کد خبر: ۲۲۳۷۹۶
۰:۰ - ۱۴۰۳/۳/۲۴

ادعای تولید ۹۰ درصدی بنزین با استاندارد یورو ۴ و ۵ در برابر سند وزارت نفت !

ادعای تولید ۹۰ درصدی بنزین با استاندارد یورو ۴ و ۵ در برابر سند وزارت نفت !

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش، مدعی تولید ۸۵ تا ۹۰ درصد بنزین یورو ۴ و ۵ شده اما سند رسمی وزارت نفت نشان می‌دهد تنها یک‌ چهارمِ بنزین تولیدی استاندارد است!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جلیل سالاری در نشست خبری از تولید بیش از ۸۵ تا ۹۰ درصد فرآورده ها با استاندارد یورو ۴ و ۵ خبر داد و گفت: تولید بنزین در ابتدای دولت فعلی حدود ۹۴ میلیون لیتر بود که این میزان با انجام تمهیداتی از جمله افزایش ظرفیت شرکت‌های پالایشی به ۱۱۲ میلیون لیتر در روز رسید.

وی افزود: تولید بنزین در شرکت های پتروشیمی تکذیب می شود. بخشی از کسری بنزین با تهاتر محصولات نفتی (مازوت) و سوآپ (معاوضه) تأمین می‌شود. با توجه به ورود ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو به بازارهای داخلی در سال جاری، انتظار می‌رود مصرف بنزین ۵ درصد به‌نسبت سال قبل افزایش یابد و واردات بنزین اجتناب ناپذیر است.

براساس این گزارش اما طبق سند وزارت نفت که از گزارش‌های رسمی شرکت ملی پخش و پالایش تهیه و نسخه‌ای از آن به دست رادیو فردا رسیده، سال ۱۴۰۲ تولید بنزین پایۀ پالایشگاه‌ها روزانه کمی بیش از ۹۷ میلیون لیتر و ۱.۶۷ درصد بیشتر از ۱۴۰۱ بود.

دولت سال گذشته روزانه ۱۱ میلیون لیتر مواد تولید پتروشیمی‌ها، ماده ام‌ تی‌ بی‌ ای (مادۀ خطرناک سرطان‌زا که استفاده از آن در غرب دهه‌ها است ممنوع شده)، بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها و مواد دیگر را با بنزین تولیدی پالایشگاه‌ها مخلوط کرده تا بخشی از کسری را جبران کند.

از طرفی، ذخایر استراتژیک بنزین نیز در اسفند حدود ۲۷ درصد افت کرده و به کمتر از ۹۵۰ میلیون لیتر رسیده که تنها کفاف مصرف بیش از یک هفته را می‌دهد. همچنین بقیۀ کسری بنزین با واردات از جمله تهاتر مازوت با بنزین تأمین می شود.

بخش دیگر از سند وزارت نفت نشان می‌دهد، تنها ۱۵ میلیون لیتر از بنزین تولیدی استاندارد یورو ۵ و حدود ۱۰ میلیون لیتر استاندارد یورو ۴ را دارد. یعنی تنها یک‌چهارمِ بنزین تولیدی پالایشگاه‌ها استاندارد است.

از ۱۰ پالایشگاه نیز تنها نیمی از آن‌ها شامل پالایشگاه‌های اصفهان، تبریز، آبادان، امام خمینی و بندرعباس در بخشی از واحدها بنزین استاندارد تولید می‌کنند. حتی پالایشگاه ستارۀ خلیج فارس که میعانات گازی (نفت فوق سبک) پالایش می‌کند نیز بنزین استاندارد تولید نمی‌کند.

پالایشگاه‌های نفت خام یک‌چهارم نفت دریافتی را به مادۀ کم‌ارزش مازوت و قیر تبدیل می‌کنند در حالی که این رقم برای نمونه در پالایشگاه‌های امارات تنها چهار درصد است. حتی پالایشگاه آبادان به عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت خام ایران با قدمت بیش از یک قرن، ۴۲ درصد نفت دریافتی را به مازوت و قیر تبدیل می‌کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ