کد خبر: ۱۲۵۷۱۳
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۲/۲۰

دیدگاه وزرای خارجه بریتانیا و آمریکا درباره نامه ارسالی ایران و ساز و کار اینستکس

دیدگاه وزرای خارجه بریتانیا و آمریکا درباره نامه ارسالی ایران و ساز و کار اینستکس

وزرای خارجه بریتانیا و آمریکا دیدگاه ها درمورد نامه ارسالی از سوی ایران به سران کشورهای عضو برجام و ساز و کار اینستکس جهت مبادله اقلام اساسی اعلام کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مایک پمپئو روز چهارشنبه ۱۸ اسفند در وزارت خارجه بریتانیا با جرمی هانت وزیر خارجه این کشور در کنفرانس خبری مشترک حاضر شدند و به سوالات بی بی سی مبنی بر نامه ارسالی از سوی ایران به سران کشورهای عضو برجام و مبادله اقلام اساسی از طریق اینستکس پاسخ دادند.

جرمی هانت درخصوص اینکه در قضیه توافق اتمی برجام،طرف تهران است یا واشنگتن است،گفت: برجام یک دستاورد دیپلماسی غرب است و به رغم ناآرامی‌ها و مشکلات خاورمیانه، الان ایران بمب اتمی ندارد و همسایه‌ها هم به فکر دستیابی به بمب اتمی نیستند. برجام را برای محدود نگه داشتن برنامه اتمی ایران به انجام رساندیم و از ایران می‌خواهیم پیش از هرگونه خروج، خیلی خوب در مورد عواقب آن فکر کنند و در تصمیم بازنگری کنند.

مایک پمپئو نیز گفت: نزدیک همین جایی که هستیم، چرچیل یک اهریمن را درچشم نگریست و شناخت که با چه کسی طرف است. شما پرسیدید طرف کدام هستید؟ هر دو در طرف آزادی، دموکراسی، ایجاد کشوری برای همه مردم هستیم. هر دو طرف این هستیم که کسی در اروپا ترور نشود. هر دو در این طرف هستیم که حزب‌الله حمایت نشود که بخواهد امنیت اسرائیل را برهم بزند.

وی در مورد نامه ارسالی از سوی ایران به سران کشورهای عضو برجام گفت: نامه‌ای مبهم است که فکر می‌کنم به عمد این طور تنظیم شده است. باید ببینیم قرار است آن‌ها چه کار کنند. آمریکا به دقت نظاره‌ می‌کند و به آن پاسخ مقتضی خواهد داد.حواس ما به طور کامل به ایران هست که مطمئن شویم هیچ راهی به سمت اتمی شدن ندارد.

هانت ادامه داد: نامه ارسالی مهلتی ۶۰ روزه را در نظر گرفته است. ایران باید بداند اگر برجام را اجرا نکند، عواقبی در راه است. این را به نمایندگی از همکاران اروپایی می‌توانم بگویم که واکنش همه را در پی خواهد داشت. ایران با این وضعیت اقتصادی و مشکلاتی که دارد، باید به جای امنیت کمتر به فکر امنیت و ثبات بیشتر باشد.

پمپئو در مورد ساز و کار موسوم به اینستکس که میان سه کشور آلمان، فرانسه بریتانیا برای برخی مبادله‌ها با ایران مطرح شده،گفت:‌ در مورد آن با آلمان و فرانسه حرف زدیم. طبق تحریم‌های فعلی خدمات بشردوستانه و نیازهای اضطرای می‌تواند داده شود ولی وقتی ارتباط از آن بیشتر شود، ممکن است در حوزه تحریم‌هایی برود که اعمال کرده‌ایم. به دقت بررسی کرده و اگر ببینیم نقض تحریم‌ها صورت می‌گیرد به آن واکنش نشان می‌دهیم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ