کد خبر: ۱۳۰۰۹۴
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۴/۲۳

پیش نیازها و نگرانی فروش سهام ایران خودرو و سایپا از نگاه نماینده مجلس

پیش نیازها و نگرانی فروش سهام ایران خودرو و سایپا از نگاه نماینده مجلس

نماینده مجلس با اعلام پیش نیازهای فروش سهام ایران خودرو و سایپا گفت: این تردید و نگرانی وجود دارد که سهام دو شرکت در چنبره شبه‌دولتی‌ها و خصولتی‌ها قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حمیده زرآبادی با اشاره به عزم وزارت صنعت برای واگذاری سهام دولت در ایران‌خودرو و سایپا به ایسنا گفت: تولیدات خودروسازان نشان می‌دهد تا زمانی که صنعت خودروسازی دولتی است نمی‌توانیم هیچ حرفی در کیفیت، خدمات پس از فروش، ایمنی و مشتری‌مداری داشته باشیم. انحصار و تسلط مافیا، علت و ریشه اکثر چالش‌ها و مشکلات صنعت خودرو است.

وی افزود: همزمان با قصد دولت برای فروش سهام ایران‌خودرو و سایپا این نگرانی به وجود آمده که رسانه‌ای کردن این مسئله صرفا اقدامی ظاهری و صوری باشد چرا که با وجود سهام‌دار بودن شرکتهای دولتی زیرمجموعه ایران‌خودرو و سایپا در عمل تغییری در مالکیت سهام این دو خودروساز اتفاق نمی‌افتد. این تردید و نگرانی وجود دارد که سهام در نهایت از سیطره دولت خارج و در چنبره شبه‌دولتی‌ها یا همان خصولتی‌ها قرار گیرد.

این نماینده مجلس راه پیش‌گیری از این اتفاق را انتشار نام سهام‌داران حقیقی و حقوقی ایران‌خودرو و سایپا و افشای نام متقاضیان خرید تتمه سهام دولت در این دو خودروساز دانست.

زرآبادی ادامه داد: تاریخچه واگذاری شرکت‌های مشمول اصل ۴۴، تجربه خوبی را نشان نمی‌دهد. نمونه آن در استان قزوین شرکت‌های کنتورسازی،  تولی‌پرس نازنخ و فرنخ  هستند که از جمله شرکت‌های کم‌نظیر و سودده دولتی بودند اما پس از واگذاری جز نامی از آنان باقی نمانده است. چرا؟ چون واگذاری آنها غیرشفاف بود و صلاحیت خریداران کمترین اهمیتی برای واگذارکنندگان نداشت. حال هم این بیم و نگرانی وجود دارد که این اتفاق یکبار دیگر برای سهام دولت در شرکت‌های اعلام شده از جمله خودروسازان اتفاق بیفتد.

وی گفت: این اتفاق به معنای بدتر شدن شرایط صنعت و بازار خودرو است که امیدوارم با هوشیاری و دلسوزی وزیر و مدیران وزارت صنعت شاهد آن نباشیم.

زرآبادی افزود: خروج دولت از تصدی‌گری و بازارگردانی و ورود به رگولاتوری، تنظیم‌گری و نظارت هدفی بلند و تقریبا دور از دسترس است و بعید می‌دانم تا پایان سال ۱۳۹۹ هم اتفاق بیفتد چرا که تجربه تلخ گذشته ثابت کرده واگذاری‌ها شفاف انجام نمی‌شوند و خریداران نیز اهلیت و صلاحیت آن را نداشته‌اند. نمونه آن دهها شرکت دولتی است که پس از واگذاری به کلی از بین رفت یا جز یک نام هیچ اثری از آن باقی نماند.

انتهای پیام
 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ