کد خبر: ۱۵۷۱۶۷
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۶/۱

بدترین عملکرد۴۰ ساله با کاهش۷۰۰ درصدی ارزش پول و گرانی۳۰۰ درصدی
وزیر دولت احمدی نژاد در نامه سرگشاده رو انی اعلام کرد:

بدترین عملکرد۴۰ ساله با کاهش۷۰۰ درصدی ارزش پول و گرانی۳۰۰ درصدی

وزیر کشاورزی دولت احمدی نژاد عملکرد دولت ط ۴۰ سال اخیر را بسیار نامطلوب و بی سابقه توصیف و اعلام کرد: در برابر کاهش ۷۰۰ درصدی ارزش پول ، قیمت موارد خوراکی ۳۰۰ درصد گران شد .

پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، صادق خلیلیان ضمن انتقاد شدید از وضعیت اقتصادی و کارنامه دولت حسن روحانی در نامه‌ای سرگشاده‌ به برخی موارد سوء مدیریتی وی اشاره و اعلام کرد:‌ روحانی همچون گذشته با ارائه برخی آمارها و اظهارنظرها عملکرددولت را بسیار درخشان ارزیابی کرده و در موارد متعدد بدون ارئه هرگونه سند، ادعا کرده تاکنون از بانک مرکزی استقراض نکرده است.

اما بر اساس گزارشات بانک مرکزی در تیرماه 99، حجم بدهی دولت یازدهم در پایان سال 98 به بانک مرکزی 764 هزار میلیارد ریال درج شده که نسبت به دولت قبل حدود 5 برابر بیشتر شده و قیمت مسکن در این دولت چنان افسار گسیخته شده که رویای سقف آجری برای بسیاری از مردم تا پایان عمر محقق نخواهد شد!

از ابتدای تاسیس بانک مرکزی در سال 1339 تا شهریور 92 حجم نقدینگی به حدود 500 هزار میلیارد تومان رسید در حالی­که دولت روحانی ظرف کمتر از 7 سال حجم نقدینگی را پنج برابر کرده و در پایان سال گذشته به حدود 2 هزار و 472 میلیارد تومان رسانده است.

با توجه به اینکه مردم و تولید کنندگان از کمبود نقدینگی رنج می­ برند برای روشن شدن افکار عمومی پاسخ دهید این حجم بی­ سابقه از نقدینگی کجا رفته و دولت با آن چه کرده است؟

روحانی ادعا دارد که عملکرد دولت  در رشد اقتصادی از دولت قبل موفق‌­تر بوده در حالی که طبق آمار بانک مرکزی و مرکز آمار ایران در سال 99 متوسط سالانه نرخ رشد اقتصادی در دولت وی با نفت و بدون نفت در حدود 1 درصد بوده که نه­ تنها نسبت به دولت احمدی نژاد بلکه در تاریخ دولت‌های 40 سال اخیر، بدترین عملکرد را داشته و حتی در دو سال اخیر منفی بوده به طوری که اقتصاد در رکودی بی سابقه بسر می‌­برد.

چرا وضع مملکت این ­چنین نابسامان بوده و گرانی بیداد می­کند، قدرت خرید مردم کم شده و سرمایه­ های اجتماعی به شدت افت کرده است؟ اگر طبق ادعا در این دولت تولید چند برابر شده پس چرا بر اساس گزارش بانک مرکزی و بانک جهانی در سه سال اخیر، رشد اقتصادی منفی بوده و اقتصاد در رکود بسر می­‌برد.

قدرت پول ملی در دولت روحانی بر خلاف تعهد انتخاباتی و قانونی، نه ­تنها تقویت نشده بلکه تا سال جاری بیش از 700 درصد تنزل یافته که نه­ فقط نسبت به دولت قبل بلکه در هیچ دولتی در 40 سال گذشته سابقه نداشته است!!

قیمت مواد خوراکی حدود 300 درصد افزایش داشته و مقدار مصرف مواد غذایی خانوارهای ایرانی به­ طور متوسط 31 درصد کاهش یافته که در مورد خانوارهای متوسط و قشر ضعیف این وضع بدتر شده است. بی تردید تداوم این وضعیت، امنیت غذایی و بهداشت جامعه ایرانی را با چالشهای جدی مواجه خواهد کرد.

توزیع درآمد در جامعه طی شش سال اخیر در دولت روحانی ناعادلانه تر شده به ­طوری­که طبقات مرفه، ثروتمندتر و طبقات متوسط و ضعیف جامعه، فقیرتر شده ­اند. گزارش مرکز آمار ایران بر مبنای شاخص ضریب جینی بر این وضعیت صحه گذاشته و آمار منتشر شده افزایش نابرابری از عدد 36.5 درصد در سال 92 به حدود 40 درصد در سال 98 را نشان می ­دهد.

در سخنرانی 29 مرداد ادعا کردید در این هفت سال به سوی بانک مرکزی دست کمک دراز نکرده و چاپ پول بدون پشتوانه انجام نداه اید.   پاسخ دهید اولاً چگونه بودجه عمومی دولت نسبت به سال 92 حدود سه برابر شده است؟ ثانیاً افزایش سه برابری پایه پولی اگر برای جبران کسری بودجه نبوده پس به چه منظوری و از چه منبعی تامین شده است؟

ثالثاً چرا بدهی دولت به نظام بانکی و بانک مرکزی نزدیک به 4 تا 5 برابر شده و حجم نقدینگی نیز 5 برابر افزایش یافته است.

با توجه به افزایش بی سابقه واردات کشاورزی در سال 98، اگر افزایش تولید مورد ادعا هم رخ داده باشد، قیمت مواد غذایی باید کاهش می ­یافت در حالی­ که قیمتها به­ طور متوسط بیش از 3 برابر شده است!

در پایان دو توصیه دارم. یکی اینکه هر گزارشی را به­ سادگی قبول نکرده و بررسی بیشتری انجام دهید. دیگر اینکه با توجه به سال پایانی مسئولیت، فرصت را مغتنم شمرده و با تلاش و کار بی وقفه،قدری جبران مافات کنید .چرا که دو صد گفته چون نیم کردار نیست!

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressi

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ