کد خبر: ۱۱۳۱۳۲
۰:۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶

تحلیلی از سوپر توافق ایران و غرب که از نگاه بورسی ها پنهان مانده است
یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد:

تحلیلی از سوپر توافق ایران و غرب که از نگاه بورسی ها پنهان مانده است

یک کارشناس با اشاره به سرگرم بودن تحلیلگران بورس با مسائلی چون گزارش های میان دوره ای ، آثار تحریم و کانال مالی ایران و اروپا از سوپر توافق ایران و غرب خبر داد که از نگاه بورسی ها پنهان مانده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،محسن عباسی مدیرعامل مشاور سرمایه گذاری اماکو اعلام کرد: عمده تمرکز بازار در این روزها حول گزارش های میان دوره ای و اثرات تحریم بر شرکت ها و کانال مالی ایران و اروپا متمرکز شده اما اتفاقات دیگری در بستر سیاست در حال رخ دادن است که از دید تحلیلگران بورسی پنهان مانده است.

یکی از دلایل عدم تحلیل و واکنش نسبت به این اخبار، پنهان ماندن زوایای آن از دید بازار است. اگرچه تحلیلگران و کنشگران بازار سرمایه به دنبال اخبار راه اندازی کانال مالی ایران و اروپا هستند اما به نظر می رسد توافقاتی بلندمدت تر، جامع تر و با وسعت جغرافیایی بیشتر در حال وقوع است.

از چند ماه گذشته شاهد سفر مقامات سیاسی ایران به عمان هستیم. همچنین شاهد سفر مقامات اسرائیلی و چند کشور منطقه به این کشور بودیم در حالی که همگان سرگرم مسائل spv و کانال مالی ایران و اروپا هستند، تغییرات بنیادین در خاورمیانه درحال وقوع است.

خروج ناگهانی آمریکا از سوریه، توقف جنگ در روند مذاکرات یمن، مذاکره طالبان با ایران، ثبات و امنیت در مرز لبنان و بازگشایی سفارت ها در سوریه، بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و حتی ابراز تمایل عربستان برای بازسازی سوریه را می توان چرخش های بنیادی در منطقه قلمداد کرد.

همزمانی این اتفاقات نمی تواند تصادفی باشد و اگر قبول کنیم توافق سیاسی در سطح منطقه به وقوع پیوسته، باید بپذیریم این توافق به کمک ایران و نقش منطقه‌ای آن محقق شده است. این توافق به خوبی تمام منطقه را تا مرز سرزمین های اشغالی در بر گرفته ، بسیار سریع اجرا شده و قطعا با حضور ایران، آمریکا ،روسیه، ترکیه و عربستان اتخاذ شده است. زیرا مناطقی را شامل شده که کشورهای مذکور در آن نفوذ دارند.

بنابراین می توان نتیجه گرفت این توافق یک توافق سری و به دور از جنجال های رسانه ای بوده است. بسیار غیرواقع‌بینانه است اگر تصور کنیم چنین توافقی صرفاً یک توافق سیاسی است. بنابراین باید بپذیریم طرفین آن صرفا بر اساس موضوعات سیاسی با کارت های خود بازی نکردند و قطعاً در بستر یک توافق اقتصادی جامع تر صورت پذیرفته که "SPV " و کانال مالی را می توان به عنوان یکی از ابتدایی ترین و کم اهمیت ترین بخش های آن در نظر گرفت.

بنابراین انتظار می رود امتیازهای اقتصادی پیرامون این توافق نیز جامع و گسترده باشد اگرچه زوایای این توافق  پنهان است و وجود آن تاکنون پنهان مانده اما به نظر می رسد آرام آرام شاهد گشایش هایی در حوزه اقتصاد نیز خواهیم بود. قطعاً توافق سیاسی و تغییراتی که در منطقه در حال وقوع است بخش اقتصادی کشورهای منطقه را نیز بی نصیب نخواهد گذاشت. خصوصاً ایران که می تواند از امتیازات در یمن، افغانستان، سوریه و لبنان جهت دستیابی به امتیازات اقتصادی بهره برداری کند.

اخیرا شاهد سفر گروه طالبان به ایران و مذاکره با مسئولان بودیم. به نظر می‌رسد این رفت و آمدها نیز در بستر توافقات امنیتی و سیاسی و قطعاً اقتصادی صورت گرفته است. باید منتظر ماند و دید آیا واقعا توافق صورت گرفته و در آینده نزدیک زوایای آن مشخص خواهد شد و یا باز هم موضوعات امنیتی، سیاسی و اقتصادی به صورت محرمانه جلو خواهد رفت.

در صورتی که این سناریو را محتمل بدانیم می توانیم دلیل ریزش قیمت دلار و خالی شدن حباب آن را نیز حدس بزنیم. توافقی جامع که پشتوانه  محکمی برای ریزش دلار در ماه های اخیر بوده است .

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ