کد خبر: ۱۶۶۳۸۳
۰:۰ - ۱۴۰۰/۱/۱۱

تحلیل روزنامه آمریکایی از تبعات توافقنامه ایران و چین و توصیه به بایدن

تحلیل روزنامه آمریکایی از تبعات توافقنامه ایران و چین و توصیه به بایدن

روزنامه آمریکایی ضمن هشدار به بایدن درباره تبعات بلندمدت توافق همکاری جامع ایران و چین از وی خواست توهمات درباره احیای نظم بین‌المللی را کنار بگذارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، روزنامه وال استریت ژورنال ضمن هشدار نسبت به تبعات امضای سند همکاری جامع ایران و چین اعلام کرد: هر کسی که فکر می‌کرد با کنار رفتن ترامپ از صحنه، جهان با روی باز از منافع آمریکا استقبال خواهد کرد، طی دو ماه اخیر از خواب غفلت بیدار شده و  تازه‌ترین گواه آن توافق هفته اخیر چین و ایران دو دشمن کاخ سفید است که برای تقویت اهداف استراتژیک ۲۵ ساله متحد شده اند.

طرفین توافقی را امضا کردند که به معنای تقویت قابل ملاحظه پیوندهای دوجانبه است. چین چند صد میلیون دلار در طیفی از طرح‌های مختلف ایران شامل نیروی هسته‌ای، بنادر و توسعه نفت و گاز سرمایه گذاری خواهد کرد و چین هم در ازای آن یک روند ثابت از صدور نفت ایران را دریافت خواهد کرد. دو طرف همچنین همکاری دفاعی را تقویت و پکن مقادیری از فناوری نظامی را به تهران منتقل می کند.

توجیه‌گران توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران ادعا می کنند امضای این سند جامع چیزی به وضعیت کنونی اضافه نخواهد کرد. لذا نباید در ابراز علاقه احیا شده آمریکا در قبال ایران خلل ایجاد کند اما دروغی بیش نیست و باعث تقویت منافع استراتژیک ایران و چین و به زیان واشنگتن و ثبات در خاورمیانه خواهد شد.

این سند به ایران برای دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کند و سرازیر شدن پول نقد باعث کاسته شدن از فشار بر روحانیان حاکم بر ایران خواهد شد. چرا که ایران خریداری بلند مدت برای صادرات نفتی خواهد داشت که به واسطه تحریم‌ها کاهش یافته بود. درآمد ناشی از این تبادل خارجی باعث تامین مالی سپاه و نیروهای نیابتی آن در یمن، سوریه و عراق خواهد شد.

طرفین همچنین بانک ایرانی-چینی با هدف دور زدن غلبه دلار در تجارت جهانی ایجاد خواهند کرد. شکستن تسلط دلار بر تجارت و تامین مالی جهانی، هدف مهم روسیه، چین و ایران است. چین معتقد است که بی بند و باری مالی آمریکا ،نقش دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی را در معرض خطر قرار می‌دهد و  می‌خواهند یوآن چین جایگزین دلار شود.

این توافق باعث افزایش نفوذ چین در خاورمیانه برای دسترسی به مواد خام و انرژی این منطقه و افزایش قدرت اقتصادی می‌شود. چینی‌ها با توافقات پر زرق‌وبرق اقتصادی در حال نزدیک شدن به سعودی‌ها و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس بوده‌اند. در حالی که انقلاب شیل (فناوری استخراج گاز محصور شده در میان سنگ‌های سخت) باعث شده آمریکا به نفت خاورمیانه کمتر وابستگی داشته باشد.

صادرات نفتی منطقه غرب آسیا برای دسترسی به بازار چین نیاز دارند و اگر آمریکا غیرقابل اتکا ارزیابی شود، ممکن است روی چین سرمایه گذاری کنند. چراکه نفوذ آمریکا در خلیج فارس حق طبیعی و ذاتی نیست.

پیوند چین و ایران همچنین باعث پیچیدگی منافع استراتژیک آمریکا می‌شود. بایدن و اروپا از ایران می‌خواهند دوباره به برجام ملحق شود اما ایرانی تحت حمایت چین، تحت فشار کمتری قرار دارد که بخواهد چنین اقدامی انجام دهد. این موضوع درباره کمک کردن به حوثی‌ها نیروهای نیابتی آنها که خواهان مسلط شدن بر یمن هستند هم صادق است. چین و روسیه می‌توانند مانع از هر تلاشی برای اعمال فشار جهانی بیشتر بر ایران از طریق سازمان ملل شوند.

باور اینکه اجازه به دشمنان برای مسلط شدن بر مناطق‌ همجوار، پیامدهای خوبی برای کاخ سفید خواهد داشت، احمقانه است. حامیان انزواگرایی در آمریکا در طیف راست و چپ خواهان اعطای حوزه‌های نفوذ به روسیه، چین و ایران و عقب نشینی واشنگتن هستند اما هر چقدر آنها  پرقدرت‌تر شوند در صحنه جهانی برای تضعیف منافع اقتصادی و امنیتی آمریکا بیشتر همکاری خواهند داشت.

تصور کنید ایران و روسیه در سوریه چه کار می‌کنند یا چین و روسیه  تحریم‌های سازمان ملل را برای کمک رسانی به کره شمالی دور بزنند و از طریق کوبا برای تقویت رژیم حاکم بر ونزوئلا همکاری کنند.

بایدن و حامیان مداخله‌گرایی لیبرال وی ،خواهان احیای نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین هستند که ترامپ آن را از بین برده است اما داستان سرایی زیبا بیش نیست. چراکه چنین نظمی از قبل هم با ظهور دشمنان منطقه‌ای که نفوذ را توسعه دادند در حال از بین رفتن بود. ظهوری که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما با چالش کمی از سوی آمریکا مواجه شد.

این ایده که سازمان ملل و دیگر نهادهای چند جانبه قرار است قواعد جهانی را علیه متحدان سرکش اجرا کنند، تجربیات  را نقض می‌کند. آنها هر وقت که منافع اقتضا کند آن قواعد را نقض خواهند کرد.

توجهی به امیدواری‌های بایدن نکنید. جهان بیش از پیش دارد به جای خطرناکی تبدیل می‌شود. کره شمالی بار دیگر موشک‌ها را شلیک می‌کند، چین به طرزی تهاجمی‌تر در حال تهدید کردن تایوان است. ایران دارد به اقدامات ناقض تعهدات هسته‌ای شدت می‌دهد و روسیه هر زمان بتواند به تضعیف اهداف آمریکا ادامه می‌دهد. در حالی که بایدن مشغول "متحول سازی" اقتصاد آمریکا است، جهان هم دارد متحول می‌شود اما نه در مسیری مناسب!

اگر بایدن می‌خواهد نظم جهانی مبتنی بر قوانین را احیا کند، آمریکا و متحدان باید این کار را انجام دهند. چراکه آنها می‌توانند این اقدام را با کنار گذاشتن توهمات درباره طرح‌های دشمنان آغاز کنند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ