براساس این گزارش، طبق ماده یک بخشنامه، انجام خدمات مندرج در جدول تعرفه به دو صورت اعمال می شود. به صورت خودکاربری که شهروندان میتوانند از طریق سامانههای سازمان ثبت خدمات موصوف را دریافت کنند (سامانههای ذیربط اعلام خواهد شد) یا از طریق دفاتر اسناد رسمی سراسر کشور که در این صورت، هزینه خدمات طبق جدول خواهد بود.
اسناد اشخاص بی بضاعت هم با تأیید کانون سردفتران و دفتریاران، بدون دریافت حق التحریر، تنظیم و ثبت میشود و نحوه تقسیم این اسناد و چگونگی نظارت بر اجرا طبق دستورالعملی است که توسط هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران مرکز ، پیشنهاد و به تصویب رئیس سازمان ثبت خواهد رسید.
دفاتر اسناد رسمی همه مبالغ موضوع این تعرفه را از طریق شبکه بانکی و به وسیله سامانه پرداخت الکترونیکی (مستقر در دفترخانه) دریافت میکنند.