کد خبر: ۱۸۹۳۹۶
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۲/۳۱

برنامه فروش سهام ۱۸۷ شرکت و واگذاری ۳۰۰ دارایی دولت/ انتقاد از رد دیون
وزیر اقتصاد اعلام کرد:

برنامه فروش سهام ۱۸۷ شرکت و واگذاری ۳۰۰ دارایی دولت/ انتقاد از رد دیون

وزیر اقتصاد از عرضه سهام سه چهار تا ۱۰۰ درصدی ۱۸۷ شرکت و واگذاری ۳۰۰ دارایی دولت در سال جاری خبر داد و خواهان توقف فروش واگذاری‌ها به روش رد دیون شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احسان خاندوزی در نخستین رویداد خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: طبق قانون بودجه و مصوبه اخیر هیات واگذاری، طی سال جاری باید سهم سه چهار تا 100 درصدی 187 شرکت دولتی به همراه 300 دارایی دولت واگذار شوند.

وی ادامه داد: دولت باید براساس تکالیف قانون بودجه سال‌های گذشته و سال جاری اقدام به واگذاری سهام شرکت‌ها به صندوق های بازنشستگی کشوری، نیروهای مسلح یا صندوق تامین اجتماعی و در قالب رد دیون کند اما از نظر وزارت اقتصاد این نوع از واگذاری‌ها و رد دیون، نه به بهره‌وری شرکت‌ها منجر می‌شود و نه مشکل نقدینگی انواع صندوق‌ها دولتی و لشکری را حل می‌کند.

این وزیر افزود: گرچه وزارت اقتصاد مجری قانون بوده اما انتظار دارد سیاستمداران اهداف بهتری در واگذاری‌ها مدنظر داشته باشند و در واگذاری‌ها به‌ویژه در بخش رد دیون تجدیدنظر شود. ریل گذشته خصوصی‌سازی و واگذاری ها طبق اصل 44 به مقصود نرسیده و گریزی از تغییر مسیر گذشته وجود ندارد.

به گفته خاندوزی، اعتماد سرمایه گذاران به واگذاری‌ها و دولت یا وجود ندارد و اندک است که باید آسیب‌شناسی شود. تنها اعمال حقوق مالکانه دولت کافی نیست. زیرا قبل از واگذاری ها، شرکت ها نه بهره‌ور شدند و نه پس از واگذاری‌ رصد و پایشی صورت می‌گیرد بلکه نوعی رهاشدگی دیده می‌شود و  گویا صرف تغییر مالکیت از دولت به بخش غیردولتی مانند عصای جادویی عمل کند.

وی ادامه داد: عملکرد 20 سال گذشته خصوصی‌سازی نشان می‌دهد برخی اهداف قانون محقق شده و برخی کامیابی‌هایی از جمله گسترش پایه مالکیت عمومی و تعلق سهام عدالت به مردم و ورود به بازار سرمایه رخ داده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ