کد خبر: ۱۵۵۹۹۱
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۵/۱

جدال نفتی عربستان و روسیه مجددا

جدال نفتی عربستان و روسیه مجددا" از سر گرفته شد

عربستان و روسیه دوباره در مسیر بالا گرفتن اختلافات نفتی قرار دارند و سعودی‌ها خواستار تداوم کاهش عرضه به بازار تا سال ۲۰۲۲ بوده اما مسکو به دنبال افزایش صادرات است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از راشاتودی، عربستان و روسیه دوباره در مسیر بالا گرفتن اختلافات قرار دارند چرا که سعودی‌ها خواستار تداوم کاهش عرضه نفت به بازار جهانی تا سال 2022  بوده اما مسکو به دنبال افزایش صادرات است.

بر اساس این گزارش، چشم انداز تقاضا برای قیمت نفت در بازار هنوز ضعیف بوده و اوپک قصد دارد برای سال 2021 تولید را بالاتر برده و میزان کاهش عرضه را به 6 میلیون بشکه در روز برساند. در واقع می‌خواهند به جای تثبیت بازار، درآمد را افزایش دهند.

برخی نشانه‌های مثبت به خصوص در مورد بازار چین و خوش بینی نسبت به بهبود سریع اقتصاد جهانی باعث شده اعضای اوپک پلاس پیش بینی خوش بینانه‌ای از بازار داشته باشند. اما در واقعیت روند بهبود اوضاع همچنان در اقتصاد جهانی شکننده است.

اوپک حتی اعلام کرده نگران تشدید بی‌ثباتی در بازار نفت ناشی از موج دوم شیوع ویروس کرونا است.قیمت کنونی نفت به اندازه‌ای است که می‌‌تواند باعث شود شرکت‌هایی که تولید نفت را به خاطر پایین بودن قیمت و عدم صرفه اقتصادی در تولید متوقف کرده بودند دوباره فعال شوند.

افزایش تولید از سوی اوپک پلاس می‌تواند باعث شود که شاهد افزایش مازاد عرضه نفت به بازار باشیم. تعادل شکننده ایجاد شده در شرایط کنونی می‌تواند به سادگی معکوس شود.

رویکرد کنونی نمی‌تواند دوام داشته باشد چرا که فضای زیادی برای انعطاف پذیری تولید کنندگان نفت فراهم نیست و جهان در سایه بحران کرونا با مشکلات عدیده‌ای روبرو است. از طرف دیگر تا زمانی که شاهد بالا بودن مازاد عرضه باشیم و تقاضا هم ضعیف باشد بازارها شاهد بهبود کامل نخواهند بود.

به نظر می‌رسد ریاض و مسکو اگر می‌خواهند شاهد بهبود واقعی بازارها باشند باید به دنبال راه حل بلندمدت باشند. در غیر این صورت ممکن است شاهد شکل گیری تقابلی دیگر بین این دو غول نفتی در بازار جهانی باشیم.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ