سخنگوی دولت مطرح کرد:
رد دست کاری دولت در قیمت ارز و انتظار از دولت جدید آمریکا
سخنگوی دولت با رد دست کاری دولت در قیمت ارز و عوامل تعیین کننده نرخ گفت: انتظار داریم تمرکز دولت جدید آمریکا بر جلب اعتماد ایران از راه انجام کامل و فوری همه تعهدات باشد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی ربیعی در نشست خبری هفتگی گفت: فردا دولت شرور ترامپ به پایان راه خواهد رسید و آمریکا رئیس جمهور تازه ای خواهد داشت. مسئولیت پذیری آمریکا و احترام به قوانین و هنجارهای بین المللی یک خواست جهانی است. دولت جدید نباید میراث و در واقع لکه ننگی که دولت پیشین به جا گذاشته را بطور گزینشی جبران کند. بدتر از آن میراث، تلاش برای استفاده از آن به عنوان ابزار فشار بر ملت ها است. مقاومت مردم ایران تا امروز نباید جای شکی باقی گذاشته باشد که فشار و تحریم هرگز نمی تواند وادار به تسلیم در برابر زیاده خواهی کند.

وی افزود: آمریکا بزودی فرصت تازه ای خواهد داشت با نیت و عمل صادقانه، بی قید و شرط به تعهدات طبق قطعنامه 2231 شورای امنیت بازگردد و افق های جدیدی را پیش روی مناسبات با ایران و جامعه جهانی ترسیم کند. اما این واقعیت تغییر نخواهد کرد که سیاست فشار حداکثری بر مردم ایران به رسوایی ماندگاری در تاریخ تبدیل شد نه تنها برای آنهایی که متوهمانه درد و رنج بی سابقه ای را به مردم بیگناه تحمیل کردند بلکه برای آنهایی در رسانه های فارسی و غیرفارسی زبان خارج که بی شرمانه با دمیدن به این توحش مدرن در تحمیل این درد و رنج سهیم شدند.

این مقام مسئول ادامه داد: مردم عاملان این جنایت سازمان یافته اقتصادی را نه فراموش می کنند و نه می بخشند. اما کسانی نیز در داخل بودند که به نام انتقاد از دولت و با چشم بستن به رفتارهای مجرمانه آمریکا و پیامدهای ویرانگر بر زندگی مردم، دولت را در خط مقدم این مبارزه بی امان تخریب کردند در حالی که با حداقلی از انصاف می توانستند ببینند نه تنها این دولت در سال های قبل از آوار شدن تحریم ها بر سر مردم یکی از درخشان ترین دوره های رشد اقتصادی را مدیریت کرد بلکه حتی در شرایطی که بسیاری انتظار ابرتورم را برای سال جاری داشتند، مانع از تحقق آن شد و این مدیریت اقتصادی درست در زمانی اتفاق افتاد که بحران غیرمنتظره ویروس کرونا بار مضاعفی بر گرده دولت تحمیل کرده بود.

ربیعی عنوان کرد: دولت همه تلاش را برای تدوین لایحه بودجه ای واقعی و کارشناسی به کار بست و با وقوف کامل به آثار تورم و فشار اقتصادی به مردم و دهک های پایینی و نیز نیاز به افزایش سطح تولید و اشتغال جدید و با نگاهی به تلاش برای عقب راندن تحریم و کسب حقوق از دست رفته ملت و ضرورت حضور اقتصاد در بازارهای جهانی لایحه بودجه را تدوین کرده است.

وی اضافه کرد: اولین اقدام دولت ارائه به موقع لایحه بودجه به مجلس بود و همگان امکان مطالعه و  اظهارنظر  پیدا کردند. اظهارات کلی، مبهم، سلبی و شعاری مشکلی از بودجه و از مردم حل نمی کند. بودجه از اختیارات دولت و رییس جمهور است و نباید به طرح مجلس تغییر داده شود. امیدواریم با تعاملات بین مجلس و دولت بودجه ای با تفاهم و با هماهنگی در اجرا بتوانیم دریافت کنیم که در غیر این صورت اگر به زمینه های اجرایی توجه نشود دولت در اجرا با مشکل مواجه می شود.

سخنگوی دولت گفت: در موضوع کرونا با بیم و امید روبرو هستیم. تلاش های صورت گرفته در هفته‌های قبل شرایطی را فراهم کرده که ایران معکوس جهان حرکت می کند و ابتلا و مرگ و میر هر دو کاهشی است. اما گونه‌های جهش یافته کرونا افزایش یافته و انجام سفرهای غیر ضرور و عدم رعایت پروتکل ها موج جدیدی را به همراه دارد. همه دستگاه های ذیل ستاد کرونا همکاری برای مهار کرونا داشته اند و نیروی انتظامی اقدامات موثری را انجام داده است.

ربیعی درخصوص کاهش قیمت دلار در بازار و ادعایی مبنی بر دست کاری دولت در قیمت توضیح داد: افکار عمومی خوشحال است که نرخ ارز پایین آمده است. این حرف تعدادی از سیاسیون است که نمی خواستند تغییراتی در روابط بین الملل ایجاد شود. نرخ ارز براساس مبانی بنیادی بازار شکل می گیرد. فشار ناشی از تحریم، عدم امکان انتقال ارز به دلیل تحریم و FATF عوامل موثر تعیین کننده در نرخ ارز بوده است به عنوان کسی که در دوران  وزارت  و سخنگویی در جلسه های دولت بودم هیچ جلسه ای نبوده که نگران  قیمت ارز نباشیم.

وی در خصوص آمادگی ایران برای مذاکرات با بایدن تصریح کرد: تمرکز به احیای کامل برجام از سوی همه طرف های توافق است و انتظار داریم تمرکز دولت جدید آمریکا هم بر جلب اعتماد ایران از راه انجام کامل و فوری همه تعهدات باشد. موضع ایران درباره بازگشت آمریکا به برجام از سوی مقامات بارها اعلام و تکرار شده است. دولت آمریکا باید ابتدا تعهدات را بر اساس برجام و نیز قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل انجام دهد و این تنها مسیر موجود پیش روی دولت جدید است. ضمن اینکه هیچ پیامی از طرف گروه بایدن دریافت نکرده ایم. تا وقتی اطمینان پیدا نکنیم آمریکا ضمن بازگشت بی قید و شرط به تعهدات به این وظایف قانونی بطور کامل عمل خواهد کرد،  مذاکره بی معنا است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام