کد خبر: ۱۸۰۰۱۸
۰:۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۷

پیشنهاد به ایران خودرو و سایپا و پیگیری تاسیس ۴ بانک ایرانی در آفریقا
رییس اتاق ایران و شرق آفریقا :

پیشنهاد به ایران خودرو و سایپا و پیگیری تاسیس ۴ بانک ایرانی در آفریقا

رییس اتاق ایران و شرق آفریقا با اشاره به وضعیت نامطلوب همکاری خودرویی دو جانبه از تلاش ایران خودرو و سایپا برای تاسیس شرکت نفتی در آفریقا خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسن خسرو جردی درباره آخرین وضعیت تجارت ایران با شرق آفریقا به ایلنا گفت: حجم تجاری ایران با آفریقا حدود 700 میلیون دلار به طور رسمی از طریق گمرکات ایران و 3.5 میلیارد دلار به طور غیر رسمی از طریق دبی بوده که سهم شرق آفریقا از این میزان حدود 60 درصد است.

بیشتر صادرات به شرق آفریقا، کالاهای نفتی از جمله قیر، مصالح ساختمانی ، کاشی، سیمان ، آهن‌آلات و... بوده ، بیشترین واردات هم مواد غذایی از جمله چای و قهوه است.

در مورد همکاری‌های خودرویی ، سنگال برخی محصولات ایرانی را وارد کرد ولی به دلیل مشکلات خودروسازان داخلی در تامین قطعات ، صادرات به آفریقا قطع شد اما دوباره مذاکراتی انجام شده تا دوباره از سر گرفته شود.

پیشنهاد تاسیس شرکت جدید توسط ایران خودرو و سایپا

روش صادرات و تولید برای آفریقا فرق دارد. به ایران خودرو  و سایپا پیشنهاد شد یک شرکت حمل و نقل در آفریقا تاسیس و خودروهای آن از ایران تامین شود. می‌توان با بانک‌های آفریقایی قرارداد بست تا بتوان پول خودروها را یک جا دریافت کرد و رانندگان اقساط آن را پرداخت کنند. در این صورت راننده و صادرکننده هردو راضی هستند اما خودروسازان از آن استقبال نکردند . چرا که قصد داشتند در حوزه نفت وارد شده و با تاسیس شرکت درآمدزایی کنند.

بنابراین وضعیت همکاری‌های خودرویی ایران و آفریقا اصلا مناسب نیست. استقبالی برای واردات خودروی ایرانی وجود ندارد . چرا که فکر می‌کنند در مورد لوازم یدکی به مشکل بر می‌خورند. توافقی هم برای راه‌اندازی خط تولید به جز با سنگال انجام نشده است.  اتوبوس‌های ایرانی به درد آفریقایی‌ها نمی‌خورد. معمولا اتاق اتوبوس را به صورت خالی می‌خرند و  4 تا 5 ردیف صندلی می‌گذارند.

مشکل اصلی صادرکنندگان و عدم کمک همتی

مشکل اصلی صادرکنندگان ، نداشتن سرمایه و عدم شناخت آفریقا است. بر خلاف ایران ، چین و ترکیه سرمایه لازم برای صادرکنندگان را تامین می‌کنند. به علت تحریم و بسته بودن سوئیفت ، سعی شده از طریق اتاق بازرگانی 4 بانک در آفریقا تاسیس شود تا بتوانند به تجار ایرانی اعتبار دهند. کار این بانک‌ها در آفریقا به صورت داخلی خواهد بود.

به عبدالناصر همتی رییس قبلی بانک مرکزی در این مورد پیشنهاداتی ارائه شد ولی هیچ کمکی نکرد. قرار شده با علی صالح آبادی رییس جدید بانک مرکزی در این خصوص جلسه ای تشکیل شود. ایرانی‌های سرمایه‌داری در خارج وجود دارند که علاقه ندارند به ایران بیایند اما از آنجا که گفته می‌شود آفریقا آینده تغذیه جهان است ، مایل به فعالیت در آفریقا هستند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ