با بانک‌های عامل و صندوق‌های تامین مالی در رهن آنان قرار داده و متناسب با آن تسهیلات لازم برای اجرای طرح‌های جامع، تفضیلی و آماده سازی مصوب را اخذ و صرف تکمیل این طرح‌ها کند. از محل فروش عرصه و اعیان طرح‌های تکمیل شده با رعایت قوانین و مقررات گردش خزانه، با بانک‌های عامل تسویه  و باقیمانده را به اجرای طرح‌های صدرالذکر این بند اختصاص دهد.

آیین نامه اجرایی این بند به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و با همکاری وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

یکسان سازی حقوق بازنشستگانی که زیر ۲ میلیون تومان حقوق می‎گیرند

در لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه 98 در ارائه به مجلس در تبصره 12 این لایحه آمده است: افزایش حقوق گروه های مختلف حقوق بگیر از قبیل هیات علمی، کارکنان کشوری و لشگری و قضات به طور جداگانه توسط دولت در این قانون انجام می‌گیرد. به نحوی که تطابق تطبیق موضوع ماده (78) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8 مهرماه 86 در حکم حقوق بدون تغییر باقی بماند.

1- پاداش پایان خدمت موضوع قانون پرداخت پاداش پایان خدمت و بخشی از هزینه‌های ضروری به کارکنان دولت مصوب 26 اردیبهشت 75 و اصلاحات آن و پاداش‌های مشابه به مقامات، روسا، مدیران و کارکنان کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (29) قانون برنامه ششم توسعه و موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری و همچنین وزارت اطلاعات، نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی حداکثر معادل 7 برابر قانون حقوق و مزایای موضوع ماده 74 قانون مدیریت خدمات کشوری در ازای هر سال خدمت تا سقف 30 سال که از لحاظ بازنشستگی و وظیفه ملاک محاسبه قرار می‌گیرد، خواهد بود. هرگونه  پرداخت خارج از ضوابط این قانون تحت این عنوان و عناوین مشابه در حکم تسری در اموال عمومی است.

ب-دستگاه های اجرایی مجازند از محل فروش اموال و دارایی‌های غیرمنقول مازاد در اختیار خود به استثنا انفال و اموال دستگاه‌های زیرنظر مقام معظم رهبری و موارد مصداق مندرج در اصل 83 قانون اساسی و اموال مشمول واگذاری در قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 با رعایت قوانین و مقررات مربوطه و پس از واریز به درآمد عمومی نزد خزانه داری کل، نسبت به بازخرید کارکنان مازاد رسمی و غیررسمی و پرداخت پاداش پایان خدمت به افرادی که براساس قانون، بازخرید یا بازنشسته می‌شوند و مانده مرخصی کارکنان از محل اعتبار ردیف 530000-29 جدول شماره 9 این قانون مطابق آیین نامه اجرایی که توسط سازمان های برنامه و بودجه و اداری استخدامی و وزارت اقتصاد تهیه می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد اقدام کند.

در بخشی از این تبصره آمده است: دولت مجاز است اعتبار ردیف 550000-22 جدول شماره 9 این قانون را برای افزایش و متناسب سازی حقوق بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح با اولویت کسانی که دریافتی ماهانه آنها کمتر از 20 میلیون ریال است، براساس آیین نامه اجرایی که توسط سازمان برنامه و بودجه با همکاری دستگاه‌های ذیربط تهیه می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد اختصاص دهد. صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح مکلف به افزایش احکام حقوقی سال 98 بازنشستگان ذی نفع ناشی از اجرای این حکم را از 1 فرودین 98 اعمال کند.

شورای برنامه ریزی استان موظف است در شهرستان هایی که مجتمع اداری در حال ساخت با اعلام سازمان اداری استخدامی و وزارت کشور دارای بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی است اعتبار لازم برای تکمیل آن در بودجه استانداری ذیربط منظور کند.

عوارض ۲۲۰ هزار تومانی خروج

بر اساس لایحه بودجه سال 98، عوارض خروج مسافران برای هر نفر 220 هزار تومان در نظر گرفته شده است.همچنین عوارض خروج زائران حج تمتع و عمره معادل 110 هزار تومان و عوارض خروج زائران عتبات عالیات برای خروج از مرزهای هوایی 37 هزار و 500 تومان و برای مرزهای زمینی و دریایی 12 هزار و 500 تومان اعلام شده است.

بر اساس این لایحه، عوارض خروج زائران عتبات عالیات (زائران اربعین) که از تاریخ 24 شهریور 98 تا 12 آبان 98 از مرزهای زمینی به مقصد عراق خارج شوند از پرداخت عوارض خروج معاف می‌شوند.این ارقام برای سفر دوم به میزان 50 درصد و سفرهای سوم و بیشتر به میزان 100 درصد افزایش خواهد یافت.

بر اساس لایحه بودجه تعرفه صدور، تعویض و تمدید گذرنامه برای تمامی سنین مبلغ 100 هزار تومان پیشنهاد شده که نسبت به سال قبل تغییری نداشته است.

افزایش ۳۳ درصدی عوارض قبوض آب در سال ۹۸

دولت در قالب بند ب تبصره 6 لایحه بودجه سال 98 آورده است: وزارت نیرو از طریق شرکت‌های آبفای شهری سراسری مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب‌های شهری، به ازای هرمترمکعب فروش آب شرب، مبلغ 200 ریال از مشترکان آب دریافت و به خزانه‌داری کل واریز کند. صد درصد وجوه دریافتی تا سقف 965 میلیارد ریال از حساب مذکور در ردیف معیت در بودجه شرکت مزبور صرفا جهت آبرسانی شرب روستایی و عشایری اختصاص می یابد.

میزان عوارض دریافتی بر روی قبوض آب از این محل، در سال 97 (طبق قانون بودجه سال جاری) 150 ریال بود و سقف وجوه دریافتی از این محل برای آبرسانی شرب روستایی و عشایری، در سال 97 به میزان هفتصد و پنجاه میلیارد ریال بود.

لغو معافیت مالیاتی صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات را برنگردانند

براساس لایحه بودجه پیشنهاد دولت به مجلس، هر گونه نرخ صفر و معافیت‌های مالیاتی برای درآمدهای حاصل از صادرات کالا و خدمات از جمله کالاهای غیرنفتی، محصولات بخش کشاورزی و مواد خام و همچنین استرداد مالیات و عوارض موضوع ماده (١٣ (قانون مالیات بر ارزش افزوده، در مواردی که ارز حاصل از صادرات طبق مقررات اعلامی بانک مرکزی به چرخه اقتصادی برگردانده نشود، برای عملکرد سال های ٩٧ و ٩٨ قابل اعمال نخواهد بود.

مدت زمان استرداد مالیات و عوارض ارزش افزوده موضوع ماده (٣٤ (قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی مصوب ٩٤ ،از طرف سازمان امور مالیاتی یک ماه از تاریخ ورود ارز به چرخه اقتصادی طبق مقررات یاد شده است.

برداشت دولت از منابع صندوق توسعه ملی با عدم تحقق درآمد نفتی

بر اساس تبصره یک لایحه بودجه چنانچه منابع دولت از محل صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز در سال 98 کمتر از 142 هزار میلیارد تومان شود، به دولت اجازه داده می شود با رعایت بند ب ماده 17 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه از محل 50 درصد مانده منابع حساب دخیره ارزی با لحاظ 50 درصد سهم صندوق توسعه ملی نسبت به ما به التفاوت حالص شده اقدام کند.

کاهش ۱۲ درصدی سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی

در حالی در قانون بودجه سال 97 سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی (منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و گاز) 32 درصد تعیین شده بود که در لایحه بودجه 98 این سهم به 20 درصد کاهش یافته است.

دولت در بند الف تبصره یک ماده واحده لایحه بودجه 98 آورده است: سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت (نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز) 20 درصد تعیین می شود.

بودجه شرکت های دولتی ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان تعیین شد

بر اساس لایحه بودجه 98 بودجه شرکت های دولتی در سال آینده 1200هزار میلیارد تومان خواهد بود. همچنین درآمد اختصاصی وزارتخانه ها 708هزار میلیارد تومان است. منابع عمومی بودجه نیز 407 هزار میلیارد تومان است که به این ترتیب ظاهرا طرح فروش یک میلیون بشکه در روز برای بودجه 98 لحاظ شده است.

پرداخت وام ازدواج ۱۵ میلیون تومانی در سال ۹۸

بر اساس تبصره 16 لایحه بودجه 95 به منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی موظف است کلیه بانک ها و موسسات اعتباری را ملزم کند به اندازه سهم خود از مجموع کلیه منابع اختیار پس انداز، جاری  و سپرده قرض الحسنه در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه مشارکت کرده و تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را در اولویت قرار دهند. تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج ها در سال آینده 15 میلیون تومان با دوره بازپرداخت 5 سال است.

درآمد ۴۰۷ هزار میلیارد تومانی دولت از فروش نفت، اوراق و مالیات

بر اساس لایحه بودجه درآمد عمومی دولت از محل فروش نفت و اوراق و وصول مالیات حدود 407 هزار میلیارد تومان است. بر این اساس درآمدهای مالیاتی 153 هزار میلیارد تومان، درآمدهای حاصل واگذاری دارایی های سرمایه ای 148هزار میلیارد تومان و همچنین درآمد حاصل از فروش اوراق 51 هزار میلیارد تومان است.

بهره‌مندی شرکت ملی گاز از درآمدهای صادرات گاز 

در حالی در قوانین بودجه سنواتی در سال های متوالی، تنها تخصیص سهم 14.5 درصدی برای شرکت ملی نفت از کل صادرات نفت و میعانات گازی به صورت معاف از تقسیم سود سهام دولت ذکر می‌شد که سال جاری برای نخستین بار در لایحه بودجه سال 98، علاوه بر سهم 14.5 درصدی شرکت ملی نفت از کل صادرات نفت و میعانات گازی، تخصیص سهم 14.5 درصدی برای شرکت ملی گاز از محل خالص صادرات گاز به صورت معاف از تقسیم سود سهام دولت  و مالیات با نرخ صفر ذکر شده است.

در صورت تصویب این بند از سوی مجلس برای نخستین بار از محل صادرات گاز، منابع جدید درآمدی برای شرکت ملی گاز ایجاد می شود.

افزایش ۱۰ درصدی عوارض گمرکی واردات لوازم آرایشی

بر اساس لایحه بودجه 98 در سال آینده به عوارض گمرکی و سود بازرگانی واردات لوازم آرایشی مجموعا 10 درصد اضافه می شود. منابع حاصله به ردیف درامدی 160188 واریز و معادل ریالی به هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران جهت خرید عضو مصنوعی جهت کاشت حلزون شنوایی تخصیص می یابد.

پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی قیمت گازوئیل

دولت در لایحه بودجه سال 98 در بخش جدول شماره 5 (درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی بر حسب قسمت، بخش، بند، اجزا 98) در ماده واحده لایحه بودجه، خواستار افزایش 20 درصدی قیمت هر لیتر نفت‌گاز (گازوئیل) شده است.

در این بند از لایحه بودجه، درآمد حاصل از افزایش 20 درصد به قیمت هر لیتر نفت‌گاز، 10 هزار و 789 میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» علیرضا | ساعت ۰:۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
0
0
پاسخ
دولت به جای توجه به نفت از فرار مالیاتی اقشاری مانند پزشکان و دندانپزشکان جلوگیری کنه و مالیات واقعی از انان بگیره که متاسفانه اکثرشان کارت خوان ندارند
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ