کد خبر: ۱۵۴۷۵۳
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۳/۳۱

تصمیم شورای رقابت به بررسی مجوز کارگزاران بورس و قیمت دو پتروشیمی
امروز بررسی می شود:

تصمیم شورای رقابت به بررسی مجوز کارگزاران بورس و قیمت دو پتروشیمی

شورای رقابت امروز دو موضوع روند صدور مجوزهای کارگزاران بورس و قیمت خدمات جانبی دو پتروشیمی مبین و فجر را مورد بررسی قرار می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، مرکز ملی رقابت اعلام کرد: شورای رقابت امروز دو موضوع صدور مجوزهای کارگزاران بورس و قیمت خدمات جانبی دو پتروشیمی حاضر در بورس مبین و فجر را مورد بررسی قرار می‌دهد.

براساس این گزارش، صدور مجوزهای کارگزاران بورس می‌تواند کیفیت و کمیت خدمات این گروه را متأثر کند . موضوع دوم هم مربوط به اختلاف قدیمی خریداران خدمات جانبی و یوتیلتی شرکت‌های پتروشیمی مبین و فجر است که می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر صورت‌های مالی این دو پتروشیمی و خریداران محصولات از جمله پتروشیمی زاگرس داشته باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد طی 15 سال گذشته ، مجوز جدیدی برای تأسیس شرکت کارگزاری از سوی سازمان بورس صادر نشده است. همین موضوع سبب افزایش بی‌رویه قیمت مجوز 108 کارگزاری موجود شده است.

بر اساس این گزارش، قیمت مجوز یک شرکت کارگزاری این روزها به بیش از 60 میلیارد تومان رسیده و کارشناسان معتقد هستند برای راه‌اندازی یک شرکت کارگزاری با شعب متعدد در شهرهای کوچک به بیش از 50 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیازی نیست و انحصار کارگزاران فعلی باعث شده میزان سرمایه‌گذاری لازم برای تأسیس یک شرکت کارگزاری (با احتساب قیمت مجوز)، دست‌‌کم به 100 تا 110 میلیارد تومان برسد.

این در حالی است که با آزادسازی سهام عدالت و فروش ETFهای دولتی، تعداد فعالان بازار سهام به بیش از 50 میلیون نفر رسیده و شرکت‌های کارگزاری موجود، توان خدمات به همه فعالان بازار را ندارد.

طبق آخرین آمار اعلامی کانون کارگزاران از 1359 شهر، کارگزاران تنها در 215 شهر دارای شعبه هستند و تقریبا 85 درصد شهرها به خدمات مستقیم کارگزاری‌های بورسی دسترسی ندارند. علاوه بر آن تعداد نیروهای کارگزاری ها از هفت هزار نفر تجاوز نمی‌کند و سرانه خدمات‌رسانی به فعالان بازار سرمایه در سطح نازلی قرار دارد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ