کد خبر: ۱۱۳۰۷۰
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴

پیش بینی عضو سابق گروه هسته‌ای آمریکا از زمان خروج ایران از برجام

پیش بینی عضو سابق گروه هسته‌ای آمریکا از زمان خروج ایران از برجام

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا با بررسی اجرای کانال ویژه مالی بین اروپا و ایران و تحقق اهداف از همکاری اقتصادی و مالی با کشورهای غیر اروپایی،زمان خروج این کشور از برجام را پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،ریچارد نفیو درخصوص اجرایی شدن کانال ویژه مالی بین اروپا و ایران،سرنوشت توافق هسته ای و تحقق اهداف ایران از همکاری اقتصادی و مالی با کشورهای غیر اروپایی به گفت و گو با مهر پرداخت که به شرح زیر است:

با توجه به اینکه آمریکا مخالف مکانیسم مالی بین اروپا و ایران است و کشورهای اروپایی را جهت جلوگیری از اجرای کانال مالی تحت عنوان SPV با ایران تحت فشار قرار می دهد، آیا مکانیسم مالی (SPV) بین ایران و اروپا اجرایی  شود؟

نیفو: کانالی شبیه SPV جهت تسهیل تجارت بین اروپا و ایران در نهایت ایجاد خواهد شد. اما فکر نمی کنم این کانال همان کانال SPV باشد که در ماه سپتامبر اعلام شد و زمینه های وسیع تجارت بین ایران و اروپا را پوشش دهد.پیامدهای تحریم ها برای اکثر بانک ها و شرکت های ایرانی بسیار شدید خواهد بود و در نتیجه اروپا به مکانسیم مالی با ایران به طور دقیق نگاه خواهد کرد و آن را به کانالی قابل کنترل تر مانند تجارت مرتبط با فعالیت های بشردوستانه تبدیل خواهد کرد.

اگر مکانیسم مالی ایران و اتحادیه اروپا با شکست مواجه شود، سرنوشت توافق هسته ای ایران (برجام)  چه خواهد بود؟

نیفو: همچنان بر این باور هستم که وضعیت ایران بسیار دشوار خواهد شد اگر به اجرای مفاد برجام ادامه دهد در حالی که هیچ کمک و امتیاز مالی یا اقتصادی دریافت نکند.فشار تحریم هایی که بر ایران در سال ۲۰۱۹ اعمال خواهد شد احتمالا همراه با شکست SPV باعث خواهد شد رهبران ایران به طور جدی از برجام خارج شده یا اهمیت چندانی برای آن قائل نشوند.تصمیم دولت ترامپ برای خروج از برجام قابل تاسف و خطرناک بود.

آیا همکاری اقتصادی و مالی ایران با کشورهای غیر اروپایی اهداف تهران از برجام را محقق می سازد؟

نیفو: به شدت در این مورد تردید دارم. مجموعه تجارت هایی که ایران با هند و چین و به ویژه روسیه انجام می دهد، با آنچه در اروپا انجام شده و برنامه ریزی شده برابر نیست. اهداف ایران از تجارت با اروپا بسیار قوی و گسترده بود از جمله انواع پروژه های سرمایه گذاری و همچنین تجارت.برای هر کشوری سخت خواهد بود تا در زمینه تجارت جایگزین اروپا برای ایران شود. گفته می شود بخشی از هدف ایران حل مسئله هسته ای یک بار و برای همه بود. ایران هنوز هم می تواند این کار را انجام دهد اگر با وجود فشار اعمال تحریم ها مفاد برجام را رعایت کند.ممکن است به طور کلی توجیه ادامه برجام و رعایت مفاد آن از لحاظ سیاسی برای رئیس جمهور روحانی و دولت ایران دشوار باشد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ