کد خبر: ۱۵۴۳۰۰
۱۰:۹ - ۱۳۹۹/۳/۱۸

۳ پیامد منفی روش فعلی عرضه اولیه / پیشنهاد حذف مردم ، افزایش دامنه نوسان و....
یک شرکت مدعی شد:

۳ پیامد منفی روش فعلی عرضه اولیه / پیشنهاد حذف مردم ، افزایش دامنه نوسان و....

یک شرکت با اعلام ۳ پیامد منفی روش فعلی عرضه های اولیه،پیشنهاداتی مانند عرضه سهام به سرمایه‌ گذاران نهادی نه به عامه مردم، افزایش دامنه قیمت ثبت سفارش و تعریف دامنه نوسان متفاوت و... داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، درحالی طی دو سه سال اخیر ، عرضه های اولیه با بازدهی حداقل 80 درصدی و تا 500 درصدی و بیشتر و ورود شرکت های جدید به یکی از جذابه های اصلی بازار سهام و عاملی برای ورود سرمایه گذاران جدید تبدیل شده که شرکت سرمایه‌گذاری سامان مجد شرایط عرضه اولیه و پیامدهای شیوه فعلی این فرآیند را مورد بررسی قرار داده است .

صف خرید ۱۶ روزه و بازدهی ۹۹ درصدی سهام جدید

نحوه قیمت‌گذاری عرضه‌های اولیه طی سال‌های اخیر به شکلی بوده که برای ایجاد جذابیت قیمتی و شکل‌گیری اقبال عمومی نزد سهامداران، قیمت روز عرضه همواره پایین‌تر از ارزش شرکت معین شده است.  این شیوه قیمت‌گذاری و فاصله مشهود میان ارزش برآوردی و قیمت سهم، سبب شده تا تمامی شرکت‌ها در روزهای پس از عرضه اولیه با صف‌های خرید سنگین مواجه شوند.

بررسی شرکت‌های تازه وارد سال گذشته نشان می‌دهد این شرکت‌ها حداقل ۳ و حداکثر ۴۴ روز صف خرید را تجربه و به‌طور متوسط ۱۶ روز با صف خرید مواجه بوده‌اند و میانگین بازدهی آنها تا پایان صف خرید نیز معادل ۷. ۹۹ درصد بوده است.

سه پیامد منفی ناشی از روش فعلی عرضه های اولیه

در این راستا می‌توان سه‌گانه‌هایی از جمله ایجاد هزینه - فرصت قیمت‌گذاری برای بنگاه‌ها، شکل گیری تصویر ناصحیح از بازار سهام برای سهامداران تازه‌ وارد و اخلال در عملکرد بازار را از جمله پیامدهای شیوه کنونی عرضه‌های اولیه مطرح کرد.

ایجاد هزینه - فرصت قیمت‌گذاری برای بنگاه: تامین مالی از طریق وجوه سرمایه‌گذاران جدید، یکی از اصلی‌ترین اهدافی است که شرکت‌ها از عرضه عمومی دنبال می‌کنند و قیمت‌گذاری فعلی چالشی جدی برای تامین مالی بنگاه‌ها محسوب می‌شود.

هر چند که قیمت‌گذاری فعلی با ایجاد نوعی حاشیه سود بدون ریسک (به بیان دقیق‌تر رانت اقتصادی) سبب افزایش استقبال از عرضه‌ها می‌شود و سود قابل ملاحظه‌ای را نصیب سرمایه‌گذاران می‌کند اما باید توجه داشت که این موضوع به معنای ایجاد هزینه- فرصت قیمت‌گذاری برای شرکت‌ها است. تعیین قیمت عرضه در سطحی کمتر از ارزش واقعی یا برآوردی شرکت به معنای انتقال منابع از سمت مالکان فعلی به خریداران سهام است.

به بیان روشن‌تر، بخش زیادی از سودی که در فرآیند عرضه اولیه نصیب خریداران می‌شود می‌توانست با قیمت‌گذاری بهتر و دقیق‌تر به مالکان اصلی شرکت تعلق گیرد. بنابرای به نظر می‌رسد هر گونه اصلاح و بهبود در فرآیند عرضه‌های اولیه، بیش از هر نهاد دیگر انتفاع بنگاه‌های عرضه‌کننده را در پی خواهد داشت و این موضوع می‌تواند موجب ترغیب بنگاه‌ها برای ورود زیرمجموعه آنها به بازار سرمایه شود.

شکل گیری تصویر ناصحیح از بازار سهام برای سهامداران تازه‌وارد: هر چند آمار رسمی و دقیقی از ارزش میزان معاملات افراد تازه‌وارد به بازار سرمایه وجود ندارد اما برخی مصاحبه‌ها از طرف مقامات ناظر و همچنین شواهد میدانی نشان می‌دهد افراد تازه‌وارد به بازار سرمایه که فعالیت خود را با سرمایه‌گذاری در عرضه‌های اولیه آغاز کرده‌اند، غالبا خیلی سریع به افزایش خرید سهام اقدام می‌کنند.

به‌نظر می‌رسد کسب سودهای قابل‌ ملاحظه و بدون ریسک از عرضه‌های اولیه سبب می‌شود که نوعی ذهنیت غیرصحیح از بازار سرمایه نزد افراد تازه‌وارد ایجاد شود و این افراد با هدف کسب بازدهی مشابه، اقدام به سرمایه‌گذاری مستقیم در سایر شرکت‌ها کنند. ناآگاهی از ریسک‌های بازار و عدم برخورداری از دانش تحلیلی مناسب عاملی است که می‌تواند این سهامداران را در آینده متضرر کند.

اخلال در عملکرد بازار: در این میان پیامد سومی نیز وجود دارد که نه برای فروشندگان و نه برای خریداران عرضه اولیه است، بلکه تمامی بازار سرمایه را به‌صورت منفی متاثر می‌کند.

اولین وجه این موضوع، مربوط به صف‌های سنگین خریدی است که در روز عرضه اولیه شرکت‌ها شکل می‌گیرد. صف خرید به معنای نامناسب بودن قیمت‌ تعیین شده، ناکارآیی مکانیزم تخصیص و ناکارآیی بازار است و این موضوع سبب می‌شود مقادیر زیادی از نقدینگی بازار در زمان‌های عرضه اولیه، در صف خرید قفل شود و اثر منفی بر میزان نقدشوندگی بازار دارد.

در کنار این موضوع، رانت قرار گرفته در قیمت عرضه‌های اولیه موجب می‌شود جذابیت نسبی عرضه اولیه بیش از سایر سهام شود (اخلال قیمت‌های نسبی) و جریان تقاضا از سمت سایر سهام به سمت عرضه‌های اولیه منحرف شود. پیامد این امر نه‌تنها افزایش قابل‌ملاحظه تقاضا برای عرضه‌های اولیه است، بلکه انتقال نقدینگی از دیگر سهام بازار (قبل، حین و پس از عرضه) به سمت صف‌های خرید شرکت‌های عرضه‌شده، نقدشوندگی بازار را کاهش خواهد داد.

چند پیشنهاد برای اصلاح فرآیند عرضه‌های اولیه

با توجه به این مشکلات و همچنین بررسی تجارب دنیا، پیشنهادهایی برای اصلاح فرآیند عرضه‌های اولیه ارائه می‌شود. این پیشنهادها مراحل قبل، حین و پس از عرضه را شامل می‌شود و همچنین شامل تغییرات کلی (ساختاری) یا جزئی (موردی) است. به‌نظر می‌رسد اعمال هر کدام از این تغییرات می‌تواند اثرات مثبتی بر بازار سرمایه داشته باشد و کارآیی و بهینگی فرآیند عرضه‌های اولیه را افزایش دهد.

مرحله آماده‌سازی و پذیرش: یکی از موارد قرار گرفتن پذیرش و هیات پذیرش در اختیار شرکت‌های بورس و فرابورس و اعطای اختیار "ثبت نزد سازمان" به سازمان بورس است. درحال‌ حاضر سازمان بورس در پذیرش یا عدم‌پذیرش شرکت‌ها به نوعی حق وتو دارد.پیشنهاد می‌شود سازمان تنها بر روی جنبه‌ هایی نظیر شفافیت و اجرای اصول حاکمیت شرکتی به هیات پذیرش مشاوره و پیشنهاد ارائه دهد.

دومین پیشنهاد، موضوع افزایش کارمزد مشاور پذیرش است. چرا که با ارقام فعلی، انگیزه‌ بررسی و راستی‌ آزمایی چندانی برای مشاوران وجود نخواهد داشت.

همچنین الزام مشاور پذیرش به ارائه گزارش‌های ادواری ارزش‌گذاری تا دو سال (هر شش ماه یکبار) در مورد شرکتی که ارزش‌گذاری و عرضه شده ، پیشنهاد دیگری است که می‌تواند موجب بهبود کیفیت گزارش‌های ارزش‌گذاری شرکت‌ها شود.

مرحله عرضه: اولین پیشنهاد این زمینه و از نوع اصلاحات کلی و ساختاری، عرضه سهام به سرمایه‌گذاران نهادی (و نه به عامه) است. هرچند این روش به دلیل خروج خیل میلیونی فعلی خریداران عرضه اولیه از این فرآیند، احتمالا چندان مورد پذیرش عامه سهامداران نخواهد بود اما افزایش کارآیی حاصل از این تغییر بسیار مشهود خواهد بود.

دومین پیشنهاد و از جنس اصلاحات جزئی ، مسئله افزایش دامنه قیمت ثبت سفارش در روز عرضه اولیه است. سال گذشته میانگین دامنه قیمت  عرضه‌های اولیه در روز ثبت سفارش معادل ۸. ۴ درصد و با کمینه ۶. ۰ و بیشینه ۵. ۹ درصدی بود و با توجه به آنکه تمامی عرضه‌های صورت گرفته، در سقف مشخص شده و همراه با صف‌های خرید سنگین کشف قیمت شده‌اند و از سوی دیگر با توجه به آنکه بیان شد شرکت‌های مذکور حداقل ۳ روز (و به‌صورت میانگین ۱۶ روز) صف خرید را تجربه کرده‌اند.

مرحله پس از عرضه: اولین پیشنهاد برای مرحله، استفاده از دامنه نوسان متفاوت برای شرکت‌های عرضه شده است. با توجه به شکل‌گیری صف‌های خرید سنگین و وقفه زمانی در فرآیند رسیدن به نقطه تعادل قیمتی، پیشنهاد می‌شود تا دامنه نوسان قیمت شرکت‌ها پس از عرضه (مثلا ۵ روز بعدی) به ۱۰ درصد افزایش یابد. مزیت این کار، خروج سریع سهم از صف خرید و جلوگیری از حبس نقدینگی بازار در صف خرید است که می‌تواند افزایش نقدشوندگی بازار را به دنبال داشته باشد.

دومین پیشنهاد این زمینه که شبیه پیشنهاد اول تنها نیازمند تغییرات جزئی است، مسئله استفاده از مشتقات نظیر اختیار خرید بر روی سهام عرضه شده است. تعریف ابزارهای مشتقه بر روی سهم‌هایی که عرضه اولیه می‌شوند (درست در همان روز عرضه) می‌تواند کمک موثری در کاهش صف‌های خرید، افزایش نقدشوندگی بازار و همچنین توسعه بازار مشتقه داشته باشد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» حسین | ساعت ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۳/۱۸
14
0
پاسخ
دقیقاً برعکس تحلیل کرده، اولاً رونق بورس نه بخاطر شرایط اقتصادی بلکه افزایش سرمایه تازه واردهاست
ثانیا اصلاحی که تازگی دیدیم با نقد کردن پرتفوی شرکتی ها که از صدقه سر سرمایه های خرد و جدید تازه واردین به سودهای کلان رسیدند و باعث ضرر همان قشر شدند ایجاد شد.
ثالثا برآورد قیمت عرضه اولیه، تقریباً نشان از ارزش روز شرکت دارد ولی ۵ تا ۲۰ درصد شرکت وارد بورس میشود و با افزایش ارزش همین مقدارسهام، ارزش کل شرکت افزایش میابد و بازهم شرکتها ذینفع هستند.
و...
پس باید در شرایط جدید شرکتهای سرمایه‌گذاری را نتنها از عرضه اولیه،بلکه ازکل بورس حذف کرد تا شرایط کل سهام داران یکسان باشد ، در عوض اطلاعات بورسی و اخبار شرکتها در اختیار عموم قرار بگیرد
» احمد خلج | ساعت ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۳/۱۸
11
0
پاسخ
باسلام بنظر میرسد که دستهایی دربازار بورسهستن که اکثرفروش عرضهای اولیه را بنام خود تمام میکنند.سازمان مدیریت بورس باید کاملا هوشیار باشند که اگر قرارهست عرض اولیه ثبت نام شود در ازای هر سهام بصورت عادلانه تقسیم شود.درغیر این صورت فردا روزی اگر پیگیرشود ومشخص گردد که تقسیم سهام ناعادلانه بوده باشد مسئولین بورس باید جوابگوی این نوع اتفاقا باشند.باتشکر
» Amir | ساعت ۱۳:۰ - ۱۳۹۹/۳/۱۸
13
1
پاسخ
همین روش فعلی بهترین روش هست نمی‌خواهید یک کارگر هم از بورس چیزی عایدش شود 100درصد یک سودی پشت این پیشنهادها براتون هست
» کاربر | ساعت ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۳/۱۸
6
0
پاسخ
مگه اصلا همچین چیزی امکان پذیر و شدنی هستش ؟ بیشتر شبیه جوک تا پیشنهاد ، عرضه اولیه رو باید مردم بخرند ، وگرنه اصلا چرا یه شرکت باید عرضه اولیه بشه؟ یه شرکت عرضه اولیه بشه بعد چند تا شرکت یا حالا نهاد دیگه بیاند سهم شرکت بخرند تا خودشون سود کنند ؟ پس اصلا چرا بورسی وجود داره یا به مردم کد بورسی می‌دهد ؟ اگه این طرح اجرا بشه یکنفر هم تو بورس باقی نمی مونه همه از این بورس و این مسخره بازیش خارج میشند
» ناشناس | ساعت ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۳/۱۸
2
0
پاسخ
یه پیشنهاد خوب برای اولین روز کاری عرضه اولیه اینه محدودیت سفارش بزارن به این صورت که یه حداقل سفارشی رو در نظر بگیرند و هر کسی ثبت سفارش کرد اون حداقل سفارشش بره اول صف و بقیه سفارشش بره بعد از اینکه اخرین کد معاملاتی مجزا، سفارش حداقلی اش رو گذاشته. یعنی یه سفارش مثلا 300 تایی برای خرید بشه سه تا 100 و بعد از اینکه 100 تای اول به همه کدهای متقاضی رسید، بریم سراغ 100 تای بعدی. اینجوری اون کارگزاری ها و حقوقی هایی که سفارش های کلان میزارن و نمی زارن به کسی برسه نمی تونن کاری کنند. هر عرضه ای بشه به تعداد مساوی بین همه تقسیم میشه. در واقع همون کاری که تو روز اول تخصیص سهم می کنند رو تو روزای بعد هم بکنند. حالا بعد از مثلا سه تا 100 تایی که تخصیص دادن به هر کس، سفارش های ناهمسان از نظر اندازه باشه.
» ناشناس | ساعت ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۳/۱۸
3
0
پاسخ
پیشنهادهای این شرکت مدعی که عالیه...البته برا خودش... دامنه 10 درصدی که مجبور نشن برا سودگرفتن بیشتر تو صف بمونن، به مردم عادی ندن و بیشتر به خودشون بدن...عالی... انقدر راهکارهای عالی و قشنگ هست که لازم نکرده بریم سراغ بدترین و رانت مدارترین پیشنهادهای این شرکت دلسوز!!!
» عباس | ساعت ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۳/۱۸
3
0
پاسخ
تک خوری تاینجا رسوخ پیدا کرده.
شما نگران نباشید تشکیل صف چه مشکلی برا شما داره مگه غیر اینه که میخواین تک خوری کنین.
حالا چنتا دونه سهم توی عرضه اولیه چرا حسادت بعضی هارو تحریک کرده؟
» عباس | ساعت ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۳/۱۸
2
0
پاسخ
آخه یکی نیس بگه قشنگ... اگه همین عرضه اولیه و تازه واردا نباشن که الان شاخص بوستون روی محور 200 هزاربود.
» صادق | ساعت ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۳/۱۸
3
0
پاسخ
یعنی شرکت سرمایه گذاری سامان مجد دلش بحال بورس وبازلر سرمایه سوخته؟؟؟؟؟
همین روش بهترین روشه که یه عده ایی چند ریال گیرشون بیاد
» ناصر | ساعت ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۳/۱۸
2
0
پاسخ
باسلام بنده هم ازمردم هستم وبااین روش که عرضه اولیه هابین مردم تقسیم میشودصددرصدموافقم وباپیشنهادشمامخالفم اجازه بدیم اگه قراره سودی تقسیم بشه بین مردم تقسیم بشه ممنون
» ناشناس | ساعت ۲۰:۵ - ۱۳۹۹/۳/۱۸
3
0
پاسخ
تنها روش برای اینکه عرضه اولیه ها به طور عادلانه به خریداران عرضه شود این است که تا یک ماه پس از عرضه اولیه سهمی به همه تقاضاهای یک روز به طور مساوی سهم تعلق گیرد یعنی عرضه تقسیم برکل تقاضای یک روز مثل روز اولی که سهم عرضه میشه تا تب وتاب آن عرضه ازبین بره وبه وضعیت عادی بشه این یعنی اینکه همه سود می برند وشفافیت ایجاد می شود و رانت خواری ورابطه بازی از بین می رود خیلی ساده است دو دوتا چهارتا ولی بعضی ها می خواهند پیچیده بشه تا بتونند ازآب گل آلود ماهی بگیرند
» خودم | ساعت ۲۰:۹ - ۱۳۹۹/۳/۱۸
4
0
پاسخ
سلام اتفاقا این روش بهترینه. دلایلی نوشتین که قطعی نیستن. خب کارشناس محترمی که این نظر رو دادی که قیمت سهام ارزان و به جیب سهامدار میره نه کارخونه دار. اولا قیمتش باید برای خریدار جذاب باشه تا بخره این یه اصل توو یه معامله دوما به قول خودتون هر روز صف خرید میشه و چند برابر هم شاید بشه خب اونجا که شرکت بیشتر نفع میبره و سومی اینکه عمری کارخونه دار خورده یبارم کارگر بخوره. میخوایی منم هزار تا دلیل بیارم که فلان و بهمان. بس کنید دیگه. راستی سکه و دلار و زمین و و و حباب ندارن😅😅
» ناشناس | ساعت ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۳/۱۸
3
0
پاسخ
بعداز عرضه اولیه تا ۵ روز نمیشه هیچی خرید هیچکس نمی تونه پس کیا می خرند معلوم نیست البته معلومه خوددست اندارکاران بورس یا کارگزاری ها یا افراد مرتبط با آنها هرجا پای سود کلان درمیان باشه فساد هم هست ورانت خواری هم هست نظارت باید خیلی قوی باشه اگه آنهم از این ماجرا سودی نداشته باشه عرضه اولیه باید تا چند روز مثل روز اول به همه یکسان تعلق بگیره هر چقدر تقاضا باشه به همه به طور یکسان تعلق بگیره تا وضعیت عادی بشه اینکه کاری نداره ولی یه عده نمی خواهند بشه شفافیت یعنی سود برای همه ضرر برای یه عده خاص
» حسین | ساعت ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۳/۱۸
4
0
پاسخ
این فقط حرص و طمع زیاد شماهست که منجر به نگارش این متن شده.خواهشا ی خورده ام به فکر عامه مردم باشید
» ناشناس | ساعت ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۳/۱۹
4
0
پاسخ
سهامدار خرد، یه سود کوچک گیرش میومد تو این عرضه اولیه، اینم میخوان ازش بگیرن
» یاسر | ساعت ۱۲:۱ - ۱۳۹۹/۳/۱۹
3
0
پاسخ
اصلا چه معنی میده مردم عادی از سود عرضه اولیه بهره‌مند بشن. به نظرم سودش رو بین کارگزاری ها تقسیم کنن و شستا رو به مردم بدن بهتره.
تحلیل کردی مثلا؟؟؟؟؟
» محمد | ساعت ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۳/۱۹
0
0
پاسخ
سلام دوستان
هرکس کارگزاری آگاه داره،لطفا بره توی باشگاه مشتریان کارگزاری آگاه در قسمت معرفی معرف میتونید کد GH1471 را بزنید و از ۱۵ درصد تخفیف در کارمزد معاملات برخوردار بشین.و هم ۴۰۰ امتیاز جایزه بگیرید.ممنون
» علی | ساعت ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۳/۱۹
0
0
پاسخ
این پیشنهاد نیست که این شخص یا ارکانداده است این میگوید دست مردم عادی را از بازار ببرید تا ما سرمایه دار ها هر کاری خواستیم با مردم بکنیم وکسی هم صداش در نیاد عجب روی
» بیژن | ساعت ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۳/۱۹
0
0
پاسخ
اگه مردم عادی از سهم اولیه تو بورس استقبال نمی‌کردم بورس ایران تعطیل میشد در ضمن همین سهام داران عادی از بعضی شهرها دارند ضرر میدن لطفاً تو بورس بازی در نیارید
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ