کد خبر: ۱۵۶۱۲۳
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۵/۵

پیش بینی اصلاح ۵ سهم حاضر در ETF دولتی + اثرات تفاهم نامه با چین بر بورس
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

پیش بینی اصلاح ۵ سهم حاضر در ETF دولتی + اثرات تفاهم نامه با چین بر بورس

کارشناس بازارسرمایه با اشاره به دو عامل موثر بر اصلاح ایجاد شده در بازار از پیش بینی ورود سهام حاضر در ETF دولتی به دوره اصلاح و اثرات مثبت امضای تفاهم نامه احتمالی با چین بر بورس خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امیرعلی امیرباقری با بیان اینکه در معاملات هفته‌ گذشته شاهد افزایش عرضه و ایجاد صف فروش در اکثر نمادها بودیم به ایرنا گفت: اصلاح ایجاد شده در بازار ناشی از دو عامل است در ابتدا بسیاری از سهام با رشد چشمگیر قیمتی همراه و به سطوح مقاومتی رسیدند که این امر باعث قرار گرفتن این سهم‌ها در مسیر اصلاح و همزمانی آن با تعدیل نرخ ارز و از بین رفتن چشم‌انداز آن در کوتاه‌مدت شد.

وی افزود: این مسایل در کنار یکدیگر باعث شد تا حدودی بازده مورد انتظار بازار کاهش و بسیاری از سرمایه‌گذاران اقدام به شناسایی سود و اصلاح پرتفوی کنند. براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در روزهای آینده همچنان نرخ ارز در یک روند اصلاحی میان‌مدت قرار خواهد گرفت که این امر ضمن اثرگذاری بر روند معاملات بورس و کاهش شدت رشد شاخص، بازار را به سمت تعادل پیش خواهد برد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: رشد بورس به دلیل تورم انتظاری که نرخ دلار به عنوان مهمترین متغتر آن محسوب می‌شود ایجاد خواهد شد، اصلاح نرخ ارز بصورت بنیادی و روانی تاثیر جدی بر کلیت بازار سرمایه خواهد گذاشت. موضوع مهمی که این روزها مدنظر فعالان بازار قرار دارد بحث بر سر سهم‌ هایی است که در صندوق‌های ETF قرار دارند. بسیاری از افراد صرفاً به دلیل تصوری که سهام این صندوق‌ها مورد حمایت دولت است و دولت قصد افزایش نرخ آنها را دارد، اقدام به خریداری می‌کنند.

امیرباقری با بیان اینکه دولت تاکنون به هیچ عنوان چنین مقوله‌ای را مطرح نکرده و این موضوع صرفاً می‌تواند ناشی از یک تفکر فراگیر در کلیت بازار سرمایه باشد، عنوان کرد:  انتظار می‌رود سهام دولتی که در این مدت رشد چشمگیر و بدون اصلاحی را تجربه کرده و رشد آنها با بنیاد سهام همخوانی چندانی ندارد وارد فاز اصلاح قیمتی شود بنابراین ممکن است شاهد یک جریان اصلاحی در سهام دولتی و کلیت بازار سرمایه باشیم.

وی اضافه کرد: با توجه به وضع موجود همچنان نمی‌توان در بازار از احتمال ریزش شاخص بورس صحبت کرد زیرا عوامل بنیادی که تا این لحظه منجر به رشد بازار شده همچنان پا برجا هستند و چشم‌اندازی برای از بین رفتن آنها در شرایط حاضر مشاهده نمی‌شود. یکی از مسایلی که توجه فعالان بازار را جلب کرده، بحث تفاهم نامه‌ای است که قرار است با چین انجام شود و هنوز محورهای آن بطور رسمی منتشر نشده است.  بازار در این زمینه دست به گمانه زنی می‌زند و یکی از احتمالات، فروش نفت ایران بدون مشکل در یک بازه زمانی بلندمدت است.

کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: نکته دیگری که وجود دارد این است که تفاهمنامه فوق، اهرم چانه‌زنی با سایر کشورها را فراهم می‌کند و منجر به رقابتی برای دستیابی به بازار ایران و تسهیل ارتباطات تجاری و اقتصادی در آینده ای نزدیک خواهد شد که به تبع بر قیمت دلار تاثیرگذار خواهد بود. زیرا  با ورود جریان مثبت ارزی به داخل می‌توان امیدوار به ادامه جریان اصلاحی نرخ ارز بود که این موضوع تا حدودی بورس را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

امیرباقری با بیان اینکه سرمایه گذاران باید از تصمیمات هیجانی برای معامله در بورس خودداری کنند، تاکید کرد: نکته‌ای که سرمایه‌گذاران باید به آن دقت کنند پرهیز از سرمایه‌گذاری در نمادهایی است که رشد آنها با بنیاد آن سهم چندان همگام نبوده و فقط براساس جریان همه‌گیر قیمتی به آن سمت سوق داده شده است. سهامداران نباید به هیچ عنوان جریان نقدینگی را مدنظر سرمایه‌گذاری قرار دهند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» ناشناس | ساعت ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۵/۵
0
0
پاسخ
زمانی که همه سهم های این ای تی اف صف خرید بود این منفی میخورد اما فک کنم وقتی اونا اصلاح قیمتی بشن این مثبت بخوره 😂
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ