صادرات و واردات ۳ هزار مگاواتی برق ایران با ۷ کشور همسایه
مجموع تبادل برق ایران با کشورهای همسایه ۳ هزار مگاوات است و قرار شده با کشور ترکیه نیز به‌زودی عملیات تبادل بطور رسمی آغاز شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد اله داد معاون انتقال و تجارت خارجی شرکت توانیر به ایسنا گفت: ظرفیت تبادل برق بیش از ۲۰۰۰ مگاوات است و با واردات و صادرات برق به یک میزان تراز تقریبا صفر است و برنامه توسعه دنبال می شود.

وی افزود: خط سوم واردات برق از ترکمنستان و ارمنستان در دست احداث است. در حوزه صادرات هم  پروژه‌های مطالعاتی به پاکستان و عراق و افغانستان در دست اجرا است که در مدت کوتاهی تبادل افزایش یابد. بنابراین برای افزایش توان حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ مگاوات واردات از هر یک از خطوط فوق از ترکمنستان و ارمنستان همین میزان برای همسایگان شرقی و غربی پروژه وجود دارد. یک خط ۶۰۰ و ۴۰۰ مگاواتی هم با ترکیه ارتباط از طریق پست back to back خوی در دست احداث است و ارتباط ۴۰۰ مگاواتی هم به ظرفیت تبادلی اضافه شد.

اله داد ادامه داد: ارتباط از طریق خطوط زیر دریایی با عمان مد نظر بود اما اکنون از نظر اقتصادی توجیه ندارد. پروژه مطالعاتی ارتباط برقی با قطر نیز در حال پیگیری است. بعد از همگام سازی ترکیه امکان اتصال برق بین ایران و اروپا فراهم شده است. با ارتباطی که بین ایران و ترکیه ایجاد شده امکان تبادل برق با اروپا از لحاظ فنی فراهم شده اما این کار نیاز به مذاکره‌های قراردادی و حقوقی دارد که در دست پیگیری است. دو پروژه ایر و آگیر نیز برای ارتباط بین ایران و روسیه در دست اقدام است که از آن طریق نیز می توان به اروپا برق صادر کرد.

بر اساس این گزارش، ایران با ۹۳ هزار مگاوات ظرفیت منصوبه یکی از کشورهای بزرگ تولیدکننده برق در منطقه است و با تمام کشورهایی که مرز خاکی دارند، تبادل انرژی انجام می‌دهد.

بر اساس این گزارش، تبادل انرژی به گونه ای است که از سه کشور شمالی آذربایجان، ارمنستان و ترکمنستان واردات و به سه کشور عراق، پاکستان و افغانستان صادرات برق و با کشور ترکیه تبادل صادرات و واردات انجام می‌شود.

سیاست در تبادل برق بر محور تراز صفر دنبال می‌شود. در مواقعی که مازاد تولید وجود دارد، برق به کشورهای هدف صادر می‌شود و در زمان کمبود در فصل گرم سال، واردات صورت گیرد.

در این سیاست با توجه به تفاوت ساعت شرعی، روزهای تعطیلی و اوج بار موضوع واردات تعادل پیدا می کند (ترکیه روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است و ایران پنجشنبه و جمعه و بر این اساس و اوج ایران و ترکیه نیز با یکدیگر تفاوت دارد).

مطالعاتی در حال انجام است که اتصال الکتریکی به کشور قطر میسر شود. مجموع تبادل الکتریکی که میان ایران و همسایگان انجام می‌شود بیش از ۳ هزار مگاوات است.

در دیدار اخیرا وزیر نیرو با وزیر انرژی ترکیه مذاکراتی در این راستا صورت گرفت و مقرر شد گروه های کارشناسی مورد پیشنهاد دو طرفه در حوزه های تجاری و فنی جلساتی را برگزار کنند تا به زودی عملیات تبادل بین طرفین بطور رسمی آغاز شود. سال‌های گذشته ظرفیت تبادل الکتریکی بالغ بر ۵۰ مگاواتی بین ایران و ترکیه بود اما در دو سال گذشته ارتباط الکتریکی حدود ۴۵۰ مگاوات در نقطه مرزی وان با احداث پست HBDC back to back ایجاد شد.

سال گذشته دوره آزمایشی بهره برداری از این خط سپری شد و در تراز صفر میزان تبادل برق بین دو کشور  تا ۴۵۰ مگاوات به شکل دو طرفه صورت گرفت و وضعیت انتقال کاملا پایدار بود.

طبق آمار و اطلاعات آژانس بین المللی انرژی، کشور عراق سالانه تنها ۹ تراوات ساعت واردات برق دارد و ظرفیت تولید برق این کشور به قدری نیست که بتواند صادراتی داشته باشد. کشور پاکستان نیز در حوزه صادرات برق فعالیتی ندارد و با ۰.۵ تراوات ساعت واردات برق دارای تراز منفی است. همچنین کشور افغانستان نیز با سالانه ۵.۵ تراوات ساعت واردات دارای تراز منفی در بخش تجارت برق است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام