کد خبر: ۱۰۵۷۱۰
۱۴:۵ - ۱۳۹۷/۸/۶

ابهامات کانال مالی ایران و اروپا از نظر عضو کمیته ارزی اتاق ایران

ابهامات کانال مالی ایران و اروپا از نظر عضو کمیته ارزی اتاق ایران

عضو کمیته ارزی اتاق ایران با اشاره به ابهامات کانال مالی ایران و اروپا گفت: باید دید آیا شرکت های اروپایی نیز از این سیستم تسویه استقبال خواهند کرد یا خیر؟

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد لاهوتی با اشاره به اظهارنظر رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر راه‌اندازی کانال مالی ایران و اروپا و شکل‌گیری پیمان‌های دوجانبه پولی میان دو طرف به مهر گفت: پیمان پولی دوجانبه، تعریفی متفاوت از شرایط امروز با اتحادیه اروپا دارد. در پیمان‌های پولی دوجانبه باید هم ریال در کشورهای اروپایی و هم یورو در ایران مورد پذیرش واقع شود اما واردکننده ایرانی حتی اگر این کانال ایجاد شود، نمی تواند با ریال از یک شرکت اروپایی خرید کالا کند.

وی افزود: اگر کانالی ایجاد شود تا شرایط مقابله با تحریم را برای مراوده میان ایران و اروپا سهل‌تر کند، به نوعی تحریم‌ها را خنثی کرده است. اما هنوز توضیحی در خصوص اینکه مکانیزم عملیاتی این کانال به چه صورت خواهد بود، داده نشده و به همین بسنده شده که قرار است کانالی ایجاد شود که صادرکنندگان و واردکنندگان ایرانی بتوانند از این طریق، معاملات خود را انجام دهند.

این عضو اتاق ایران ادامه داد: تسویه با صادرکنندگان می‌تواند از طریق بانک صورت گیرد که با سیستم پولی آمریکا، مراوده‌ای نداشته باشد و شرکت‌های اروپایی نیز بتوانند با آن معامله کنند، اما شرکتهای اروپایی به چه میزان از این روش و کانال استقبال می‌کنند و این موضوع مهمی است که قضاوت در مورد آن سخت است.

وی افزود: مشخص نیست بانک های اروپایی مخصوصا در مورد واردکنندگان اروپایی که به نوعی خریدار کالاهای ایرانی به شمار می‌روند، آیا خطوط اعتباری اختصاص می‌دهند یا خیر. این موضوعات بعد از خروج آمریکا از برجام، هر چند وقت یکبار مطرح می‌شود ولی محتوای روشن و شفافی برای تحلیل فرآیند آن وجود ندارد.

لاهوتی ادامه داد: باید طرف‌های تجاری ایران بپذیرند و از این امکانات استفاده کنند، چراکه خریداران کالاهای ایرانی در اروپا، فقط با صادرکنندگان ایرانی کار نکرده و با کشورهای دیگر هم مراوده دارند، اگر شرایط برای خرید کالا از ایران مناسب نباشد، جایگزینی برای ما پیدا خواهند کرد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ