کد خبر: ۱۰۷۷۸
۰:۰ - ۱۳۹۴/۱/۱۹

خبر ویژه رویترز برای بورس ایران/اولین نشانه حضور اروپایی ها با۷۰ میلیون دلار

خبر ویژه رویترز برای بورس ایران/اولین نشانه حضور اروپایی ها با۷۰ میلیون دلار

رویترز در گزارشی مهم و جالب توجه برای فعالان بازار سهام ایران اعلام کرد اروپایی ها برای حضور در بورس این کشور عجله دارند و در آینده ایی نزدیک با ۷۰ میلیون دلار و سپس با ۲۰۰ میلیون دلار، اولین قدم های جدی را بر خواهند داشت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حضور سرمایه گذاران خارجی در بازار سهام مدت ها است که با آمار بسیار ناچیزی همراه است و به جز تحرکاتی محدود در برخی مقاطع ان هم به صورت غیر مستقیم، عملا" خبری از ورود سرمایه های خارجی نیست اما با اعلام توافق هسته ایی عظش این گروه را در کشورهای اورپایی و آسیایی زنده کرده است.

براساس این گزارش، درحالی فعالیت گروهی از سرمایه گذاران اروپایی از طریق صندوق سرمایه گذاری فیروزه در بازار سهام ایران به طور محدودی انجام می شود که اولین نشانه های حضور جدی دسته ای از خارجی ها در بورس ایران مشاهده شد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی که توسط واحد مرکزی خبر ترجمه شده، اعلام کرد یک شرکت انگلیسی متخصص در مدیریت دارایی ها، با شرکتی که دفتر آن در ایران است برای ایجاد صندوق های سرمایه گذاری در بازار اوراق مالی ایران هم پیمان می شود. این اقدام نشان می دهد سرازیر شدن سرمایه های خارجی به ایران احتمالا تا زمان لغو تحریم های اقتصادی منتظر نمی ماند.

گروه مالی "شارلمان کاپیتال" متخصص در مدیریت دارایی ها در بازارهای نوپا است و مدیریت حدود دو میلیارد و 500 میلیون دلار دارایی را در اختیار دارد ادیروز سه شنبه اعلام کرد صندوق هایی مشترک با شرکت «ترکواز پارتنرز» ایجاد خواهد کرد.

توجه سرمایه گذاران به ایران پس از امضای توافقنامه چارچوب بین تهران و قدرت های جهانی در هفته گذشته در خصوص محدود کردن برنامه هسته ای ایران، افزایش یافته است. در صورتی که دو طرف تا مهلت 30 ژوئن به توافق نهایی دست یابند، تحریم های اقتصادی ایران که مانعی در برابر تجارت و سرمایه گذاری در ایران است برداشته خواهد شد.

شارلمان قصد دارد نخستین صندوق خود را حتی پیش از این تاریخ یعنی ظرف چند هفته آینده دایر کند.

دومینیک پوکور انگرام از مشاوران این شرکت گفت: پیش بینی می شود این صندوق کار خود را با بیش از 70 میلیون دلار آغاز کند که آن را از سرمایه گذاران جهانی جمع خواهد کرد و در کوتاه مدت این رقم را به بیش از 200 میلیون دلار خواهد رساند.

وی گفت: شارلمان به همه مستلزمات قانونی و محدودیت های مربوط به تحریم ها پایبند خواهد ماند ولی ضرورتی برای به تعویق انداختن ایجاد صندوق و برخی پروژه ها تا زمان لغو عملی تحریم ها نمی بیند. چرا که سرمایه گذاران علاقه زیادی (به سرمایه گذاری در ایران) دارند. ما مدتهاست در این زمینه تلاش می کردیم.

رویترز ادامه داده است: یکی از موانع بزرگ سرمایه گذاری در ایران، تحریم هایی است که حواله کردن پول بین ایران و دیگر کشورها را به مسئله ای بسیار دشوار تبدیل کرده و موجب انزوای ایران از نظام مالی جهانی شده است.

پوکور انگرام از توضیح دادن درباره نحوه کنار آمدن صندوق جدید با چنین مشکلاتی خودداری کرد. ایران در سال های گذشته شاهد سرمایه گذاری خارجی قابل توجهی نبوده است.

شرکت ترکواز می گوید مدیریت حدود 70 میلیون دلار یعنی بیش از 90 درصد سرمایه خارجی کنونی در بورس سهام تهران به اضافه 130 میلیون دلار از دارایی های داخلی را برعهده دارد.

سرمایه گذاران خارجی علاوه بر تحریم ها، با فضای اقتصادی بی ثبات و ابهام سیاسی و نقدینگی پایین در ایران مواجه هستند که ممکن است خرید و فروش سهام در ایران را دشوار کند. ولی فرصت های نهفته در اقتصاد کشوری که بیش از 75 میلیون نفر جمعیت و بازار سهام متنوعی به ارزش 112 میلیارد دلار دارد، ارزش چنین ریسکی را دارد.

شاخص کل بورس ایران در سه روز پس از امضای توافق هسته ای اولیه هفت ممیز هشت دهم درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح در سه ماه اخیر رسید ولی امروز یک درصد کاهش یافت.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ