کد خبر: ۱۳۱۷۶۹
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۵/۹

تحلیل دو کارشناس از موضع جدید ترامپ درباره ایران و پیشنهاد مذاکره

تحلیل دو کارشناس از موضع جدید ترامپ درباره ایران و پیشنهاد مذاکره

دو کارشناس مسائل آمریکا موضع جدید ترامپ مبنی براینکه ایرانی‌ها هرگز در جنگی پیروز نشده‌اند، اما هرگز در مذاکره‌ای شکست نخورده‌اند را تحلیل و بررسی کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،  امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا درباره اعلام ترامپ مبنی براینکه ایرانی‌ها هرگز در جنگی پیروز نشده‌اند، اما هرگز در مذاکره‌ای شکست نخورده‌اند به دنیای اقتصاد گفت: این توییت ترامپ با هدف ترغیب ایران به مذاکره است و به‌گونه‌ای می‌خواهد ایرانی‌ها را مغرور یا قانع کند که هیچ وقت در مذاکره شکست نخورده‌اند و باید پای میز مذاکره بیایند. زیرا در مذاکره پیروز خواهند شد.

وی ادامه داد: وقتی خط و نشان کشیدن‌ها و تهدیدهای ترامپ نتیجه‌بخش نبوده و دریافته که ایران ‌هراسی از رویارویی نظامی با آمریکا ندارد، برگ دیگری را رو کرده مبنی بر اینکه مذاکره بد نیست و ایران در آن پیروز خواهد شد. این مساله که ترامپ گفته ایرانی‌ها در هیچ جنگی پیروز نشده‌اند نشان می‌دهد ترامپ تاریخ را اصلا مطالعه نکرده است.

طهمورث غلامی دیگر کارشناس مسائل آمریکا نیز گفت: از این توییت ترامپ چند نکته می‌توان برداشت کرد. نکته اول اینکه ارزیابی اولیه ترامپ این بود که دیپلماسی فشار حداکثری ایران را مجبور به تغییر رفتار می‌کند ولی بعد از اقدامات برجامی ایران و از سر گرفتن فعالیت‌های هسته‌ای توسط ایران، مشخص شد که ارزیابی اولیه ترامپ اشتباه بوده و ایران تسلیم نمی‌شود. بنابراین ترامپ هم‌اکنون در مسیر دوگانه جنگ یا مذاکره قرار گرفته است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر طبق درخواست مقامات ایران، لازمه هرگونه مذاکره، عقب‌نشینی ترامپ از سیاست تحریم و بازگشت به برجام است. این در حالی است که ترامپ با توجه به انتخابات ۲۰۲۰ به شدت نیازمند توافق و گفت‌وگو با ایران و اجتناب از هرگونه جنگ و درگیری بوده  و نگران این است که اقدامات بعدی هسته‌ای ایران و تغییر و تحولات در خلیج‌فارس و تنگه هرمز، دو کشور را به سمت جنگی ناخواسته سوق دهد. وی در دیدار با یکی از سناتورهای آمریکایی بر این موضوع تاکید کرده است.

غلامی افزود: نکته سوم اینکه ترامپ تلاش کرد از طریق این توییت به مقامات جمهوری اسلامی اطمینان دهد که نباید از مذاکره احتمالی با آمریکا هراس داشته باشند. زیرا ایران در مذاکره و توافق کشوری قوی و توانمند است. هرچند تلاش کرد همزمان این‌گونه نشان دهد که در عرصه نظامی، آمریکا از قدرت برتر برخوردار است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ