درخواست روحانی برای جذب نقدینگی به بورس /احتمال افزایش نرخ سوخت
رییس جمهور با اشاره به روند شاخص های اقتصادی و چشم انداز ارتباط ایران با سه کشور اروپایی از شرایط یک مذاکره واقعی با ۱+۵ و احتمال افزایش قیمت سوخت خبر داد و گفت: باید مشوق‌های لازم برای جذب نقدینگی به بازار سرمایه فراهم شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسن روحانی عصر روز دوشنبه در سیزدهمین نشست مطبوعاتی گفت: دولت تدبیر و امید از آغاز دولت یازدهم در خرداد ۹۲ تا دی ۹۶ مسیری را طی کرد که مسیر همه شاخص‌های سیاسی امنیتی منطقه ای و به ویژه اقتصادی صحیح و درست بود. از دی ماه ۹۶ وارد شرایط جدیدی شدیم، کبریت این شرایط ابتدا در داخل و سپس در خارج زده شد و وارد سال ۹۷ شدیم. با شرایط سخت و مشکل در سال ۹۷ پیش بینی های خارجی ها و برخی از تحلیلگران اقتصادی داخل این بود که سال بسیار سختی داریم و سال بسیار سخت تری در سال ۹۸ پیش رو خواهیم داشت حتی برخی بحث تورم سه رقمی را برای ایران مطرح کردند اما خوشبختانه در این ۱۸ ماه ملت بزرگ ایران دولت و سایر ارکان نظام توانستند از این طوفان عبور کنند.

وی ادامه داد: از اردیبهشت ۹۸ تورم نقطه به نقطه از ۵۲ به ۳۴ درصد رسیده است و پیش بینی می شود تا پایان سال روند کاهشی را ادامه خواهد داد. البته در تورم ۱۲ ماهه حرکت کندتر آغاز شده است و با تاخیری از تورم نقطه به نقطه تبعیت خواهد کرد. پیش بینی ها این است که رشد اقتصادی منفی سال گذشته در ۶ ماهه اول سال جاری که هنوز آمار نهایی اعلام نشده، مثبت خواهد بود.

این مقام مسئول گفت: اشتغال در تابستان سال جاری رکورد بسیار خوبی را به نمایش گذاشت و نسبت به سال گذشته ۸۴۳ هزار اشتغال خالص داشتیم و بیکاری از ۱۲.۳ به  ۱۰.۵ درصد کاهش پیدا کرده یعنی ۱.۸ منفی شده که به معنای موفقیت ایران در بخش اقتصادی است.در زمینه صادرات و واردات شرایط مناسب‌تر از سال گذشته است.در ۶ ماهه سال گذشته ۱.۵ میلیارد تراز منفی داشتیم و سال جاری کمتر از ۳۰۰ میلیون دلار بنابراین شرایط واردات و صادرات در مسیر درست قرار گرفته است. 

روحانی ادامه داد: نرخ ارز که شاخص حائز اهمیتی است از سال گذشته نسبت به سال جاری حرکت کاهشی داشته و به سمت تعادل حرکت کرده است و طبق آمار بانک مرکزی از مهر ۹۷ تا مهر سال جاری حدود ۴۰ درصد بر ارزش پول ملی افزوده شده است.همه آمارها، ارقام ها و شاخص‌های اقتصادی می گوید که در مسیر آرامش اقتصادی در حال حرکت هستیم. البته دولت انتظارات بیشتری برای تغییر در برخی ساختارها داشت که بتواند بیشتر به مردم در رفع مشکلات کمک کند.

چشم انداز ارتباط ایران با سه کشور اروپایی

وی درباره چشم انداز ارتباط ایران با سه کشور اروپایی با توجه به تبعیت‌ آنها از آمریکا پس از خروج برجام گفت: در موضوع توافق هسته ای دولت آمریکا به دلیل فشار افراطیون داخلی، رژیم صهیونیسیتی و عربستان، دچار خطای بزرگی شد و از آن خارج شد.ایران اما در پاسخ، کار هوشمندانه ای انجام داد و بلافاصله از برجام خارج نشد چرا که طرح آمریکا این بود در صورت خروج ایران با طرح مسئله در شورای امنیت سازمان ملل متحد، تحریم های بین المللی علیه ایران تصویب کنند و از این طریق بار تحریم علیه ایران را بر عهده جهان بگذارند. در حالی که این امر محقق نشد و امروز به جز دو سه کشور کوچک هیچ کشوری نیست که کار آمریکا را تایید کند و پشتیبان آنها باشد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی گفت: طی توافقی با پنج کشور باقی مانده در برجام بنا شد آن ها خروج آمریکا از این توافق را به نحوی جبران کنند. در این میان روابط ایران با چین و روسیه خوب است و تلاش های خوبی کردند اما سه کشور اروپایی را هرچند موافق نیستم که از آمریکا پیروی کرده اند اما متاسفانه پای تعهد نایستادند و نتوانستند به قول هایی که دادند عمل کنند.

روحانی با بیان اینکه  اقدامات ایران بر مبنای اتکا به ملت ایران و در قدم بعد کاهش تعهدات برجامی بود، گفت: در این مسیر از اردیبهشت سال ۹۸ کاهش تعهدات را آغاز کردیم و هر دو ماه گام جدید را اعلام کردیم. در مرحله اول کاهش تعهدات را در زمینه غنی سازی انجام دادیم و از مرز ۳۰۰ کیلو عبور کردیم. همچنین در زمینه آب سنگین هم موضع را اعلام کردیم و طبق برنامه پیش رفته ایم.

وی افزود: مرحله دوم که مربوط به بحث غنی سازی بود را انجام دادیم و امروز به حدود ۴.۵ درصد رسیده ایم. همچنین در گام سوم اعلام کردیم تحقیق و توسعه زمانبندی های برجامی را رعایت نخواهیم کرد و امروز دستگاه آی آر ۶ و آی آر ۴ و ۳ کار می‌کنند. به زودی هم آی آر ۹ و ۷ شروع به فعالیت می‌کند.
گام سوم تحول بسیار بزرگی بود که ایران آغاز کرده است. اگر آنها در این فرصت به تعهدات برگردند، می توانیم به تعهدات برگردیم و اگر آنها این مسیر را ادامه دهند،ایران هم گام ها را ادامه خواهیم داد.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی‌ها بر این مبنا است که سال ۹۹ تکیه بر نفت نداشته باشیم،گفت: در این زمینه دولت و ستاد اقتصادی در حال بحث و انجام اقداماتی است. در شورای هماهنگی سه قوه نیز این موضوع در دستورکار گذاشته و تصمیماتی اتخاذ شده است و در صورت نیاز، تصمیمات لازم گرفته می‌شود. تا زمان تقدیم بودجه سعی می‌کنیم تلاش‌ها را به نتیجه برسانیم تا در بودجه منعکس شود.

اعلام شرایط برای یک مذاکره واقعی با ۱+۵

روحانی درباره رقابت های ترامپ و احتمال مذاکره با وی گفت: اساسا مشکل، مواجه شدن با ترامپ یا مذاکره کردن نیست، مشکل این است آیا در یک مذاکره‌ای، مسائل، مشکلات، منافع و خواست مردم تامین می‌شود یا یک کار ظاهری و نمایشی است چرا که با کار نمایشی و ظاهری مخالف هستیم.  
فرقی ندارد ترامپ چه فردی باشد البته ویژگی‌های وی به گونه ای است که هر روز سخنی می‌گوید. امروز شخصی را واسطه می‌کند که سخن بگوید و فردا بیان می‌کند حرفی به وی نگفتم و پس‌فردا شخص دیگری را می‌فرستد و بعد در توئیت می‌نویسد که سخنی به این فرد نگفته بودم.

وی عنوان کرد: این ویژگی‌های شخصیتی ترامپ، کار را برای همه دنیا بسیار سخت و مشکل کرده است. هر کسی می‌خواهد با آمریکا حرف بزند نمی‌تواند پیش‌بینی کند فردا و پس‌فردا چگونه خواهد بود و این موضوع را همه رهبرانی که کم و بیش آنها را در مکان‌های مختلف می‌بینیم و صحبت می‌کنیم، می گویند و این فقط مشکل ایران نیست.بنابراین هر زمان در چارچوبی که ایران اعلام کرده‌ تحریم‌ها برداشته شود، شرایط برای یک مذاکره ۱+۵ واقعی آماده باشد، آماده هستیم در آن اجلاس شرکت کنیم.

رییس جمهور درباره راهکار و برنامه دولت برای جایگزینی درآمدهای نفتی گفت: بودجه ۹۹ مهم است و باید متکی به نفت نباشد. وقتی می گوییم متکی به نفت نباشد یعنی متکی به مالیات، اوراق، فروش سهام و بانک مرکزی شود که این آخری بدترین مورد است که باید راهکارهای دیگر را پیدا کنیم که به بانک مرکزی متکی نشویم.

برنامه انتشار اوراق و قیمت سوخت

روحانی افزود: در زمینه اوراق فرصت خوبی داریم و دولت از مهرماه انتشار اوراق را شروع می کند که راه و مسیر درستی برای حل معضل بودجه است. مساله دوم فروش سهام است که این کار سال جاری سرعت بیشتری پیدا کرده و باید پیدا کند تا به نتیجه برسد.  اما نسبت به مسائل سوخت و حامل های انرژی آنچه امروز با آن مواجه هستیم یک مسیر عادلانه و مناسبی نیست و باید روی آن فکر شود. البته معنی آن نیست که بارسنگینی بر مردم تحمیل شود یعنی قیمت سوخت آن طوری که در ترکیه لیتری ۱۵ هزارتومان یا در اروپا یک لیتر ۲۰ هزارتومان است، نیست.

وی گفت: دنبال این نیستیم بطور کلی یارانه حامل های انرژی و سوخت را برداریم و قیمت را واقعی کنیم، این کار امکان پذیر نیست اما در عین حال فکر می کنیم تغییراتی در این زمینه انجام شود که به تصمیم نهایی برسیم به اطلاع مردم می رسانیم. هرمقدار قیمت سوخت حاصل شود باید به مردم برگردد. اگر در هر زمانی قیمت سوخت را افزایش دهیم کل آن پول را به مردم بر می گردانیم یعنی چیزی وارد بودجه نمی شود. در سال های آینده ممکن است راه های دیگری پیش بگیریم.

بازار سرمایه پرنشاط و یکی از شاخص‌های بزرگ است

رییس جمهور درباره جریان نقدینگی گفت: نقدینگی چیز بدی نیست که زیاد یا کم شود ولی منبع آن خیلی مهم است. اگر منبع نقدینگی پایه پولی باشد، بسیار مضر و خطرناک است ولی اگر اینچنین نباشد خیلی خطرناک نیست. به‌ هرحال نقدینگی می‌تواند ظرفیت یک تخریب بزرگ را داشته باشد و این حرف درست است. باید مشوق‌های لازم را برای جذب این نقدینگی ایجاد کنیم. اگر این نقدینگی در جای درست استفاده شود مشکلی نیست ولی اگر رها شده و به سمت سکه، دلار یا چیزهای دیگر برود بسیار خطرناک است.

روحانی ادامه داد: خوشبختانه امروز بازار سرمایه،پرنشاط و یکی از شاخص‌های بزرگ است که در این ۶ ماه بیش از ۷۰ درصد رشد داشته که این برای مردم خیلی مهم است چرا که مردم در این بازار خیلی حضور دارند. امیدواریم مسئولین بورس این را به خوبی هدایت کنند بنابراین اصل این حرف درست است که همه حواس باید جمع بوده و به فکر باشیم که نقدینگی درست هدایت شود.

انتهای پیام