کد خبر: ۹۲۵۶۱
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۵/۲۷

آخرین وضعیت
توسط معاونین هلدینگ تشریح شد:

آخرین وضعیت"برکت"/سرمایه گذاری شرکت دانمارکی و مذاکره با دوTOP۱۰دنیا و...

معاونین هلدینگ دارویی برکت ضمن تشریح آخرین وضعیت مالی و عملکردی از سرمایه گذاری ۷۰ میلیون یورویی شرکت دانمارکی،مذاکره با دو TOP۱۰ دنیا، نحوه وصول مطالبات و تامین مالی شرکت های تابعه خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، آخرین وضعیت مالی و عملکردی هلدینگ دارویی برکت که با عرضه اولیه 10 درصد در 17 بهمن 95 با کشف قیمت 242 تومانی هر سهم، نخستین عرضه اولیه شرکت های بورسی به روش ثبت سفارش بود ، اعلام شد.

با گذشت 18 ماه از حضور این شرکت 340 میلیارد تومانی در بورس که گروه توسعه اقتصادی تدبیر مالک 72.6 درصدی ان محسوب می شود، معاونین این مجموعه در بازدید خبرنگاران ار شهرک دارویی برکت آخرین وضعیت مالی و عملکردی را تشریح کردند.

ارزش بازار دارویی دنیا و ایران

محمدرضا باقری نژاد معاون تحقیق و توسعه گروه دارویی برکت با اشاره به اینکه ارزش کل بازار دارویی دنیا 1.2 هزار میلیارد دلار است،گفت: پیش بینی می شود این بازار با رشد 6 تا 7 درصدی تا سال 2020 به ارزش 1.4 هزار میلیارد دلار برسد. داروها از لحاظ ساختار مولکولی به 3 گروه دسته بندی می شوند که شامل مولکول های کوچک شیمیایی همانند استامینوفن،بروفن و آسپرین است که از طریق مسیرهای شیمیایی سنتز می شوند.دسته دوم داروهای بایولوژیک هستندکه از میکروارگلنیسم های زنده مشتق می شوند همانند انسولین و دسته سوم با نام ATMP که درمان های پیشرفته محسوب می شوند که خود شامل سلول درمانی،ژن درمانی و مهندسی بافت می شوند.

وی با بیان اینکه صنعت نظام سلامت بیشترین میزان مخارج R& D را دارد،افزود: براساس آمار سال 2017 Evaluate pharma به عنوان یکی از سایت های معتبر حوزه داروسازی،در بخش R& D صنایع داروسازی حدود 150 میلیارد دلار هزینه شده و شرکت های همانند فایزر، نووآرتیستس و جانسون اند جانسون در این فهرست قرار دارند.

این مقام مسئول درخصوص بازار دارویی ایران نیز گفت:  ارزش کل بازار دارویی ایران حدود 20 هزار میلیارد تومان که متوسط نرخ رشد سالانه صنعت در 6 سال اخیر حدود 25 درصد است که بخشی از آن ناشی از افزایش قیمت هایی است که در این حوزه صورت می گیرد.بیش از 140 شرکت تولیدی ، 200 شرکت بازرگانی و 50 شرکت توزیع وجود دارد. سرانه مصرف دارو در ایران حدود 50 دلار در مقایسه 180 دلار در جهان است که دلیل ان به تولید داخلی 98 درصدی و کاهش قیمت نسبت به متوسط جهانی برمی گردد و 2 درصد مابقی وارداتی از لحاظ عددی 35 تا 40 درصد ارزش بازار رو به خود اختصاص داده است.

حضور 3 درصدی صنعت دارو در بازار سرمایه

باقری نژاد با اشاره به اینکه این صنعت جزو صنایع کم هزینه و بلوغ یافته است،ادامه داد: ایران جزو 10 کشور برتر جهان در حوزه درمان های پیشرفته و سلول های درمانی و همچنین یکی از محدود کشورها در تولید فراورده های بیوتکنولوژی است.در بازار سرمایه حدود 30 شرکت در این حوزه از جمله مجموعه تیپیکو،دارویی برکت و شفا حضور دارند و حدود 3 درصد اندازه بازار مربوط به قسمت بازار سرمایه است.

وی با بیان اینکه از 20 هزار میلیارد تومان ارزش کل بازار دارویی ایران حدود 20 درصد معادل 4 هزار میلیارد تومان داروهای بیولوژیک هستند،افزود: یک الی 2 درصد این بازار متعلق به داروهای پپتیدی و 80 درصد هم به داروهای دارای مولکول کوچک برمی گردد .داوهای ضد سرطان ،آنتی بیوتیک و سیستم گوارش و متابولیسم 3 دسته اصلی بازار را به خود اختصاص می دهند.

تهدیدها، نقاط قوت و ضعف صنعت دارو

معاون تحقیق و توسعه برکت مهمترین تهدیدهای این صنعت را از ناحیه مالی و سیاسی خواند و گفت: نوسانات نرخ ارز هم در رسته این تهدیدات محسوب می شود،با توجه به اندازه بازار حدود 5 میلیارد دلاری، حدود 800 میلیون دلار برای مواد اولیه وارداتی و جانبی ،ارز مصرف می شود.همچنین قیمت گذاری که از طرف سازمان غذا و دارو برای شرکت ها تعیین می شود باتوجه به شرایط کنونی(افزایش دور وصول مطالبات و افزایش هزینه ها) وضعیت انها را شکننده کرده است.

سرمایه گذاری شرکت دانمارکی در شهرک دارویی برکت

باقری نژاد یکی از مهمترین نقاط قوت صنعت داروی ایران را اندازه بازار اعلام کرد و ادامه داد: با وجود جمعیت 80 میلیونی و کشورهایی که در همسایگی قرار دارند که از ظرفیت این صنعت استفاده می برند.همچنین یکی از بهترین قانون های حمایت از سرمایه گذاری خارجی در این حوزه را دارا هستیم اما متاسفانه آمار ان نسبت به کشورهایی دیگر از جمله امارات و ترکیه بسیار کم است.اولین سرمایه گذاری خارجی بعد از انقلاب  بصورت مستقیم در شهرک دارویی برکت توسط شرکت دانمارکی نوونوردیسک به مبلغ 70 میلیون یورو انجام شده که این شرکت به عنوان اولین تولیدکننده انسولین دنیا شناخته می شود.

وی درخصوص نقاط ضعف این صنعت گفت: از مهمترین ها استانداردهای ساخت دارو و تهیه مستندات است در قسمت تجهیزات هم به خاطر اینکه امکان به روز رسانی وجود نداشته،ضعف وجود دارد. در کیفیت دارو هم اگر فعالیت بیشتری انجام شود،امکان صادرات به کشورهای منطقه فراهم می شود.همچنین افزایش دوره وصول مطالبات،بی ثباتی سیاست گذاری و حرکت به سوی رقابتی تر شدن چالش هایی است که باید دنبال شود.

ویژگی زیرمجموعه های دارویی برکت

این مقام مسئول با اشاره به 26  شرکت زیرمجموعه در گروه دارویی برکت توضیح داد: "برکت" در برخی زیرمجموعه ها فقط دارای 15 تا 20 درصد سهم و در برخی نیز بالای 80 درصد سهم است.ویژگی این شرکت ها فعالیت در تمام زنجیره تامین است.یک صندوق VC هم داریم که از شرکت های دانش بنیان حمایت می کند. یکی از مهمترین رسالت های اجتماعی این مجموعه عدم رقابت با بخش خصوصی و حمایت ازان است.این صندوق با حمایت از شرکت های دانش بنیان یا افراد دارای ایده تمام امکانات لازم را در اختیار قرار می دهد تا زمانیکه محصول وارد بازار شود .محصولات توسط شرکت پخش البرز به داروخانه ها می رسد.به صورت اختصاصی هم  ماده اولیه و هم فراورده نهایی در مجموعه برکت تولید می شود.

باقری نژاد با بیان اینکه حدود 50 هزار سهامدار حقیقی در شرکت های زیرمجموعه حضور دارند،گفت: تمرکز در گروه دارویی برکت تولید داخل محصولات وارداتی و ایجاد بستر برای سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی است.

وی ادامه داد: اولین مجموعه داروهای ضدسرطان توسط این گروه دارویی ایجاد و اکنون به مرحله بهره برداری رسیده است همچنین اولین و تنها سایت تولید فراورده های دارای فرمنتاسیون با حجم بالا (یک دسته از فراورده های بیوتکنولوژی) دارد که آنتی بیوتیک های اصلی اکثرا از این مسیر تولید می شوند.درکل حدود 700 قلم دارو در شرکت های زیرمجموعه تولید می شودو 800 میلیارد تومان سرمایه گذاری برای برنامه دوم 5 ساله توسعه تعریف شده که 450 میلیارد تومان ان محقق شده و 300 میلیارد تومان در این شهرک دارویی سرمایه گذاری شده است.

معاون تحقیق و توسعه برکت افزود:  شرکت تابعه بیوسان فارمد بر روی پروتئین،پپتید و انتی بادی و واکسن مشغول فعالیت است و در سال اینده به بهره برداری می رسد،مجموعه شرکت های سرمایه گذاری البرز در حوزه داروهای دارای مولکول های کوچک که 80 درصد بازار را به خود اختصاص داده اند.شرکت سل تک فارمد هم در حوزه درمان های پیشرفته مشغول به فعالیت است و 30 درصد سهام ان به موسسه رویان تعلق دارد و اولین فراورده این حوزه برای درمان بیماری کک و پیس و ضایعات پوستی ثبت شده است.

باقری نژاد گفت: در حوزه فراورده های درمان پیشرفته اولین فراورده آلوژن ایران توسط برکت تولید شده است.باتوجه به اینکه سلول درمانی فرایند هزینه بری است،برکت یکی از فراورده های کشور اروپایی را شناسایی و با انجام قراردادی به ایران آورد که اکنون فاز مطالعه بالینی ان شروع شده و بسیار خوب جواب داده ،این فراورده برای بیماری های پیوند مغز و استخوانی هدف گذاری شده که هیچ روش درمانی ندارد.ما به حوزه های دارای ریسک بالا ورود کرده و پس از شکستن ریسک و به سودآوری رسیدن به بخش خصوصی واگذار و حوزه جدید دیگری ورود پیدا می کنیم.

برنامه قرارداد و مشارکت با TOP10 های دنیا و میزان سرمایه گذاری

وی با ورود برترین های دنیا در این صنعت برای اوردن به ایران یا مشارکت با آنها نیز اشاره کرد و گفت: مذاکرات خوبی دراین خصوص با 4 شرکت انجام شده که امید می رود تا پایان سال با 2 شرکت به قرارداد منتهی می شود که در این شهرک دارویی به همراه یک شرکت دارویی ایرانی سرمایه گذاری و فراورده های دارویی تولید می کنند.کل سرمایه گذاری حدود 100 میلیون یورو است که بالای 70 درصد ان توسط سرمایه گذار خارجی خواهد بود.

درآمد و مقاصد صادراتی

باقری نژاد باتوجه به اینکه این شهرک دارویی از 200 قطعه در 100 هکتارتشکیل شده،گفت: امکان سرمایه گذاری بالای 5 میلیارد دلار در ظرفیت کامل در این شهرک پیش بینی می شود. درامد صادراتی سال گذشته 21 میلیارد تومان از طریق سرمایه گذاری البرز صورت گرفته و خیلی عدد بزرگی نیست.درحوزه صادرات مهمترین مشکل به دریافت گواهی GMP از کشوری که قصد صادرات به ان وجود دارد،برمی گردد.اما صادرات به کشورهای حوزه CIS سوریه،عراق،قزاقستان، تاجیکستان و منطقه منا صادرات داریم و به سنگاپور،سوییس و ژاپن هم مواد اولیه صادر می شود.

تاثیر مشکلات صنعت بر توسعه

باقری نژاد درخصوص مشکلات صنعت دارو و تاثیر ان برتوسعه این حوزه به بورس پرس گفت: معاون وزیر کارگروهی را تشکیل داده که تقریبا تمام افراد این حوزه در کارگروه حضور دارند و یکی از مهمترین خروجی های ان بسته حمایتی از سرمایه گذاری خارجی بوده که به شرکت ها ابلاغ شده است.مشکل دیگر این بود که قوانین و مقررات پایداری نداشتند و عوض می شدند که در چند سال اخیر بهتر شده و شرکت ها می توانند دورنمای مالی مشخص تری داشته باشند. آیین نامه جدید قیمت گذاری نیز در ماه های اخیر اعلام شده است.

تشریح صورتهای مالی به زبان معاون مالی اداری

بهمن زندیه معاون مالی اداری برکت با اشاره به ارزش دارایی 3.5 هزار میلیارد تومانی این هلدینگ دارویی گفت: درمقابل هم این ارزش دارایی 2.5 هزار میلیارد تومان بدهی و هزار میلیارد تومان حقوق صاحبان سهام وجود دارد .در صورتهای مالی حسابرسی شده سال گذشته 2.3 هزار میلیارد تومان فروش وجود داشته که سود ناخالص 600 میلیارد تومان با حاشیه 26 درصد بوده ، سود عملیاتی نیز حدود 400 میلیارد تومان و سود خالص 170 میلیارد تومان بوده است.

برنامه دولت  برای وصول مطالبات

وی درپاسخ به سوال دیگر بورس پرس مبنی بر برنامه دولت  برای وصول مطالبات شرکت های دارویی گفت: بدهی ها در دو مرحله و در قالب اوراق خزانه پرداخت شده و می توان گفت تقریبا وضعیت مطلوب است اما اوراق پول نمی شود.

نحوه تامین مالی شرکت های تابعه

زندیه درمورد دورنمای سود برکت برای سهامداران باتوجه به روندی که تاکنون طی کرده گفت: کل صنعت دارو اقبال مطلوبی در بورس ندارد اما در شرکت های تابعه حداکثر سود تقسیم شده و بحث افزایش سرمایه 30 درصدی برای همه شرکت ها وجود دارد همچنین برای برخی شرکت ها مانند بیوسان فارمد با توجه به موضوع تحریم ها قرار بر این بوده که با سرعت بیشتری پروژه پیش روی داشته باشد تا در سال آینده به بهره برداری برسد.برای تامین مالی اجرای پروژه ها با مشارکت و در آخرین مرحله انتشار اوراق مشارکت با تامین سرمایه در برنامه وجود دارد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ