تحلیلگر اقتصادی :
اثر بازگشت نرخ خوراک بر بورس و صنعت پتروشیمی که ۴۰ درصد سهم بازار را دارد
تحلیلگر اقتصادی درباره اثر بازگشت نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به فرمول سابق و نرخ تسعیر دلار بر این صنعت دارای سهم ۴۰ درصدی و بورس توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد پورتدین در خصوص بازگشت نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به فرمول و اثر آن بر صنعت و کلیت بازار سرمایه، گفت: به دنبال این موضوع، سرمایه گذار ضمن نگاه بلندمدت، سرمایه‌گذاری مناسب‌تری را در این صنعت و بازار سرمایه خواهد داشت. در این راستا جذب سرمایه‌گذار در صنعت پتروشیمی افزایش یافته و نرخ خوراک گاز با قیمت منطقی‌تر در اختیار پتروشیمی ها قرار می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به اینکه بیش از 40 درصد بازار سرمایه به صنعت پتروشیمی اختصاص دارد اگر صنعت نفت و فرآورده‌های نفتی را هم جزو این صنعت در بازار سرمایه در نظر گرفت بالغ بر 50 درصد بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر افق سرمایه‌گذاری برای صنعتی که 50 درصد بازار سرمایه را در دست دارد روشن و شفاف باشد، قطعا اثر مثبتی بر کلیت بازار سرمایه خواهد داشت.

پور تدین ادامه داد: اختلاف 20 درصدی نرخ دلار آزاد با نرخ دولتی باعث رانت‌ برای افرادی خاص خواهد شد. اگر رانت‌ ها را کنترل و یا اختلاف نرخ را از بین برد، صنعت شفاف‌تر شده و می‌توان محاسبه سودآوری را با کیفیت بیشتر انجام داد تا منابع مالی کمتری هدر برود. نرخی که براساس عرضه و تقاضای واقعی باشد و شناور مدیریت شود، اثر مثبتی بر صنعت پتروشیمی و برای تمام صنایع دلار محور خواهد داشت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام