کد خبر: ۱۴۱۷۴
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۴/۲۹

فقط یک عامل سیاسی دلیل ریزش دو روزه شاخص بورس است
یک کارشناس :

فقط یک عامل سیاسی دلیل ریزش دو روزه شاخص بورس است

یک کارشناس بازارسرمایه گفت: ریزش دو روز کاری اخیر شاخص بورس فقط به دلیل دلواپسی یک گروه خاص با هدف دهن کجی به دولت است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بعد از کاهش 605 واحدی شاخص بورس در چهارشنبه گذشته (اولین روز بعد از اعلام توافق تاریخی ) امروز هم ریزش قیمت ها تکرار و شاخص بورس با افت 679 واحدی مواجه شد.

براساس این گزارش، این کاهش عجیب و دور از انتظار شاخص و قیمت ها درحالی ناشی از عواملی چون رفتار حقوقی ها، سررسیدن شدن خریدهای اعتباری، عملکرد برخی جاماندگان از خرید سهام ، نامه بانک مرکزی مبنی بر تقسیم سود حداقل 10 درصدی بانک هایی چون بانک پارسیان، به اوج رسیدن فصل مجامع و توقف نمادها و ... است که مهدی صادقی در خصوص دلایل افت شاخص بورس پس از اعلام برنامه جامع اقدام مشترک به ایرنا گفت: فشار سیاسی طرفداران دولت قبل و دهن کنجی به برنامه جامع اقدام مشترک را دلیل ریزش شاخص های بورس است.

وی افزود: کمترین انتظار بازار سرمایه با اعلام انتشار این برنامه، رشد شاخص ها و رونق معاملات بود اما بازار سرمایه درگیر نقشه حساب شده ای گردید که از ماه ها قبل توسط گروهی از سهامداران حقوقی متعلق به جریان سیاسی دولت قبل طراحی شده بود.

وی ادامه داد: در ماه های پایانی دولت پیشین برخی شرکت ها و افراد حقیقی و حقوقی برای برون رفت از اتهام فساد مالی، سرمایه های خود را وارد بازار سرمایه کردند که این سرمایه ها با کدهای خاص در اغلب سهم های پیش روی بازار پارک شده بود و در مقاطع مختلف سودهای کلانی از این طریق کسب شد.البته برخی دیگر نیز با بازی های حساب شده موجب سستی بازار شدند و این امر بارها توسط کارشناسان هشدار داده شد اما به علت عدم وجود ساز و کار قانونی، سازمان بورس نتوانست با این فساد اقتصادی مقابله کند.

صادقی با تشریح وضعیت روز سه شنبه 23 تیر ماه روزی که برنامه جامع اقدام مشترک اعلام شد، پرداخت و خاطرنشان کرد: بازارسرمایه با شرایط متعادل در این روز بازگشایی شد و اغلب رسانه ها و مردم منتظر انتشار اخبار هسته ای بودند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سهامداران امیدوار به توافق درحال بهینه سازی سبدها بودند و تشکیل صف خرید دادند،گفت: اما با انتشار خبر نتیجه مذاکرات هسته ای بازارسرمایه با اتفاق عجیبی مواجه شد. به نحوی که یکباره بازار عقبگرد کرد و حقیقی ها که از وضعیت پیش آمده تعحب کرده بودند و عملا امکان اخذ تصمیم دیگری جز تماشای بازار نداشتند، در نتیجه حقوقی های بازار نیز اقدام به فروش های سنگین کردند.

صادقی تصریح کرد: این فروش باعث ترس برخی از حقیقی ها و سبب شد تا در نهایت بازار در پایان معاملات با افت مواجه شود به نحوی که شاخص بورس رشد نکرد و بازار بسته شد.

وی درباره وضعیت معاملات روز چهارشنبه 24 تیر و یک روز پس از اعلام نتایج هسته ای، اظهار داشت: برخلاف تصور سهامداران حقیقی بازار با صف فروش اکثر شرکت ها باز و سهام به طور غیرعادی منفی شدند. البته این در حالی بود که حقوقی ها اغلب خریدار بودند و این گمانه که بازار تعمدا خراب شده از بین رفت و این تحلیل پیش آمد که بازار خبر توافق را پیش خور کرده و همین امر سبب شد تا سهامداران اقدام به فروش کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: براساس تحقیقات میدانی کارشناسان، نیمی از حجم معاملات سه شنبه توسط حقوقی ها کد به کد شده است. زمانی که این کار با بلوک ها و آورده های 50 تا 60 هزار تایی تا رنج منفی، زده می شود می تواند جو منفی را در بازار ایجاد کند. بنابراین حقوقی ها برای اینکه بتوانند بازار را خراب کنند و اتهامی به آنها زده نشود سهام را با خودی ها کد به کد کردند و روز بعد نیز با انتقال همان سهام در رنج منفی به خود باعث ریزش بازار شدند.

صادقی با بیان اینکه سازمان بورس در چنین مواقعی قانونا نمی تواند کاری انجام دهد، ادامه داد: پیش بینی می شود سرمایه ای که در اختیار این گروه خاص است بیش از 25 درصد کل بازار باشد و این به آن معنا است که این گروه می توانند در لحظه ای نبض بازار را در دست بگیرند. بنابراین بازار سرمایه نه به دستور سازمان نه برای کنترل نه بخاطر عدم توافق خوب و نه دلیل دیگری بلکه فقط به دلیل دلواپسی یک گروه خاص با هدف دهن کجی به دولت ریزش کرد.

وی در خصوص افت های امروز متغیرهای بازار سهام نیز اظهار داشت: امروز حقوقی ها در بازار اقدام خاصی را تا این لحظه انجام نداده اند اما سهامداران با جو ایجاد شده در بازار اقدام به فروش کرده اند و در نتیجه بازار دوباره منفی شده است. با این روند پیش بینی می شود شاخص کل بورس تا حدود 66 هزار واحد افت کند و اگر حمایتی از سوی دولت انجام شود بازار مجددا باز خواهد گشت.سهامداران اگر در سهمی سود معقولی دارند از کل یا بخشی از آن خارج شوند اما اگر در ضرر هستند سهم را نگهداری کنند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» علی | ساعت ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۴/۲۹
7
1
پاسخ
سلام این کارشناسی های یک شبه سهامداران پدیده را هم با مشکل مواجه کرده. کاش قانون خلا هایش پر شود.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ