کد خبر: ۱۴۶۳۹۱
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۶

نقش بانک مرکزی در رونق بورس و پیش بینی روند کلی سال جاری و آینده
کارشناس بازارسرمایه اعلام کرد:

نقش بانک مرکزی در رونق بورس و پیش بینی روند کلی سال جاری و آینده

کارشناس بازار سرمایه با اعلام نقش تصمیمات بانک مرکزی در رونق جذاب بورس پیش بینی کرد در صورت عدم وقوع رویدادی موثر ، روند صعودی شاخص در سال جاری و آینده ادامه دار خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سلمان نصیرزاده علت عمده رشد شاخص بورس در هفته های اخیر را ورود جریان پرقدرت نقدینگی به بازار سرمایه دانست و به ایرنا گفت: محدودیت‌های بانک مرکزی مانند ارائه مدارک برای ورود و خروج مبالغ بیش از یک میلیارد تومان و قوانینی مبنی بر کاهش سرعت جریان نقد برای نقل و انتقال مالی ، باعث شده بازار سرمایه پول‌های سرگردان را به دلیل ورود آسان‌تر نقدینگی جذب کند.

وی ادامه داد: افزایش سرمایه شرکت‌ها هم در ماندگاری نقدینگی در بورس کمک کننده خواهد بود. سرعت گردش معاملات هم به دلیل افزایش ورود نقدینگی قابل توجه بوده و قیمت‌ سهام به واسطه انتظارات تورمی افزایش یافته است. در این میان نقل و انتقال بازارها به حدی نیست که پول‌ها به راحتی قادر به گردش باشند. بنابراین بورس ، محل مناسبی برای جذب نقدینگی‌های سرگردان شده است.

این کارشناس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رشد شاخص بورس تا کجا ادامه دار است و می‌تواند نقدینگی را به سمت خوب جذب کند، توضیح داد: با مقایسه تاریخی سال‌های ۸۲ تا ۸۴، ۹۰ تا ۹۲ و مقطع فعلی مشخص می شود در سال‌های ۸۲ تا ۸۴ به واسطه رونق کل اقتصاد، توجه همه به بازار سرمایه جلب و بعد از آن به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی و رکود اقتصادی ، روند صعودی متوقف شد. در سال ۹۲ تا ۹۴ هم به دلیل فضای تورمی و تحریم‌ها ، بورس با رشد همراه شد و بعد از آن دولت به واسطه کاهش تحریم و تنش‌های اقتصادی، ورود پول‌های جدید و تزریق منابع مالی قادر به مدیریت نظام اقتصادی بود.

نصیرزاده ادامه داد: در شرایط فعلی هم بورس به بازاری جذاب برای سرمایه‌گذاری تبدیل و باعث ورود پول‌های خرد و رشد P/E بازار شده است. در این رابطه مدیران سازمان بورس باید از طریق ابزارهایی بتوانند منابع چشمگیری که به صورت روزانه وارد بازار می شوند را حفظ و جذابیت‌های لازم را ایجاد کنند. چرا که هرچه بورس قادر به حفظ جذابیت و منابع باشد سایر بازارها از فضای سوداگرانه خارج و بازار سرمایه هم پویایی را حفظ خواهد کرد. همچنین این منابع از طریق ورود در بخش تولید می تواند باعث ایجاد اتفاقات مثبتی برای اقتصاد شود.

وی ادامه داد: همچنین فرصت مناسبی است تا نهادهای دولتی و غیردولتی از فضای فعلی استفاده کرده و بسیاری از شرکت‌ها را وارد بورس و فرابورس کنند.چون بازار سهام در شرایطی قرار دارد که می‌تواند پذیرای ورود شرکت‌های بزرگ باشد و ممکن است در آینده نه چندان دور به عنوان بازار دارای ریسک مطرح شود.

این کارشناس با اعلام اینکه تا زمان ثبات متغیرهای مهم اقتصادی مانند نرخ ارز، قیمت های جهانی ، فروش شرکت‌ها و... ، بازارسرمایه به لحاظ سودآوری جذاب خواهد بود ، افزود: در صورت ادامه این روند، بورس، محل مناسبی برای جذب پول‌های درشت خواهد بود اما سرمایه‌گذاران باید دقت بیشتری در انتخاب سهام کنند.

نصیرزاده ادامه داد: اگر انتظارات تورمی بازار جهانی، توانایی شرکت‌ها برای فروش و پیدا کردن بازار جدید مورد توجه قرار گیرد می‌توان گفت بازار سرمایه همچنان موتور حرکت بین بازارهای مختلف خواهد بود. بنابراین اگر اتفاقی خاصی در متغیرهای موثر بر بازار رخ ندهد، همچنان فضای مثبتی برای بورس و رکوردشکنی‌های شاخص در سال جاری و آینده وجود خواهد داشت.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ