کد خبر: ۱۸۰۵۹۶
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴

تلاش اوپک برای جلوگیری از صعود نفت به ۱۰۰ دلار
وزیر نفت عمان خبر داد:

تلاش اوپک برای جلوگیری از صعود نفت به ۱۰۰ دلار

وزیر نفت عمان از تلاش اوپک برای جلوگیری از صعود قیمت نفت به ۱۰۰ دلار با هدف مهار فشار تورمی و به خطر افتادن روند احیای اقتصادی جهان خبر داد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از بلومبرگ ، محمد الرومهی با اشاره به تلاش اوپک برای جلوگیری از صعود نفت به ۱۰۰ دلار گفت: اوپک‌پلاس بسیار محتاط است و اوضاع بازار را هر ‌ماه بررسی می‌کند. توافق افزایش تولید روزانه۴۰۰ هزار بشکه ، منطقی بود . زیرا تقاضا رو به رشد است و باید مطمئن شد ، بازار بیش از حد داغ نمی‌شود.

وی افزود: صعود قیمت‌های نفت بسیاری از کشورهای مصرف کننده را به دلیل تاثیر آن بر فشار تورمی و به خطر افتادن روند احیای اقتصادی جهان نگران کرده است. بخشی از مشکل کمبود ظرفیت تولید جهانی به‌ دنبال کاهش هزینه است. طی پنج سال گذشته سرمایه‌گذاری در صنعت محدود شده و این مسئله‌ بر اوپک‌ پلاس تاثیر گذاشته است.

بر اساس این گزارش ، اوپک پلاس به دلیل اختلالات تولید در نیجریه و لیبی ،‌ ماه میلادی گذشته موفق شد تنها بخشی از افزایش تولید مقرر شده را اجرایی کند. بسیاری از اعضای این گروه مانند آنگولا و مالزی هم شاهد کاهش تولید به دلیل افت سرمایه‌گذاری بوده‌اند. حتی روسیه هم برای افزایش تولید در‌ماه میلادی گذشته به مشکل برخورد کرد.

افزایش تولید به دلیل موانعی از جمله ناآرامی‌های داخلی و بودجه‌‌‌‌‌‌‌‌های محدود، عملا با مشکل مواجه شده است. قیمت‌های نفت از ابتدای سال میلادی جاری روند صعودی پیدا کرده و در بازار لندن به بیش از ۸۰ دلار در هر بشکه رسیده‌‌‌‌‌‌‌‌ است. بانک‌های بزرگ قیمت‌های بالاتر برای نفت را پیش‌بینی می‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و قراردادها به چشم‌انداز صعود نفت به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه اشاره دارند که تهدیدی برای تشدید فشارهای تورمی در اقتصادهای مصرف‌کننده بزرگ نفت خواهد بود.

نفت‌برنت سال ۲۰۲۱ را با ۵. ۵۰‌ درصد افزایش به پایان برد که بزرگ‌ترین رشد قیمت از سال ۲۰۱۶ بود. در حالی‌ که وست‌تگزاس ‌اینترمدییت ۵. ۵۵ درصد رشد داشت و قوی‌ترین عملکرد این شاخص از سال ۲۰۰۹ بود که طی آن سال بیش از ۷۰‌ درصد صعود کرده بود.

هر دو شاخص در‌ماه اکتبر (مهر)  به بالاترین قیمت سال ۲۰۲۱ صعود کرده بودند و نفت‌برنت به ۸۶ دلار و ۷۰‌‌ سنت در هر بشکه رسیده بود که بالاترین رکورد از سال ۲۰۱۸ بود و وست‌ تگزاس‌ اینترمدییت به ۸۵ دلار و ۴۱ سنت در هر بشکه افزایش یافت که بالاترین میزان از سال ۲۰۱۴ بود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ