کد خبر: ۱۸۶۵۹۸
۰:۰ - ۱۴۰۱/۱/۳۱

صورت‌های مالی ۳۱۳ شرکت دولتی منتشر شد/ زیان ۶.۳ هزار میلیاردی هما !

صورت‌های مالی ۳۱۳ شرکت دولتی منتشر شد/ زیان ۶.۳ هزار میلیاردی هما !

به دنبال برنامه شفافیت مالی برای اولین بار، صورت های مالی ۳۱۳ شرکت دولتی برای دسترسی عموم در کدال منتشر شد که شرکت هواپیمایی ایران، پارس جنوبی و ... در این شمار قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، به دنبال وعده وزیر اقتصاد مبنی بر اعلام برنامه‌های شفافیت مالی، گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی به انضمام صورت های مالی سال مالی ۹۸ و ۹۹ بالغ بر ۳۱۲ و ۳۱۳ شرکت دولتی اعم از مادرتخصصی، اصلی و فرعی و گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی در سامانه کدال منتشر و در دسترس عموم قرار گرفت . همچنین صورت‌های مالی حسابرسی شده هفت بانک، ۲ بیمه دولتی و چهار شرکت تابعه وزارت اقتصاد در سال گذشته در سامانه کدال منتشر شد.

براساس این گزارش، سال‌های متمادی است که صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی پس از انتشار و حسابرسی توسط حسابرس مستقل در مجامع عمومی تصویب می‌شود اما تصویری از کم و کیف عملکرد مالی این شرکت‌ها و نقاط قوت و ضعف احتمالی موجود برای عموم مردم منعکس نمی‌شود.

انتشار عمومی صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت‌های دولتی به همراه گزارش‌های حسابرس مستقل و بازرس قانونی مربوط که باعث افزایش شفافیت مالی از طریق اطلاع و دسترسی عمومی به تمامی زوایای آثار مالی فعالیت‌های آنها می‌شود، پاسخی به این نیاز و جبران کننده این کمبود است و فضای پرسشگری عمومی را تقویت و مطالبات نسبت به پاسخگویی مدیران شرکت های دولتی را افزایش می‌دهد.

شرکت‌های دولتی نقش پررنگ و تاثیرگذاری در اقتصاد دارند. این شرکت‌ها، بخش عمده فعالیت‌های اقتصادی دولت را برعهده‌ داشته و آثار مالی و اقتصادی تعیین‌کننده‌ای بر عملکرد دولت و در زندگی مردم به‌عنوان ذی‌نفعان اصلی دارند. به گونه‌ای که بیش از نیمی از بودجه کل مربوط به شرکت‌های دولتی است. همچنین انتشار اطلاعات شرکت‌های دولتی می‌تواند زمینه را برای محققان و صاحب نظران برای تهیه گزارش‌های کارشناسی و مقالات دانشگاهی نیز فراهم آورد.

در حوزه‌ای چنین گسترده و تاثیر گذار بر شئون مالی و اقتصادی و اجتماعی، شفافیت در کنار پاسخگویی مدیران اهمیتی صد چندان می‌یابد. شفافیت و پاسخگویی مدیران در شرکت‌ها جزو مهمترین اهداف نظام شرکت داری و از اصول مهم حاکمیت شرکتی محسوب می شوند. آگاهی از انتظارات جامعه و دریافت بازخوردهای ناشی از این اطلاع رسانی و انتشار عمومی از یک سو سبب می‌شود حس مسئولیت پذیری مدیران افزایش یافته و مدیران این شرکت‌ها در عملکرد با دقت و وسواس بیشتری عمل کنند و از سوی دیگر باعث ارتقای بهره وری خواهد شد. استمرار این فرآیند، موجب افزایش بیشتر شفافیت در آینده نیز خواهد شد.

در این میان بعد از 5 شرکت نفتی ، صورت های مالی پارس جنوبی نیز منتشر شد. شرکت هواپیمایی ایران معروف به هما که زمانی سودای حضور در بورس و عرضه اولیه سهام داشت به تنهایی 6.3 هزار میلیارد زیان انباشته دارد!

صورت های مالی سه سال پیش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز با زیان 210 میلیارد تومانی بسته شده است ! شرکت های آب منطقه ای تهران ، فارس ، تبریز و اصفهان هم به ترتیب بیش از  376 ، 470 ، 604 و 195 میلیارد تومان زیان انباشته دارند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ