کد خبر: ۱۳۱۸۵۶
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۵/۱۲

بررسی آمار تولید و فروش محصولات ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو
در مقایسه با سال ۹۷ و ۹۶ صورت گرفت:

بررسی آمار تولید و فروش محصولات ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو

آمار تولید و فروش سال جاری محصولات ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو طبق اطلاعات اعلامی به بورس بررسی و با سال ۹۷ و ۹۶ مقایسه شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از دنیای اقتصاد، برآورد سه خودروساز بزرگ نشان می‌دهد فروش آنها طی سال جاری و در مقایسه با سال ۹۷ رشد قابل‌توجهی خواهد داشت. رشدی که الزاما به معنای صعود تولید به همان میزان نیست.

طبق صورت‌های مالی ارائه شده به بورس، سه شرکت ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در مقایسه با سال گذشته فروش بیشتری را تجربه خواهند کرد و در این بین، سایپایی‌ها از سال ۹۶ نیز بیشتر خواهند فروخت. بر این اساس، پیش‌بینی خودروسازان از فروش یک میلیون و ۲۱۲ هزار و ۸۰۰ دستگاهی طی سال‌جاری حکایت می‌کند که نسبت به سال گذشته رشد ۵۱.۲ درصدی را نشان می‌دهد.

این در حالی است که در مقایسه با سال ۹۶، خودروسازان ۱۸۸ هزار و ۳۷۷ دستگاه معادل ۱۳.۵ درصد کمتر خواهند فروخت. برآورد فروش بیش از یک میلیون و ۲۱۲ هزار دستگاهی خودروسازان طی سال جاری اما در حالی است که الزاما به همین میزان محصول سواری و وانت تولید نخواهد شد. این اختلاف احتمالا ریشه در فروش‌های مدت‌دار خودروسازان دارد.

به عبارت بهتر، ممکن است خودروسازان محصولاتی را طی سال جاری پیش‌فروش و سال آینده نسبت به تولید و تحویل آنها اقدام کنند.در برآورد خودرو سازان، فروش برخی محصولات که هنوز در حال تولید است، صفر اعلام شده است. این موضوع از آن جهت است که امکان فروش جدید این محصولات به دلیل توقف تامین قطعات آنها (ناشی از تحریم) وجود ندارد و هر آنچه سال جاری ساخته شود، صرف تعهدات قبلی خواهد شد.

وداع ایران‌خودرو با رنو و ویتارا

اما سری به برآورد فروش خودروسازان بزنیم و ببینیم طبق پیش‌بینی آنها، هر کدام تا پایان سال چند دستگاه محصول را به فروش خواهند رساند. ایران خودرو قرار است تا پایان سال ۵۸۰ هزار دستگاه انواع محصول سواری و وانت به فروش برساند، حال آنکه طی سال گذشته، فروش آن ۳۶۰ هزار و ۷۶۶ دستگاه بوده است.

با این حساب، ایران‌خودرویی‌ها قرار است در سال‌جاری فروش خود را ۲۱۹ هزار و ۲۳۴ دستگاه افزایش دهند که معادل حدودا ۳۸ درصد رشد می‌شود. البته اگر تعداد فروش پیش‌بینی‌شده برای سال ۹۸ را با رقم فروش طی سال ۹۶ مقایسه کنیم، ایران‌خودرویی‌ها با افت مواجه خواهند شد. آبی‌های جاده مخصوص در سال ۹۶ توانستند ۷۰۲ هزار و ۴۸۸ دستگاه انواع محصول سواری و وانت را به فروش برسانند.

بنابراین پیش‌بینی فروش سال جاری آنها ۱۲۲ هزار و ۴۸۸ دستگاه معادل ۱۷.۵ درصد کمتر از دو سال پیش است. ایران‌خودرو در سال ۹۷ و نسبت به ۹۶ نیز ۳۴۱ هزار و ۷۲۲ دستگاه یعنی ۴۸.۷ درصد افت فروش را تجربه کرده و با توجه به پیش‌بینی سال ۹۸، اگرچه نرخ رشد منفی فروش طی سال‌جاری کاهش می‌یابد اما تداوم خواهد داشت.

در حالت تفکیکی اما بیشترین سهم فروش در بین محصولات ایران‌خودرو به گروه پژو اختصاص یافته و کمترین نیز نصیب وانت آریسان شده است. بر این اساس، برآورد فروش محصولات پژویی ایران‌خودرو تا پایان سال‌جاری، ۴۰۳ هزار دستگاه است که شامل مدل‌های ۲۰۶، ۲۰۷، ۴۰۵ و پارس می‌شود.

با توجه به پیش‌بینی موجود، فروش پژوها در مقایسه با سال ۹۷ حدود ۷۶ درصد رشد خواهد کرد، اما در مقایسه با سال ۹۶ به میزان ۹.۶ درصد کاهش پیدا می‌کند. پس از خانواده پژو، سمند بیشترین فروش را طی سال‌جاری به خود اختصاص خواهد داد، چه آنکه ایران‌خودرویی‌ها پیش‌بینی کرده‌اند تا پایان سال ۶۹ هزار دستگاه از این محصول را بفروشند.

پیش بینی فروش سمند،دنا و رانا

فروش سمند در سال گذشته ۴۴ هزار و ۶۰۸ دستگاه بوده، بنابراین طبق برآورد صورت گرفته، سال جاری ۵۵ درصد رشد خواهد کرد. این در حالی است که فروش خودرو موردنظر سال جاری در مقایسه با سال ۹۶ حدود ۳۵ درصد افت می‌کند.

برآورد فروش ایران‌خودرو در مورد محصول دنا از رشد نسبت به سال ۹۷ حکایت دارد. قرار است تا پایان سال ۵۰ هزار دستگاه دنا در ایران‌خودرو به تولید برسد که معنای آن، رشد ۶۸.۵ درصدی در مقایسه با سال گذشته است. دنا جزو محصولاتی است که پیش‌بینی می‌شود فروش آن نسبت به سال ۹۶ نیز بالا برود، چه آنکه طبق برآورد ایران‌خودرو، این شرکت سال جاری ۱۷.۷ درصد بیشتر از دنا خواهد فروخت.

این موضوع البته در مورد رانا نیز صادق است، برآورد ایران‌خودرو نشان می‌دهد این محصول رشدی شدید را در فروش نسبت به سال‌های ۹۶ و ۹۷ تجربه خواهد کرد و تا پایان سال ۱۵ هزار دستگاه رانا به فروش خواهد رفت. این یعنی در مقایسه با سال گذشته بیش از ۳۱۲ درصد رشد فروش نصیب رانا می‌شود. رانا در مقایسه با سال ۹۶ نیز ۱۲۰ درصد رشد فروش را طی سال‌جاری تجربه خواهد کرد.

پیش بینی فروش هایما و دانگ فنگ

ایران‌خودرویی‌ها اما برای دو محصول چینی یعنی هایما و دانگ فنگ نیز پیش‌بینی متفاوتی طی سال‌جاری و در مقایسه با سال ۹۷ دارند و قرار است ۱۵ هزار دستگاه از هر یک از این دو محصول را تا پایان سال‌جاری به فروش برساند که در مورد هایما نشان از رشد دارد اما برای دانگ فنگ، افت را به همراه خواهد داشت.

آبی‌های جاده مخصوص در سال گذشته ۱۳ هزار و ۲۸۴ دستگاه هایما را به فروش رساندند که با احتساب ۱۵ هزار دستگاه پیش‌بینی‌شده سال، رقم فروش این محصول ۱۳ درصد بالا می‌رود. فروش این محصول نسبت به سال ۹۶ نیز چیزی حدود ۶۵ درصد رشد خواهد کرد. این در حالی است که فروش دانگ فنگ طی سال‌جاری، هم در مقایسه با سال گذشته و هم نسبت به ۹۶ افت می‌کند.

بر این اساس و با توجه به برآورد فروش ۱۵ هزار دستگاهی دانگ فنگ طی سال جاری، ایران‌خودرو با کاهش ۱۶ درصدی فروش این محصول نسبت به ۹۷ و افت ۵۱.۵ درصدی در مقایسه با ۹۶ مواجه می‌شود.

پیش بینی فروش سوزوکی و تندر-۹۰

اما برای دو محصول دیگر یعنی سوزوکی گرندویتارا و تندر-۹۰ پیش‌بینی فروش صفر دستگاهی داشتند. بر این اساس، فروش این دو محصول تا پایان سال به صفر خواهد رسید. این موضوع نشان از توقف تولید ویتارا و تندر-۹۰ در ایران‌خودرو دارد. توقف تولید و صفر شدن فروش این دو محصول کاملا با تحریم در ارتباط است، چه آنکه هم رنو و هم سوزوکی از بیم جرایم مادی و معنوی آمریکایی‌ها از ادامه حضور در ایران و ارسال قطعات بابت تولید محصولات‌ در ایران‌خودرو صرف‌نظر کرده‌اند.

ایران‌خودرو در سال گذشته ۱۲ هزار و ۴۳۱ دستگاه و در سال ۹۶ نیز ۵۰ هزار و ۶۷۳ دستگاه تندر -۹۰ فروخته بود. فروش ویتارا نیز در سال‌های ۹۶ و ۹۷ به ترتیب پنج هزار و ۲۱۴ و ۲ هزار و ۶۴۴ دستگاه بوده است.

روند فروش پژو ۳۰۱ و ۲۰۰۸

ایران‌خودرویی‌ها اما نه برای پژو ۳۰۱ برآورد فروش اعلام کرده‌اند و نه برای پژو ۲۰۰۸، بنابراین اولی طی سال‌جاری عرضه نخواهد شد و دومی نیز از خطوط تولید این شرکت خداحافظی خواهد کرد.

افزایش فروش سایپا نسبت به ۹۶ و ۹۷

سایپایی‌ها قرار است تا پایان سال ۴۸۷ هزار و ۸۰۰ دستگاه انواع محصول سواری را به فروش برسانند که این رقم نسبت به سال گذشته رشدی ۱۸۶ هزار و ۱۱۲ دستگاهی معادل ۶۱.۷ درصد را نشان می‌دهد. همچنین در مقایسه با سال ۹۶ نیز با افزایش فروش مواجه خواهند شد که برآورد آنها نشان از افزایش ۶.۴ درصدی دارد. سایپایی‌ها برای محصول جدید یعنی رهام، پیش‌بینی فروش ارائه نداده‌اند و بنابراین احتمالا این محصول طی سال‌جاری روانه بازار نخواهد شد.

در بین محصولات اما پراید بیشترین تعداد فروش را طی سال جاری خواهد داشت، خودرویی که قرار بود حذف شود، اما شرایط رخ داده ناشی از تحریم، آن را فعلا ماندگار کرده است. طبق پیش‌بینی تا پایان سال‌جاری ۲۴۵ هزار و ۴۳۰ دستگاه پراید به فروش خواهد رفت که نسبت به سال گذشته، بیش از ۹۲ درصد رشد می‌کند.

فروش پراید در مقایسه با سال ۹۶ نیز افزایشی خواهد بود به‌نحوی‌که سایپا ۳.۷ درصد بیشتر پراید خواهد فروخت.دیگر محصول یعنی تیبا نیز سال جاری با رشد فروش چه در مقایسه با سال گذشته و چه نسبت به سال ۹۶ مواجه خواهد شد. برآورد سایپایی‌ها این است که سال جاری ۲۲۸ هزار و ۸۷۰ دستگاه تیبا می‌فروشند و این یعنی ۶۶.۶ درصد رشد که طبق پیش‌بینی، فروش آندر مقایسه با سال ۹۶ نیز ۳۱.۵ درصد افزایش می یابد.

سایپا اما چند محصول مونتاژی نیز در خطوط تولید دارد که برآوردها نشان می‌دهد، فروش آنها در مقایسه با سال گذشته و سال ۹۶ کاهشی خواهد بود. در این بین، قرار است تا پایان سال تنها ۴ هزار دستگاه سراتو به فروش برسد و این یعنی ۷۵.۲ درصد افت نسبت به سال گذشته. فروش این محصول در مقایسه با سال ۹۶ نیز ۸۶.۲ درصد افت را تجربه خواهد کرد.

مونتاژی دیگر سایپا به نام آریو نیز فروشی ۶ هزار دستگاهی طی سال‌جاری خواهد داشت که نسبت به سال گذشته ۳۳.۲ درصد کمتر است. با توجه به برآورد، فروش این محصول در مقایسه با سال ۹۶ نیز ۲۶ درصد افت می‌کند. در نهایت اما سایپا پیش‌بینی کرده تا پایان سال فقط ۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه چانگان را به فروش برساند.

بر این اساس، فروش این محصول چینی نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد افت خواهد کرد و نسبت به سال ۹۶ نیز تقریبا معادل همین عدد (۷۰ درصد) سقوط می‌کند.افت فروش محصولات مونتاژی سایپا با تحریم و افت تولید آنها در ارتباط است و باید منتظر ماند و دید آیا نارنجی‌های جاده مخصوص موفق به تحقق پیش‌بینی فروش در مورد چانگان و سراتو و آریو خواهند شد؟

تمرکز پارس‌خودرو روی پراید

برآورد فروش پارس‌خودرو طی سال‌جاری اگرچه نسبت به سال گذشته افزایشی است، اما در مقایسه با سال ۹۶ افت نشان می‌دهد. بر این اساس، پارس‌خودرویی‌ها قرار است ۱۴۵ هزار دستگاه انواع محصول را به تولید برسانند که نسبت به سال گذشته تنها چهار هزار و ۲۸۳ دستگاه معادل ۳ درصد افزایش خواهد داشت.

این در حالی است که فروش این خودروسازدر مقایسه با سال ۹۶ بیش از ۹۵ هزار دستگاه معادل ۳۹.۷ درصد افت می‌کند. طبق پیش‌بینی، فروش پراید این شرکت در سال‌جاری به ۱۳۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه خواهد رسید و این یعنی رشد بیش از ۶۹ هزار دستگاهی معادل ۱۱۱ درصد. فروش پراید نسبت به سال ۹۶ حدود ۴۸ هزار دستگاه رشد خواهد کرد که نشان از صعود ۳۶.۵ درصدی دارد.

در صورت‌های مالی پارس‌خودرو عبارت انواع خودرو سواری قید شده که مشخص نیست منظور کدام محصولات است. هرچه هست، پارس‌خودرو برآورد کرده فروش انواع خودرو سواری را طی سال ۹۸ به ۱۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه برسد. آمار مربوط به این خودروها در سال ۹۷ حدود ۷۷ هزار دستگاه بوده بنابراین این شرکت نسبت به سال گذشته افتی بیش از ۸۲ درصد در تولید محصولات موردنظر تجربه خواهد کرد. در فهرست فروش نیز نامی از برلیانس، تندر-۹۰، پارس‌تندر و ساندرو به چشم نمی‌آید و این می‌تواند به معنای توقف تولید محصولات مذکور طی سال جاری باشد. رنو و برلیانس از بیم جرایم مادی و معنوی آمریکا، ایران را ترک کرده‌اند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ