کد خبر: ۲۱۰۶۹۷
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۴/۲

توسعه فعالیت‌ صندوق‌های قرض‌الحسنه در آینده نزدیک و تاکید بر یک ضامن
رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد:

توسعه فعالیت‌ صندوق‌های قرض‌الحسنه در آینده نزدیک و تاکید بر یک ضامن

رئیس‌کل بانک مرکزی از ابلاغ مصوبه توسعه فعالیت‌های صندوق‌های قرض‌الحسنه در آینده نزدیک خبر داد و گفت: بانک‌ها برای تسهیلات خرد فقط یک ضامن بگیرند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا فرزین اعلام کرد: با توجه به پیشرفت آهسته تسهیلات ازدواج، آیین‌نامه جدیدی در بانک مرکزی تهیه شده تا محدودیت‌های آن کاهش یابد و این موضوع نیز تسهیل شود.

فعالیت‌های اقتصادی کوچک و تسهیلات خرد، می‌تواند بر معیشت و اقتصاد مردم اثر مثبت داشته باشد و سقف تسهیلات کارت اعتباری مرابحه از 200 به 300 میلیون تومان افزایش یافت. همچنین افزایش سقف تسهیلات قرض‌الحسنه از 200 به 300 میلیون تومان و برای شرکت‌های کوچک از 500 به 700 میلیون تومان از دیگر اقدامات بانک مرکزی در این راستا است.
 
در آینده نزدیک بانک مرکزی با همکاری با بیمه مرکزی، سبد اعتباری تسهیلات خرد را افزایش خواهد داد و تسهیلات به گونه ای بیمه خواهد شد تا بدهکار تسهیلات خرد به نحوی از پوشش بیمه‌ای نیز برخوردار شود. برخی از مردم از فرآیند طولانی اعطای تسهیلات خرد و ضمانت‌ها ناراضی هستند. مقررات بانک مرکزی در زمینه تسهیلات خرد فقط یک ضامن است و از همکاران در بانک ها درخواست می شود طبق قانون این موضوع را رعایت کنند و از تسهیلات گیرندگان خرد، بیش از یک ضامن دریافت نشود.
 
با توجه به تصویب دستورالعمل جدید وجوه اداره شده شورای پول و اعتبار، وجوه اداره شده آن دسته از مبالغی که در بانک سپرده گذاری و مشتری نیز توسط سپرده گذار تعیین می شود که به چه کسانی تسهیلات داده شود اما ریسک کار بر عهده شخص است. دستورالعمل قبلی در این زمینه مربوط به پیش از انقلاب بود که اصلاح شد و قرار است در شورای پول و اعتبار مطرح شود. با ابلاغ این آیین‌نامه، افراد خیّر می‌توانند پول را به بانک‌ها بیاورند و بانک‌ها با اخذ تضامین، اقدام به اعطای تسهیلات به افراد مورد نظر کنند.
 
کار بانک‌ها اعطای اعتبار است و باید در ازای اعتبار، تضمین و وثیقه لازم را دریافت کنند و اخذ وثایق در هر حال بخشی از فعالیت بانک‌ها به شمار می‌آید. بنابراین قرار است با توسعه اعتبارسنجی و تسهیل فرآیند مجوز دادن به موسسات تضمین، فعالیت آن ها را گسترش داد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
برچسب ها
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ