کد خبر: ۱۰۵۶۸۳
۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۸/۶

روایت لاریجانی از رفت و آمد دو لایحه مهم در مجلس،شورای نگهبان و مجمع تشخیص

روایت لاریجانی از رفت و آمد دو لایحه مهم در مجلس،شورای نگهبان و مجمع تشخیص

رئیس مجلس درباره روند بررسی نظرات شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به دو لایحه مهم پالرمو و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی توضیحاتی داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی در جریان جلسه نوبت عصر دیروز مجلس در رابطه با لوایح پالرمو و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی گفت: بعد از بررسی این دو لایحه و اعلام نظر شورای نگهبان، هیات نظارت مجمع هم اقدام به اعلام نظرات به شورای نگهبان کرد. سپس شورای نگهبان به فاصله 2 یا 3 روز ، نامه ای را به مجلس ارسال کرد که پیوست آن نامه نظرات هیات نظارت بود.

وی افزود: نامه شورای نگهبان و نظرات هیات نظارت در رابطه با لوایح مربوطه به کمیسیون تخصصی ارسال شد. کمیسیون بیش از 2 ماه برای بررسی لوایح معطل کرد تا نظرات خود در رابطه با این دو موضوع را به مجلس ارائه کند. از طرفی دیگر حدود 8 بار به صورت مرتب با کمیسیون نامه نگاری کردم که چرا کمیسیون اقدام به اعلام نظر در صحن نمی کند.

این مقام مسئول ادامه داد: آقایان بعد از مدتی گفتند با برخی افراد صحبت کنم که این کار انجام شد. ملکشاهی در این رابطه گفت اعضای کمیسیون نظرات شورای نگهبان که فی ذاته نظر داده را اصلاح کردند و نظرات هیات نظارت در مورد لوایح مذکور را قبول ندارند که این نظرات مربوط به بندهای زیادی در داخل لایحه پالرمو بود چون نمی توانیم بندهای داخلی این لایحه را تغییر بدهیم.

لاریجانی افزود: در نهایت به کمیسیون مربوطه گفتم نسبت به اعلام نظر به صحن علنی اقدام کند تا نظر مجلس به شورای نگهبان ارسال شود. در نهایت آقایان نظرات را ارسال کردند و آن مواردی که شورای نگهبان فی ذاته نظر داشت را اصلاح کرده و مابقی را که در رابطه با هیات نظارت بود را گفتند که قبول نداریم. آن موقع در این رابطه بحث شد همین نظر را هم تلفنی به من گفته و آن روز بررسی دیدیم که فقط موارد اصلاحی شورای نگهبان ارسال شده و کمیسیون در رابطه با مابقی موضوعات اظهارنظر نکرده است.

وی ادامه داد: در آن نشست به خاطر حل این مسئله به آنها گفتم این موارد باید در قالب یک بسته ارائه می شد در هر صورت منطق گزارش کمیسیون مشخص بود که آنها تنها نظر شورای نگهبان را قبول داشته و نظرات هیات نظارت را قبول ندارند.به همان دلیل آن روز در مشروح صورت مذاکرات گفتم تا آقایان توجه داشته باشند.

لاریجانی افزود: درآن نشست یک نکته ای را عرض کنم و نمایندگان به آن نکته توجه کنند زیرا در رابطه با این دو لایحه هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت، ملاحظاتی را به شورای نگهبان ارسال کرد، معمولا هیات نظارت نظرات خود را در هنگام بررسی به کمیسیون های تخصصی ارسال می کرد اما این بار نظرات خود را به شورای نگهبان داده است البته کمیسیون این نظرات را مدنظر قرار نداد بنابراین این دو لایحه به مجمع تشخیص مصلحت ارسال می شود.

رئیس قوه مقننه گفت: این مساله به آن معنی بود که شورای نگهبان به نظر مجلس علی القاعده ایراد گرفته و لوایح به مجمع ارسال خواهد شد و این موضوع نیز مانند بقیه موارد بود که موضوعات اختلافی میان مجلس و شورای نگهبان به مجمع ارسال می شود. بنابراین مباحث مطروحه خارج از این روند و این موضوعات است، مجلس آن چیزی که باید انجام می داد صورت پذیرفته است.

لاریجانی ادامه داد: شورای نگهبان بعد از نظرات مجلس اعلام کرد نظرات تامین شده اما چون نظرات هیات نظارت مجمع تامین نشده ایراد به قوت خود باقی است. بنابراین آن را به مجمع ارسال کردیم. از این رو مجلس در رابطه با ارسال لایحه به مجمع تشخیص مصلحت تصمیم نمی گیرد بلکه تنها در رابطه با نظر خود تصمیم می گیرد و رئیس مجلس در صورت ایراد دوباره می تواند آن لایحه را برای بررسی به مجمع تشخیص ارسال کند.

انتهای پیام
 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ