کد خبر: ۱۴۶۳۸۵
۱۴:۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۶

احتمال توافق ایران، عربستان، آمریکا ، یمن و کاهش تحریم ها
تحلیل فوربس از:

احتمال توافق ایران، عربستان، آمریکا ، یمن و کاهش تحریم ها

نشریه آمریکایی فوربس اعلام کرد نگرانی عربستان ممکن است منجر به توافق چهارجانبه دیپلماتیک بین ایران، عربستان، آمریکا و حوثی‌های یمن شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، نشریه آمریکایی فوربس با انتشار  مطلبی به قلم جیم کرین محقق مطالعات انرژی دانشگاه رایس از نگرانی شدید عربستان از تامین امنیت نشست نوامبر ۲۰۲۰ سران گروه بیست در ریاض خبر داد و اعلام کرد: این مساله ممکن است به توافق چهارجانبه بین آمریکا، عربستان سعودی، ایران و حوثی‌های یمن منتهی شود.

براساس این گزارش، کزین با توجه به سفر ماه گذشته به ریاض اطلاع یافته مقامات سعودی به شدت از احتمال حملات پهپادی و موشکی حوثی‌ها به محل اجلاس سران گروه بیست در ریاض وحشت دارند.

دولت سعودی اهمیت فوق‌العاده‌ای برای برگزاری نشست سران گروه بیست  که قرار است آبان ۹۹ در ریاض برگزار شود قائل است. زیرا پس از ماجرای قتل خاشقجی نیاز مبرمی به کسب اعتبار بین‌المللی با برگزاری این نشست مهم سران جهان احساس می‌کند.

با این حال جنگ یمن که تاکنون بیش از ۱۰۰هزار کشته و ۲ میلیون آواره به جاگذاشته هنوز مثل استخوان لای زخم مانده و دولتمردان ریاض پس از حملات سپتامبر سال گذشته به تاسیسات نفتی سعودی که آن را به ایران نسبت داده اند تلاش دارند از شدت تنش با آن بکاهند.

نگرانی سعودی‌ها از امنیت برگزاری این نشست با وجود جنگ یمن ممکن است زمینه توافق چهار جانبه دیپلماتیک بین ایران، سعودی،  آمریکا و حوثی‌های یمن را ایجاد کند که منجر به خاتمه دادن جنگ داخلی یمن شده یا دست‌کم حوثی‌ها را متقاعد کند که در زمان برگزاری نشست گروه بیست حملات موشکی و پهپادی نداشته باشند تا آبروی بین‌المللی عربستان به خطر نیفتد.

این توافق می‌تواند توافق قرن باشد و به جنگ یمن خاتمه دهد. اگر طرف‌های چهارگانه توافق حاضر شوند اندکی از مواضع اولیه کوتاه بیایند. وی سپس پیشنهادی ارائه داد مبنی بر اینکه در ازای معافیت اندک تحریم نفتی ایران به میزان مجاز کردن صادرات ۵۰۰ هزار بشکه در روز،آمریکا و دولت سعودی از ایران بخواهند حوثی‌های یمن را تا زمان برگزاری نشست سران گروه بیست در نوامبر ۲۰۲۰ به میز گفت‌وگو بیاورد.

این معامله‌ای سودمند خواهد بود چراکه از یک سو خیال عربستان از برگزاری آبرومند و امن نشست سران گروه بیست و ترمیم چهره بین‌المللی‌ پس از قتل خاشقجی راحت شده و تنفسی برای تحریم‌های سنگین ایران خواهد بود و از سوی دیگر دستاوردی دیپلماتیک برای ترامپ در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ برای پایان دادن به جنگ یمن خواهد بود. همچنین برای حوثی‌ها نیز این دستاورد را خواهد داشت که از سوی دولت سعودی و هم‌پیمانان ریاض به رسمیت شناخته می‌شوند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ