رشد۳ برابری هزینه جاری دولت ناشی از افزایش نرخ ارز در بودجه
بر اساس لایحه بودجه ۹۶، هزینه‌های جاری دولت رقم ۲۵۰هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به سالهای ابتدای شروع به کار دولت رشد قابل توجه سه برابری داشته است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم، بر مبنای لایحه بودجه سال 96، دولت رقم هزینه‌های جاری را 236 هزار میلیارد تومان پیشنهاد کرده است.

این درحالی است که رقم هزینه‌های جاری دولت در سال 91 کمتر از 100 هزار میلیارد تومان بوده است. بر این اساس هزینه‌های جاری دولت از سال ابتدایی تا اخرین سال فعالیت دولت یازدهم حدودا سه برابر شده است.

نکته مهم در این خصوص اینکه درآمد نفتی کشور به اذعان دولت کاهش چشم گیری پیدا کرده است اما هزینه‌های جاری دولت نیز سه برابر شده است.

یکی از دلایل این موضوع افزایش نرخ ارز در بودجه است چراکه دولت حقوق کارمندان را به ریال پرداخت میکند و نه دلار. درواقع دولت می‌تواند حتی در شرایط کاهش قیمت نفت نیز درآمدهای خود را گسترش دهد.

نمودار زیر رشد هزینه‌های جاری دولت طی 6 سال گذشته را نشان می‌دهد:

 

نکته خاص در این مورد، تغییر نرخ ارز در قانون بودجه است؛ نرخ ارز بازار ملاک تغییر در بودجه نیست و مهم ضابطه ریالی کردن درآمدهای نفتی در بودجه است.

دلار در بودجه سال 91 مبلغ 1200 تومان بود (علی رغم اینکه در بازار تا مرز 3800 افزایش یافت) و با شیب ناملایم در دولت یازدهم به رقم 3300 تومان در بودجه 96 رسید.

به نظر میرسد یکی از دلایل افزایش  بودجه جاری دولت یازدهم همین مورد باشد.

انتهای پیام