کد خبر: ۱۱۴۱۵۵
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶

10 بورس بهتر و بدتر جهان در سال 2018 معرفی شدند
با افزایش و کاهش 80 و 94 درصدی شاخص:

10 بورس بهتر و بدتر جهان در سال 2018 معرفی شدند

10 بورس جهانی به عنوان بهترین و بدترین در سال 2018 معرفی شدند که با افزایش و کاهش 80 و 94 درصدی شاخص همراه بودند .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از سی ان بی سی، جنگ تجاری بین دو اقتصاد برتر جهان، افزایش نرخ بهره، بریگزیت و تنش‌های سیاسی باعث شد تا در مجموع سال ۲۰۱۸ سال تلخی برای بورس های جهان باشد.

با این حال ۵ بورسی که بهترین عملکرد را از نظر افزایش ارزش بر حسب دلار داشتند به شرح زیر است:

۱. اوکراین: شاخص بورس کیف بیش از ۸۰ درصد در سال ۲۰۱۸ رشد داشت که در سطح جهان بی نظیر بود. این افزایش به رغم مشکلات اقتصادی اوکراین و درخواست از متحدان غربی و سازمان‌های بین‌المللی برای کمک مالی رخ داده است.

۲. مقدونیه: شاخص بورس مقدونیه در سال ۲۰۱۸ توانست رشدی ۳۰.۴۱ درصدی را تجربه کند. رشد این بورس پس از آن شدت گرفت که به دنبال توافق با یونان برای تغییر نام مقدونیه، امیدها به عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا افزایش یافت.

۳. قطر: شاخص بورس دوحه با رشد ۲۰.۸۷ درصدی در سال ۲۰۱۸، سومین شاخص موفق جهان بود. این کشور اخیرا در بیانیه ای اعلام کرد تصمیم گرفته به نیم قرن عضویت در اوپک خاتمه دهد.

۴. امارات: سلطان بن سعید آل منصور وزیر اقتصاد امارات گفته است انتظار دارد نرخ رشد اقتصاد در سال جاری میلادی بین ۲.۵ تا ۳ درصد باشد. بورس ابوظبی با رشد ۱۱.۷۵ درصدی یکی از برترین های سال گذشته جهان بود.

۵. عربستان: با وجود مشکلات داخلی در سالی که گذشت بورس ریاض با رشد ۸.۷۷ درصدی توانست رده پنجم بورس های موفق جهانی را از آن خود کند.

۵ بورسی که بدترین عملکرد را داشتند:

۱. ونزوئلا: شاخص بورس این کشور بحران زده در سال گذشته ۹۴.۸۹ درصد سقوط کرد. تلاش های دولت مادورو برای نجات اقتصاد تنها به وخیم تر شدن اوضاع منجر شده است.

۲. آرژانتین: شاخص بورس بئونس آیرس با بیش از ۵۰.۲ درصد ریزش به کار در سال ۲۰۱۸ خاتمه داد. کاهش ارزش پزو در برابر دلار باعث شده تا نرخ تورم افزایش و مشکلات اقتصادی این کشور افزایش یابد.

۳. ترکیه: بورس استانبول به دلیل کاهش ارزش لیر و افزایش نرخ تورم با زیان ۴۳.۳۵ درصدی به کار در سال ۲۰۱۸ خاتمه داد.

۴. چین: به رغم نرخ رشد اقتصادی بالا به دلیل جنگ تجاری چین و آمریکا، شاخص بورس شانگهای چین در سال گذشته ۲۸.۶۴ درصد سقوط کرد تا این کشور در رده چهارم بدترین عملکرد بورسی جهان جای گیرد.

۵. پاکستان: شاخص بورس کراچی در سال گذشته با ریزش ۲۸.۰۷ درصدی بسته شد.

انتهای پیام
 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ