کد خبر: ۱۲۱۵۹۸
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۸/۱/۲۲

فرار پمپئو از سوال کنگره آمریکا درباره مجوز جنگ با ایران

فرار پمپئو از سوال کنگره آمریکا درباره مجوز جنگ با ایران

وزیر خارجه آمریکا در کنگره از پاسخ دادن به اینکه آیا دولت ترامپ اختیار قانونی حمله به ایران را دارد یا نه خودداری کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از بی بی سی، مایک پمپئو در کنگره آمریکا از پاسخ دادن به این که آیا دولت ترامپ اختیار قانونی حمله به ایران را دارد یا نه خودداری کرد. وی که در برابر کمیته روابط خارجی مجلس سنا شهادت می داد همچنین ایران را به داشتن ارتباط با گروه القاعده متهم کرد.

سناتور رند پال که عضو کمیته روابط خارجی و منتقد مداخله نظامی آمریکا در سایر کشورهاست از پمپئو پرسیدند: آیا مجوزی که کنگره بعد از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ برای استفاده از زور علیه سایر کشورها به دولت این کشور داد اجازه حمله به ایران را می دهد؟ از ارائه پاسخی صریح طفره رفت.

پمپئو گفت: ترجیح می دهم این تصمیم را به وکلای حقوقی بسپارم ولی ارتباط ایران با القاعده کاملا واقعی است. آنها میزبان القاعده بوده اند. ایران به آنها اجازه داده از ایران عبور کنند. شکی نیست که میان ایران و القاعده ارتباط وجود دارد.

وی این سخن پال را رد کردکه تصمیم روز دوشنبه دونالد ترامپ برای تروریستی شناختن سپاه پاسداران با هدف فراهم کردن مبنای حقوقی جنگ گرفته شده و گفت: این بخشی از فرآیند تصمیم گیری نبود. آن طبقه بندی فقط به معنی بیان حقایق بود.

پال از اینکه وزیر خارجه آمریکا جنگ با ایران را با تکیه بر مجوز سال ۲۰۰۱ کنگره رد نکرده ابراز نگرانی کرد و توضیح داد: از این مجوز برای توجیه جنگ در افغانستان و حملات به القاعده در کشورهای مختلف استفاده شده است.

وی افزود: چنین مجوزی برای حمله به ایران ندارید. مایه نگرانی است که دولت نمی تواند به صراحت بگوید اختیار یا مجوزی از طرف کنگره برای جنگ با ایران ندارد. در یک جهان معقول باید برگردید و پیش از ورود به ایران از این کنگره درخواست (مجوز) کنید.

پال همچنین این موضوع را که ایران کشوری با مذهب رسمی شیعه با گروه سنی مذهب القاعده متحد شده باشد را رد کرد.

براساس قانون اساسی آمریکا حق اعلام جنگ به عهده کنگره است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ