کد خبر: ۱۵۴۷۵۱
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۳/۳۱

معاملات گواهی سپرده پلی استایرن به زودی در بورس کالا آغاز می شود
رئیس انجمن پلیمر ایران:

معاملات گواهی سپرده پلی استایرن به زودی در بورس کالا آغاز می شود

رئیس انجمن پلیمر ایران از آغاز معاملات گواهی سپرده پلی استایرن در آینده نزدیک خبر داد و گفت: کاهش معاملات در بازار آزاد یکی از خروجی های این شیوه معاملاتی است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سعید ترکمان در خصوص معاملات گواهی سپرده کالایی پلی استایرن گفت: گواهی سپرده کالایی ساده ترین و موثرترین ابزار مالی در بازارهای کالایی بوده و شبیه به قبض انبار است یعنی شرکت های پتروشیمی می توانند تولیدات را در انبار مشخص و استاندارد نگهداری کنند و به پشتوانه موجودی انبار، گواهی سپرده کالایی دریافت کرده و در بورس کالا عرضه کنند.

وی افزود: خریداران می توانند گواهی سپرده کالای مورد نظر را خریداری کرده و امکان تحویل فیزیکی و یا باقی ماندن کالا در انبار نیز وجود دارد.این ابزار مالی از ظرفیت قدرتمندی برای کاهش واسطه گری نیز برخوردار است.

رئیس انجمن پلیمر ایران ادامه داد: در خصوص پلی استایرن طی ماه های اخیر شاهد برتری عرضه بر تقاضا بوده و هستیم که موجب شد این گروه کالایی از ذیل معاملات در چارچوب بهین یاب خارج شده و هر خریدار با در اختیار داشتن کد بورسی می تواند پلی استایرن خریداری کند. البته فعالیت های بسیاری برای اجرایی شدن این شیوه معاملاتی انجام شده و هنوز این پیگیری ها ادامه دارد.

ترکمان گفت: مباحث مالیاتی، پذیرش و ضمانت های انبار و انجام مراحل اجرایی آغاز به کار معاملات در دست پیگیری است و به زودی شاهد آغاز به کار این معاملات خواهیم بود. اطلاع از موجودی انبارها و در دسترس قرار داشتن کالا و امکان تحویل فوری کالاها از ویژگی های مهم معامله در چارچوب گواهی سپرده کالایی است که قطعاً برای خریداران جذاب خواهد بود.

وی افزود: در این بازار با برتری محسوس عرضه بر تقاضا روبه رو هستیم. بنابراین انتظار بازار با ثبات با ظرفیت کشف نرخ آزادانه و لحظه ای را می توان در نظر گرفت. کاهش معاملات موازی یکی از خروجی های این شیوه معاملاتی است یعنی داد و ستد پلی استایرن در بازار آزاد به حداقل خواهد رسید.

ترکمان: استفاده بیشتر از این شیوه معاملاتی به معنی آزادی عمل بالاتر خریداران است و امیدواریم در آینده تمامی محصولات پتروشیمی به جای عرضه فیزیکی مرسوم در چارچوب قراردادهای گواهی سپرده کالایی و همچنین قرارداد کشف پریمیوم مورد معامله قرار گیرند تا در کنار سازوکارهای خرده فروشی  ظرفیت تأمین مالی قدرتمندی برای خریداران واقعی مواد اولیه ایجاد شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ