کد خبر: ۱۰۵۷۱۵
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۸/۶

تلاش های بولتون برای همراهی مسکو با تحریم ایران بی نتیجه ماند

تلاش های بولتون برای همراهی مسکو با تحریم ایران بی نتیجه ماند

مشاور امنیت ملی ترامپ در شرایطی روسیه را ترک کرد که نتوانست حمایت این کشور را برای همراهی با تحریم های ضد ایرانی آمریکا جلب کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایرنا، نخستین ایستگاه سفر جان بولتون مسکو بود که یکشنبه هفته گذشته برای دیدار با مقامات سیاسی و دفاعی روسیه وارد این کشور شد.

رسانه های روسیه هدف اصلی سفر بولتون به مسکو را گفت وگو با مقام های روسی درخصوص خروج آمریکا از پیمان منع سلاح های هسته ای کوتاه و میان برد اعلام کرده بودند اما هدف دیگر بولتون از سفر به مسکو و پایتخت سه کشور قفقازی دیگر، جلب حمایت این کشورها برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران بود به گونه ای که کشورهای منطقه در اقدامات ضدایرانی با کاخ سفید همراهی کنند.

دفتر مطبوعاتی شورای امنیت روسیه طی بیانیه ای درباره این دیدار اعلام کرد: در دیدار دبیر شورای امنیت روسیه و مشاور امنیت ملی ترامپ، برجام و مساله سوریه مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

بولتون گفت وگوی مفصلی هم با سرگئی لاوروف داشت و بخش عمده ای از این دیدار به موضوع ایران اختصاص یافت چرا که لاوروف پس از این دیدار به خبرنگاران گفت: از برجام حمایت می کنیم و خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران موسوم به برجام را اشتباه بزرگ ایالات متحده می دانیم.سایر شرکت کنندگان در برجام شامل اتحادیه اروپا و چین نیز چنین موضعی دارند.اکنون مذاکرات فشرده بین کشورهای باقی مانده در برجام برای جلوگیری از تاثیر منفی اقدام آمریکا و تداوم همکاری های اقتصادی با ایران در جریان است.

به عقیده کارشناسان، پیام روس ها به طرف آمریکایی واضح بود. آنها در دیدار با بولتون اعلام کردند با تحریم های این کشور علیه ایران همراهی نمی کنند و تحریم های آمریکا را که بدون مجوز شورای امنیت وضع می شود، غیرقانونی و مغایر با معیارهای قوانین بین المللی می داند.

پوتین حکومت آمریکا را جنگ طلب خواند

پوتین نیز در دیدار با بولتون گفت: صادقانه می گویم، نمی دانم که ایالات متحده چگونه بدون دلیل گام هایی در خصوص روسیه بر می دارد، این گام ها را دوستانه نمی دانیم.از شک و دودلی دولت آمریکا برای تمدید پیمان استارت-2 در مورد کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی اطلاع داریم ضمن اینکه برخی مقام های آمریکا به استقرار اجزای سامانه پدافند موشکی این کشور در فضا فکر می کنند.

وی افزود: بر روی پرچم آمریکا عقابی ترسیم شده که در یک طرف آن 13 تیر یک کمان و در طرف دیگر به نشانه صلح دوستی این کشور 13 شاخه زیتون دیده می شود، پرسش ما این است که آیا عقاب آمریکا همه زیتون ها را خورده و فقط تیرها را باقی گذاشته است؟

جان بولتون در شرایطی روسیه را ترک کرد که نتوانست حمایت روسیه را برای همراهی با تحریم های ضد ایرانی آمریکا جلب کند چرا که مقام های روسیه به صراحت اعلام کردند همکاری ها با ایران ادامه خواهد داشت و مسکو ممکن است به همراه پکن به ساز و کار مالی ویژه اتحادیه اروپا برای پرداخت های با ایران بپیوندد.

همچنین الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان در دیدار با بولتون اعلام کرد: برای توسعه روابط با همسایه جنوبی اهمیت ویژه قائل است.

راسم موسی بیکف نماینده مجلس ملی جمهوری آذربایجان نیز گفت: جمهوری آذربایجان به هیچ وجه اجازه نخواهد داد، مقامات واشنگتن از این کشور علیه ایران استفاده کنند.

بولتون پس از باکو به گرجستان و ارمنستان هم رفت و در دیدار با مقامات این کشورها بار دیگر موضوع تحریم های یک جانبه علیه ایران را پیش کشید اما با توجه به اظهارات مقامات روسیه می توان گفت وی حداقل در سفر به مسکو دستاورد چندانی مقابل یکی از اعضای اصلی شورای امنیت سازمان ملل متحد برای کسب اجماع علیه ایران نداشت هر چند که آمریکایی ها تلاش می کنند روابط را با روس ها بیشتر کنند و از پوتین نیز برای سفر به آمریکا دعوت کرده اند.

انتهای پیام
 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ