زیان انباشته ۶ بانک دولتی به چند دلیل از ۸۱.۶ هزار میلیارد تومان گذشت
زیان انباشته ۶ بانک دولتی از جمله بانک های ملی، صنعت و معدن و رفاه و.... به چند دلیل از ۸۱.۶ هزار میلیارد تومان عبور کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از خراسان، طبق آمارهای جدید وزارت اقتصاد، زیان انباشته شش بانک دولتی به 81.6 هزار میلیارد تومانی رسیده که ناشی از کارایی پایین بانک‌ها و عوامل متعدد دیگری به خصوص بدهکاری نهادهای دولتی به بانک ها است.

براساس این گزارش، طبق بررسی صورت های مالی این شش بانک دولتی و در عملکرد گذشته و به دلیل نقایص فراوان در شیوه مدیریت و نظارت با زیان انباشته قابل توجهی روبه رو شدند. این زیان، گاه در مقایسه با سرمایه ثبت شده این بانک ها از نسبت بالاتری برخوردار است و منجر به بروز مشکلات فراوان برای سیستم بانکی شد. به عنوان مثال در سال های 98 و 99 زیان انباشته بانک توسعه تعاون از سرمایه 919 میلیارد تومانی آن بیشتر بود.

عمده دلایل زیان‌دهی بانک‌ها از نظر کارشناسان شامل مطالبات از دولت، غیر مولد بودن دارایی‌ها، وجود املاک مازاد پرشمار، تسهیلات تکلیفی، بازده بسیار کم شرکت‌های بانک‌ها و ناشی از سوء مدیریت و گاه اداره سیاسی و منطقه ای شرکت ها و مطالبات غیر جاری از بخش خصوصی و البته فساد است.

در این میان زیان انباشته بانک ملی ایران 67 هزار میلیارد تومان بوده که یکی از دلایل چنین زیانی، تحمیل شرکت ها به این بانک بابت بدهی دولت یا تکالیف تعیین شده از سوی دولت و مجلس است. در فهرست بدهکاران بزرگ بانک صنعت و معدن هم صندوق های بازنشستگی صنعت نفت با مانده مطالبات بیش از 12.6 هزار میلیارد تومانی، بزرگ ترین بدهکار این بانک به شمار می‌رود.

همچنین الزامات دولتی منجر به تشدید وضعیت منفی بانک‌، مخصوص بانک‌های تماماً دولتی نیست و بانک‌های متعلق به شبه دولتی را هم دربر می‌گیرد. به عنوان مثال طبق داده‌های بانک مرکزی از وضعیت بدهکاران کلان بانک‌ها، عمده مطالبات بانک رفاه از سازمان تامین اجتماعی و نهادهای زیر مجموعه آن مانند صندوق تامین اجتماعی است که با کسری های بزرگ مانند 48 هزار میلیارد تومان در سال گذشته روبه رو هستند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام