کد خبر: ۱۵۴۶۶۰
۰:۰ - ۱۳۹۹/۳/۲۷

رضایت همتی از رشد اقتصادی و پایان گشاده دستی در تأمین ارز ز جمله واردات

رضایت همتی از رشد اقتصادی و پایان گشاده دستی در تأمین ارز ز جمله واردات

رییس کل بانک مرکزی با ترسیم فضایی مثبت از رشد اقتصادی از پایان گشاده دستی در تأمین ارز برای بخش‌های مختلف از جمله واردات و تخصیص ارز فقط برای تأمین مواد اولیه، دارو و کالاهای اساسی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،  عبدالناصر همتی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان تهران با اشاره به سختگیری های ارزی در دو بخش میان و بلندمدت و تلاش برای افزایش تولید و صادرات نسبت به وارادت گفت: گزارش ها نشان می دهد رشد اقتصادی مانند سال گذشته مناسب بوده و با وجود پیش بینی رشد منفی اقتصاد غیرنفتی ، وضعیت بخش های کشاورزی و صنعت که سال گذشته مثبت ۸.۸ و ۲.۳ درصد بود ، مطلوب است .

وی ادامه داد: اما نمی توان نقش نفت را در اقتصاد نادیده گرفت که 38 درصد اثر منفی در اقتصاد برجای گذاشت و باعث شد سال گذشته رشد اقتصادی منفی 6.5 درصد شود. همین مسئله موجب شد برای سال جاری چندان امیدی به نفت نباشد و به رشد بخش های کشاورزی ، صنعت و معدن و حتی خدمات به خصوص شرکت های استارت آپی چشم دوخته شود .

این مقام مسئول با اشاره به بهره گیری از ذخایر ارزی بانک مرکزی طی سال گذشته برای تعدیل بازار ، افزود: ذخایر ارزی بخشی از طریق صادرات و بخشی نیز از طریق ذخایر بانک مرکزی تامین شد و در سال جاری با رفع مسدودیت منابع توسط دو کشور ، 5.2 میلیارد دلار برای ایران تامین شد . در این میان بنا نیست ذخایر ارزی دو ماهه وارد بازار شود. چرا که از نظر تامین کالاهای اساسی،  مواد اولیه و دارو مشکلی نیست .

همتی با پیش بینی جهش قطعی صادرات سال جاری در حوزه های مختلف به ویژه کشاورزی و به دلیل سیاست های ارزی و اقتصادی ، ادامه داد: تمام تلاش این است که از طریق سامانه نیما و با توجه به مبادلات 40 میلیارد دلاری آن ، ارز مورد نیاز بخش تولید تامین شود. همچنین مثل گذشته خبری از گشاده دستی در تأمین ارز برای بخش‌های مختلف از جمله واردات نخواهد بود و ارز فقط برای تأمین مواد اولیه، دارو و کالاهای اساسی اختصاص می‌ یابد .

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ