کد خبر: ۱۸۶۲۵۹
۰:۰ - ۱۴۰۱/۱/۲۱

اثر واگذاری سهام سایپا و ایران خودرو بر بورس و پیش بینی زمان یک ساله تا سوددهی
تحلیلگر بازار سرمایه بررسی کرد:

اثر واگذاری سهام سایپا و ایران خودرو بر بورس و پیش بینی زمان یک ساله تا سوددهی

تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به احتمال واگذاری سایپا و ایران خودرو به بخش خصوصی و برآورد ارزش ضمن اعلام اثر بر معاملات ، پیش بینی کرد با بازگشت مبلغ واگذاری و تسویه بدهی ها دو شرکت طی یک سال سودده شوند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، روزبه شریعتی با اشاره به اظهارات وزیر صنعت درباره واگذاری باقیمانده سهام دولت در دو شرکت سایپا و ایران خودرو به بخش خصوصی به ایسنا گفت: طبق شنیده ها، ۴۰ درصد سهام سایپا در حال ارزش گذاری است. ارزش گذاری این دو مجموعه احتمالا تا اواسط اردیبهشت تمام شود. ارزش سایپا بالغ بر ۷۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان و ارزش ایران خودرو نیز ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

وی افزود: واگذاری سهام سایپا و ایران خودرو به بخش خصوصی اتفاق بسیار مهمی است به این دلیل که ترکیب سهامداری از دست دولت خارج می شود. حتی اگر نیروهای مسلح هم سهامدار شوند، شرایط بهتر می شود. زیرا می توانند ساختار مالی را تغییر دهند. شنیده ها حاکی از این است مبلغ به دل سایپا ایران خودرو و سایپا برمی گردد و بدهی بانکی تسویه می شود. اگر این مسیر جلو رود یک سال دیگر سایپا و ایران خودرو دوباره سودده می شوند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره اثر واگذاری سهام سایپا و ایران خودرو بر بازار سرمایه توضیح داد: این واگذاری اثر روانی مثبت دارد. چراکه لیدر بازار محسوب می شوند. دو خودرو ساز زیان سنگینی دارند. زیرا ساختار مدیریتی آن ها تمام دولتی است. وزارت صنعت و دولت به این نتیجه رسیده، ساپیا و ایران خودرو نباید مدیر خود باشند. این واگذاری می تواند اقتصاد را سمت دنیای جدیدی که قیمت گذاری دستوری نداشته باشد، سوق دهد.

شریعتی ادامه داد: کارشناسان کار ارزش گذاری را از عید نوروز اغاز کردند اما میزان واگذاری، خریدار و نحوه پرداخت هنوز مبهم است. هنوز مشخص نیست قرار است افزایش سرمایه داده شود و یا اینکه مبلغ برای تسویه بدهی ها به دل دو شرکت بازگردد. درمورد خریدار نیز شایعات مختلفی مطرح شده از خودروسازان چینی گرفته(طبق توافق ۲۵ ساله ایران و چین) تا کنسرسیومی متشکل از چند شرکت بزرگ داخلی که البته هیچکدام بصورت رسمی تایید نشده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ