کد خبر: ۱۰۵۳۸
۰:۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵

بررسی ۲۳ سهم بنیادی و بدون ریسک قیمت نفت
یک شرکت مشاور سرمایه گذاری ارایه کرد:

بررسی ۲۳ سهم بنیادی و بدون ریسک قیمت نفت

یک شرکت مشاور سرمایه گذاری، ۲۳ سهم بنیادی و بدون ریسک قیمت نفت را که در بورس و فرابورس حضور دارند ، بررسی و معرفی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) که طی ماه های اخیر اقدام به ارایه تحلیل های جالب از کلیت بازار سرمایه و شرکت ها و صنایع کرده، ۲۳ سهم بنیادی و بدون ریسک قیمت نفت را معرفی کرد.

ذکر این نکته ضروری است که فهرست ارایه شده صرفا" جهت کمک به تصمیم گیری بهتر سرمایه گذاران بوده و مسئولیت ناشی از هر تصمیمی به عهده سرمایه گذاران است.

اهمیت ریسک نوسان قیمت نفت در تصمیم گیری ها و بورس ایران

یکی از دغدغه های سرمایه گذاران بورسی در انتخاب سهام مناسب جهت سرمایه‌گذاری، ریسک های مرتبط با گروه‌های مختلف سهام است. بسیاری از سهام مختلف بازار از جنبه‌های مختلف داخلی و خارجی در معرض ریسک های مختلفی قرار دارند. گاها" بعضی ریسک ها پر رنگ‌تر می‌شوند و عمده تمرکز بازار را به سمت خود جلب می‌کنند.

در وضعیت فعلی یکی از ریسک های سیستماتیک بازار سرمایه، ریسک نوسان قیت نفت است. به طوریکه کاهش شدید قیمت نفت باعث از بین رفتن افق افزایشی قیمت نفت شده و طبق برآورد کارشناسان احتمالا این روند در سال 94 نیز ادامه خواهد داشت.

کاهش قیمت محصولات پتروشیمی، در پی افت قیمت نفت، امری طبیعی محسوب می شود. با توجه به اینکه بخش زیادی از ارزش بازار سرمایه ایران (حدود 25 درصد) در اختیار شرکت‌های پتروشیمی قرار دارد و قیمت محصولات پتروشیمی وابسته به قیمت نفت است، یکی از ریسک‌های مهم و نو ظهور بازار سرمایه، ریسک قیمت نفت است. لذا کاهش و نوسان قیمت نفت باعث ابهام در سود شرکت‌های پتروشیمی شده و اقبال جمعی برای سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها را کاهش داده است.بطوریکه سرمایه‌گذاران سعی می‌کنند با عدم سرمایه‌گذاری در اینگونه سهام، خود را از ریسک قیمت نفت ایمن سازند.

گزارش پیش رو بر آن است تا به معرفی سهم‌هایی بپرازد که علاوه بر برخوردار بودن از وضعیت بنیادی مناسب، عاری از ریسک قیمت نفت هستند.

معرفی ۲۳ سهم بنیادی و بدون ریسک قیمت نفت

 

نماد

تحلیل مشاور

سود 94

(ریال)

سود 93

(ریال)

درصدتغییر سود 94

 

رمپنا

*****

مقاومت اصلی این سهم در 7500 ریال قرار دارد. یکی از بنیادی ترین سهم‌های موجود در بازار است  و همواره پروژه های مناسبی را در اختیار داشته است. در هفته جاری افزایش سرمایه 30 درصدی از محل انباشته دارد. p/e سهم اندکی بالاست اما سهم علی رغم اندازه بزرگ، معاملات مناسبی دارد. مدتی است که سهم بین 6000-8000 ریال در نوسان است. بعد از بهبود شرایط هسته ای می توان این سهم را با دید بلند مدت نگریست.

اعلام نشده

501

-

رانفور

******

سهم در کانال 10000-12000 ریال در نوسان است. وضعیت تکنیکالی سهم مناسب است و حمایت های معتبری برای سهم وجود دارد. وضعیت عملیاتی شرکت بسیار مناسب است و بزرگترین و بنیادی‌ترین شرکت صنعت، رانفور است .سود شرکت معمولاً با شیب ملایمی افزایش می‏یابد. ظرفیت شرکت علاوه بر فعالیتهای اصلی، شرکتهای زیرمجموعه آن است که حدود 70% سود شرکت را نیز تأمین می‏ کنند. P/E قابل قبول این شرکت نسبت به سایر شرکتهای گروه از مزیتهای آن محسوب می‏شود. در صورتیکه قصد خرید سهام از این گروه را دارید و ریسک پذیری کمی هم دارید رانفور گزینه مناسبی برای خرید بلندمدت محسوب می‏شود.

1799

1612

12%

آ س پ

*****

وضعیت پروژه های شرکت کمی ریسکی ارزیابی می شود. تناقضاتی در بودجه سال 94 شرکت به چشم می خورد که ریسک عملیاتی سهم را افزایش داده است. یکی از عوامل پایین بودن p/e عدم شفاف سازی این سهم می باشد. معمولا استقبال عموم بازار به این سهم همواره کم بوده است. سهم برای مجمع متوقف است و بعد از مجمع خرید، تنها در نقاط اصلاحی و برای سفته بازان مناسب خواهد بود.

200

187

7%

ثباغ

******

وضعیت پیشرفت پروژه ها مناسب ارزیابی می گردد منتها شرکت برای سال مالی 94 فروش واحدهای خود را کمی خوشبینانه تر از شرکت‌های دیگر این گروه دیده است و سود سال 94 را تقریبا معادل سال 93 دیده است. البته پیش بینی‌ها حاکی از بهبود بازار مسکن برای سال 94 می باشد. p/e سهم کمی افزایش یافته است و علت آن افزیش قیمت 40 درصدی این سهم در مدت یک ماه بوده است. اگرچه سهم قبل از این نیز اصلاح بلندی را انجام داده است اما در حال حاضر در قیمت‌های فعلی ریسک آن کمی افزایش یافته است. هدف سهم در صورت بهبود شرایط گروه محدوده 3350 ریال می باشد

547

548

0%

ثرود

******

سهم توانسته با عبور قدرتمند از 3500 ریال سقف کانال نزولی را بشکند و هم اکنون در حال پول بک به آن است. وضعیت بنیادین سهم مناسب است و اکثر پروژه های شرکت در استان اصفهان قرار دارد. برخی پیش بینی ها در خصوص فروش واحدهایی که در سال 94 درنظر گرفته شده کمی خوشبینانه به نظر می رسد و بر پایه بهبود بازار مسکن در سال 94 برنامه ریزی شده است. سهم به تازگی رشد قیمت  را تجربه کرده است. با این وجود p/e سهم در سطح قابل قبول‌تری نسبت به شرکت‌های گروه قرار دارد.  این سهم در میان شرکت‌های ساختمانی که در شهرستان‌ها فعالیت می کنند گزینه کم ریسک‌تری برای خرید محسوب می شود و در صورتی‌که سرمایه گذاران تمایل به خرید سهام گروه ساختمانی داشته باشند می توانند در نقاط اصلاحی سهم اقدام به خرید با دید بلند مدت بنمایند. سهم مناسب افراد با ریسک پذیری متوسط و بالا است.

839

800

5%

ثشاهد

******

مهم ترین حمایت پیش روی سهم 1300 ریال است که نقطه فوق العاده کم ریسکی برای سهم محسوب می شود. امکان واگذاری بلوک 10 درصدی بانک ایران زمین و شناسایی سود غیر عملیاتی تا پایان سال وجود دارد. علاوه بر سهام شرکت‌ها، بسیاری از پروژه های ارزنده ساختمانی در دل شرکت وجود دارد که با توجه به عدم شفافیت در خصوص ارزش واقعی آنها نمی توان به راحتی در خصوص ارزش خالص دارایی‌های شرکت اظهار نظر کرد. اما این سهم همواره ظرفیت های مناسبی برای اعلام تعدیل مثبت داشته است. وضعیت شرکت تا حد زیادی به وضعیت بازار مسکن وابسته است. در صورت خروج مسکن از رکود، یکی از اصلی ترین گزینه های خرید محسوب خواهد شد. همچنین ممکن است بلوک 10 درصدی بانک ایران زمین را سال آینده واگذار نماید. خرید این سهم با توجه به شرایط بازار و وضعیت تکنیکالی برای بلند مدت و برای افراد ریسک پذیر متوسط و بالا، مناسب ارزیابی می شود.

304

281

8%

ثمسکن

******

وضعیت بنیادین شرکت‌های زیر مجموعه بسیار مناسب است و بودجه ارایه شده توسط شرکت واقع بینانه به نظر می رسد. در صورتی‌که وضعیت بازار مسکن بهبود یابد شاهد رشد خیره کننده قیمت سهام شرکت خواهیم بود. در صورتی‌که قصد خرید سهام شرکت‌های ساختمانی را دارید ثمسکن یکی از کم ریسک ترین شرکت‌های این گروه محسوب می شود و از منظر بنیادین نیز در وضعیت بسیار قابل قبولی قرار دارد. علی رغم رشد قیمتی هنوز هم p/e این سهم قابل قبول است و مناسب افراد ریسک گریز می باشد که به دنبال سرمایه گذاری بلند مدت در بازار سرمایه هستند.

418

363

15%

بپاس

******

سهم مجددا به کانال قبلی خود بازگشته است و ممکن است مدتی بین 3500-3900 ریال در نوسان باشد. فعلا بهتر است نظاره گر سهم باشید. 4000 ریال مانع جدی صعود سهم است.

557

462

21%

همراه

******

مقاومت معتبری در 30000 ریال وجود دارد که فعلا مانع رشد سهم شده است. همانند مخابرات این سهم نیز یک سهم بنیادین و کم ریسک محسوب می شود و خرید آن برای افراد بسیار ریسک گریز مناسب خواهد بود. p/e این سهم پایین تر از مخابرات است و معمولا سود تقسیمی مناسبی دارد. مجمع این شرکت در فصل مجامع معمولا  زودتر از سایر شرکتهای بورسی انجام می شود. با توجه به سود موجود در شرکت، خرید این سهم با قیمتهای زیر 3 هزار تومان هر چقدر که به زمان مجمع نزدیکتر باشد مناسبتر خواهد بود.

6808

6606

3%

حخزر

******

وضعیت بنیادین سهم نسبتا مناسب است و احتمال پوشش سود، بالا ارزیابی می گردد. با این وجود شرکت دارای ریسک عملیاتی می باشد. پوشش 9 ماهه مناسب است و سهم تعدیل مثبت داده است. نگهداری این سهم در وضعیت فعلی قابل قبول است.

702

679

3%

توریل

******

مقاومت سهم در 2200 ریال است که سهم می تواند تا آنجا بازگشت قیمتی داشته باشد .وضعیت عملیاتی شرکت نوسانات اندکی دارد. احتمال نوسان در سود سال 93 وجود دارد. p/e این گروه کمی بالاست و این سهم نیز از آن مستثنی نیست. قراردادهای شرکت تنوع کمی دارد. ریسک مالی نیز به علت هزینه های مالی بالا وجود دارد. خرید این سهم تنها مناسب سفته بازان حرفه ای و صرفا بر اساس نقاط اصلاحی تکنیکال سهم توجیه پذیر خواهد بود.

262

173

51%

ولساپا

******

این سهم احتمال کمتری برای نزول بیشتر دارد. به تازگی تعدیل مثبت داده است و احتمال بهبود عملکرد آن در سال 94 وجود دارد.  بنابراین بهتر است سهم را نگهدارید. افزایش سرمایه 100 درصدی دارد  و یکی از علل بالا بودن P/E نیز همین می‏باشد. در صورت بهبود بازار خودرو می‏تواند بازده مناسبی را نصیب سهامداران نماید. ریسک سهم متوسط تا زیاد ارزیابی می‏شود. به تازگی سهم  مجمع خود را برگزار کرده است اما همانطور که پیش بینی می شد سود شرکت با رشد مناسبی همراه شد. خرید در نقاط اصلاحی برای افراد ریسک پذیر متوسط و ریسک پذیر بالا با دید بلند مدت مناسب ارزیابی می شود.

394

282

40%

ولغدر

******

وضعیت بنیادین شرکت تغییرات اساسی کرده است. با این وجود شرکت بودجه خود را بسیار محتاطانه در نظر گرفته است و سعی کرده است با اخذ ذخایر مطالبات مشکوک الوصول مانع از افزایش سود هر سهم برای سال آینده شود. امکان تعدیل مثبت بیش از 20 درصدی سود هر سهم در سال 94 دور از ذهن نیست. خرید این سهم در نقاط اصلاحی معرفی شده، با دید بلندمدت مناسب ارزیابی می‏شود و برای افراد ریسک‏پذیر متوسط و ریسک پذیر بالا، مناسب خواهد بود.

521

410

27%

وانصار

******

 سهم در حال حاضر بدون روند است و بین 2300-2650 در حال نوسان است. با دید بلندمدت  و با توجه به وضعیت تکنیکال  برای افراد با ریسک متوسط  و با ریسک بالا توصیه می شود. ممکن است رشد اصلی این گروه بعد از توافقات هسته ای صورت پذیرد. خرید تنها با تکیه بر نقاط تکنیکال با هدف 3200 ریال در بلند مدت می تواند مناسب باشد.

650

543

20%

وسپه

******

سهم برای صعود به عبور پر قدرت از 2350 تومان نیاز دارد.احتمال رشد قیمت سهم در میان مدت دور از انتظار نیست. پورتفوی شرکت سرمایه گذاری سپه از منظر تنوع و تعداد سهام موجود یکی از متنوع ترین سهام بازار است که به راحتی امکان ورود و خروج آسان به سهم های مختلف را به مدیریت شرکت می دهد. عمده سهام شرکت را گروه معدنی و پتروشیمی تشکیل می دهد. از منظر نقد شوندگی شرکت سرمایه‌گذاری سپه در وضع مطلوبی قرار دارد و همواره سیاست تقسیم سود مناسبی را دنبال کرده است. سهامدار عمده معمولا حامی سهم است و کمتر دیده شده این سهم نوسانات غیر معمول داشته باشد. خرید سهم در نقاط اصلاحی برای افراد با ریسک پذیری کم و متوسط پیشنهاد می گردد. خرید هرچقدر به مجمع نزدیکتر باشد مناسب تر خواهد بود.

اعلام نشده

680

-

دابور

******

سهم در کانال صعودی قرار دارد و پیش بینی می شود در محدوده 23000-26000 در نوسان باشد. از منظر عملیاتی وضعیت شرکت قابل قبول است و بودجه اعلامی واقع بینانه به نظر می رسد. پوشش 9 ماهه شرکت مناسب است و  در صورتیکه شرکت به تولید کامل بودجه برسد امکان تعدیل 10- 15% نیز تحت شرایط خاصی امکان پذیر است. شناوری سهم و نقد شوندگی آن پایین است و مناسب افراد با درجه ریسک پذیری کم نمی باشد. سهم به تازگی از سطوح قیمتی 18000 ریال به محدوده بالای 20000 ریال رسیده است و p/e به نسبت بالایی دارد. خرید تنها بعد از ارایه گزارش نه ماهه برای افراد ریسک پذیر توصیه می گردد. باید دقت شود که وزن این سهم در سبد شما نباید بیش از 10% باشد.

4258

3357

27%

داسوه

******

سهم روند صعودی دارد و 15200 ریال حمایت مهمی است در عین حال سهم بین 15200-16000 در نوسان خواهد بود.  در صورت عبور از 16000 ریال می تواند تا 17000 ریال رشد کند. شرکت در اطلاعیه اعلام کرده است تعدیل مثبت 10 درصدی خواهد داشت. وضعیت سهم از منظر بنیادین مناسب است و شرکت وارد تولید محصولات با ارزش بالا (داروی بیماریهای خاص) شده است. ریسک عملیاتی و مالی سهم اندک است. وضعیت سودآوری، وضعیت با ثباتی است و نسبت p/e سهم کمی بالاست. سهم رشد سود خاصی را در 93 تجربه نخواهد کرد. خرید در نقاط اصلاحی با دید میان مدت و بلند مدت برای افراد ریسک پذیر متوسط مناسب ارزیابی می شود. ریسک نقد شوندگی وجود دارد و ریسک نرخ ارز به نسبت سایر شرکتهای گروه کمتر است.

2772

2173

28%

دتولید

******

وضعیت عملیاتی و سود آوری سهم نسبتا با ثبات ارزیابی می شود. ریسک مالی وجود ندارد و بودجه ارایه شده کمی محتاطانه است و امکان تعدیل 5-10 درصدی مثبت سود وجود دارد. p/e سهم به نسبت مناسب است. ریسک نرخ ارز وجود دارد. این سهم مناسب افراد کم ریسک و با ریسک متوسط است و خرید آن در نقاط اصلاحی تکنیکال و یا قبل از برگزاری مجامع جهت دریافت سود نقدی مناسب ارزیابی می گردد.

2014

1800

12%

شتهران

******

وضعیت بنیادین سهم بسیار مطلوب است. ریسک نرخ ارز و ریسک مالی برای سهم تا اندازه ای وجود دارد. علاوه بر این ریسک نقدشوندگی سهم نیز بسیار بالا ارزیابی می شود. سود انباشته بالای سهم نیز نقطه قوت آن محسوب می شود. خرید در نقاط اصلاحی تکنیکال و یا پیش از مجامع شرکت برای افراد ریسک پذیر مناسب ارزیابی می گردد.

1910

1824

5%

خساپا

******

سود 94 شرکت بسیار محتاطانه و دور از ذهن بود. به نظر می‌رسد پتانسیلهای سهم برای سال آتی باقی مانده باشد. از منظر تکنیکالی سهم کف مناسبی در 1150 ریال ساخته است اما وضعیت بنیادین سهم مناسب نیست و به نظر نمی‏رسد در مجمع پیش رو نیز سود خاصی برای تقسیم بین سهامداران وجود داشته باشد.افراد ریسک گریز بهتر است منتظر  اخبار توافقات هسته‏ای بمانند اما از منظر تکنیکالی نماگرهای سهم احتمال کاهش بیشتر را رد می کند با توجه به در هم تنیدگی میانگینهای متحرک سهم احتمال شروع حرکت سهم به سمت  کانال 1350-1500 ریال وجود دارد. منتها بهتر است صرفا افراد نوسانگیر نسبت به خرید سهم اقدام نمایند.

5

9

-44%

خفناور

******

سهم تا کنون دو بار سود سال 93 را تعدیل مثبت داده است. وضعیت عملیاتی شرکت نسبتا مناسب است و P/E هم در حد معقولی نسبت به گروه قرار دارد. وضعیت کسب و کار با توجه به مشتریان اصلی شرکت مناسب است. خرید در موج‏های اصلاحی و شرایط تکنیکال و توجه به وضع عمومی گروه برای افراد ریسک‏پذیر بالا در میان‏مدت و بلندمدت می‏توان گزینه مناسبی باشد.

566

1373

-59%

شرانل

******

وضعیت بنیادین سهم بسیار مناسب است . افزایش نرخ ارز و کاهش قیمت نفت دو عامل افزایش سود هر سهم این شرکت در پیش بینی  سود سال 94 می‏باشد. P/E سهم نیز در وضعیت مناسبی قرار دارد. خرید در نقاط اصلاحی و با دید میان مدت برای افراد با ریسک پذیری متوسط و بالا مناسب خواهد بود. خرید در نزدیکی مجامع و یا بعد از گزارشهای میان دوره‏ای و همچنین کاهش ریسک سیستماتیک بازار مناسب‏تر خواهد بود.

3562

3004

19%

فاذر

******

 سهم بین 2700-3200 ریال در نوسان است. با توجه به پیمانکاری بودن شرکت و عدم اطمینان نسبت به انعقاد و اجرای قرادادها و پروژه های آن ، در ارتباط با درآمدهای شرکت پیش بینی خاصی نمی توان نمود و بنابراین نسبت به پوشش و یا تعدیل احتمالی سود آن نیز نمی توان اظهار نظر نمود. اما می توان گفت روند شرکت در سال‌های اخیر مثبت بوده است. خرید این سهم عمدتا توسط افراد بسیار ریسک پذیر، نوسانگیران حرفه ای و در برخی موارد افراد دارای اطلاعات نهانی صورت می گیرد. بنابر این خرید برای افراد معمولی و دارای ریسک پذیری کم و متوسط مناسب نیست. نوسانگیران با توجه به نقاط تکنیکالی می توانند در سهم فعال شوند.

356

308

16%

 
انتهای پیام

برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ