کد خبر: ۲۰۲۵۶۱
۰:۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۷

پتروشیمی‌ها از روش جدید عرضه دلار صادراتی در مرکز مبادله استقبال کردند
دبیرکل انجمن صنعت:

پتروشیمی‌ها از روش جدید عرضه دلار صادراتی در مرکز مبادله استقبال کردند

دبیر کل انجمن صنعت پتروشیمی با اشاره به عرضه ۱۲.۷ میلیارد دلاری توسط شرکت های پتروشیمی در سامانه نیما از کشف قیمت طبق عرضه و تقاضا در مرکز مبادله ارزی اعلام رضایت کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احمد مهدوی ابهری با اشاره به همکاری شرکت‌های پتروشیمی با بانک مرکزی در عرضه ارزهای صادراتی به ایبِنا گفت: از ابتدای سال تا ۳ اسفند مجموع ارز عرضه شده پتروشیمی‌ها در سامانه نیما ۱۲.۷ میلیارد دلار معادل ۸۵ درصد کل صادرات این شرکت‌ها بود و مابقی برای بدهی پایین دستی اعم از واردات قطعات یدکی و کاتالیزور پرداخت شد.

وی افزود: پتروشیمی ها ۱.۳ میلیارد دلار ارز با نرخ ۲۸۵۰۰ تومانی در نیما عرضه کردند. همچنین نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد در صادرات و به همان نسبت ارزآوری بیشتری هم در سامانه داشتند. یکی از دلایل مهم کاهش اندک صادرات قطعی گاز بود. به نحوی که برخی شرکت‌ها ۴۰ روز با قطعی گاز مواجه بودند و یا کامل از مدار خارج شدند یا با نصف ظرفیت فعالیت داشتند که اگر این مشکل وجود نداشت یک میلیارد دلار صادرات بیشتر ثبت می‌شد.

این فعال صنعت پتروشیمی ادامه داد: با راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا چند روزی است عرضه ارز پتروشیمی‌ها در این مرکز آغاز شده و روال عادی برقرار است. کشف قیمت براساس ساز و کار عرضه و تقاضا مهمترین مزیت این مرکز است. قیمت‌ها روزانه تغییر می‌کند که این موضوع مورد رضایت پتروشیمی‌ ها است. چرا که این موضوع همیشه مورد درخواست بود.

مهدوی اضافه کرد: در شرایط خاص و جنگ اقتصادی کنونی صنعت پتروشیمی به نحو مطلوب توانست تعهدات ارزی را ایفا کند. در شرایط فعلی نیز پیرو اهداف و سیاست‌های بانک مرکزی و دولت فعالیت دارند. امید است این ساز و کار به تنظیم بازار ارز و ثبات قیمت‌ها کمک کند. ساز و کار جدید باعث می‌شود پتروشیمی ها با رغبت بیشتری ارز را به مرکز مبادله ارزی عرضه کنند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ