کد خبر: ۱۷۵۴۰۱
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۶/۳۰

مهمترین اولویت دولت از نگاه رئیس اتاق تهران/سهم۲۰ برابری دهک‌ها از یارانه بنزین

مهمترین اولویت دولت از نگاه رئیس اتاق تهران/سهم۲۰ برابری دهک‌ها از یارانه بنزین

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به سهم ۲۰ برابری دهک‌های بالا از یارانه بنزین گفت: مهمترین اولویت دولت باید مهار تورم باشد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مسعود خوانساری در نشست هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به آمار سازمان برنامه و بودجه مبنی بر پرداخت سالانه 63 میلیارد دلار یارانه انرژی گفت: براساس آمار آژانس بین‌المللی انرژی از سال 2010 تا 2020، 986 میلیارد دلار یارانه انرژی در ایران پرداخت شد که معادل پرداخت 98 میلیارد دلار یارانه انرژی در سال است.

وی افزود: پرداخت 63 میلیارد دلار یارانه انرژی،یعنی به هر نفر ایرانی در سال 19 میلیون تومان یارانه تعلق می‌گیرد که اگر به صورت هدفمند درصدی از آن به بخش‌های آسیب پذیر اختصایص یابد، اقتصاد به حرکت در می‌آید و از آسیب بیشتر دهک‌های پایین جلوگیری می‌کند. چون دهک‌های بالا بیشترین سود را از یارانه بنزین می‌برند.

این مقام مسئول ادامه داد: ادامه روند فعلی موجب افزایش اختلاف طبقاتی می‌شود. ضمن اینکه آثار مثبتی هم در رفاه مردم ندارد.بلکه با کنترلی که روی قیمت‌ها صورت می‌گیرد از آزادسازی قیمت‌ها جلوگیری می‌کند و موجب می‌شود کالا و محصولات به خارج قاچاق شود.

خوانساری گفت: برای ساماندهی اقتصاد، دولت باید یارانه‌های پرداختی، یکنواخت کردن نرخ ارز و کنترل تورم را در دستور کار قرار دهد.

وی افزود: سال گذشته که اقتصاد از رکود خارج شد، رشد یک تا دو درصدی داشت که در بهار سال جاری به 0.6 و 0.2 تا 0.7 و 0.4 دهم درصد افزایش یافت ولی همچنان رشد نقدینگی ادامه دارد و در مرداد به بیش از 3.9 هزار میلیارد تومان رسید که علت اصلی آن کسری بودجه است. یعنی درآمد‌ها با هزینه‌ها تطابق ندارد.

خوانساری ادامه داد: به طور نمونه در چند ماه گذشته تنها 50 درصد درآمد‌ها محقق شد.بنابراین دولت مجبور شد از تنخواه‌ گردان بانک مرکزی استفاده کند که موجب افزایش پایه پولی و نقدینگی شده است.مهمترین اولویت باید جلوگیری از تورم باشد.زیرا اگر به همین روال ادامه یابد در ادامه سال وضع تورم در کالا‌ها و خدمات به شدت افزایشی خواهد بود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ